Inlägg från: Har gjort det |Visa alla inlägg
  • Har gjort det

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Trubbel skrev 2014-10-06 19:52:48 följande:
    Sen finns det dom som inte accepterar att folk kan tycka på ett annat sätt än dom själva och då drar till med rasistkortet för att trycka till folk.

Sorgligt!
    Vad har du tagit till dig av i den här diskussionen?
    Att vi har ett sorgligt debattklimat i det här landet och att folk yrar om rasism när det inte finns något fog för det. Det ända vettiga jag har hört var hur SVT är organiserat, det hade jag ingen koll på.
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 21:16:37 följande:
    Jag trixar inte med ord. Jag tog definitionen på censur och visade varför den inte stämde överens med det som gjordes med Pippi. 

" jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel"
    Vet du vad skillnaden mellan åsikt och fakta är? Det är av den anledningen som det inte är censur. Din åsikt är att det är censur, men enligt definitionen är det inte censur.
    Du trixar visst med ord. Det här är en definition av ordet censur:

Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig. I en mer begränsad betydelse är censur, en av offentlig myndighet utövad förhandsgranskning av litteratur, film, teater, brev etcetera

Det är exakt det SVT håller på med. Vare sig du vill det eller inte.
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 21:16:37 följande:
    Jag trixar inte med ord. Jag tog definitionen på censur och visade varför den inte stämde överens med det som gjordes med Pippi. 

" jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel"
    Vet du vad skillnaden mellan åsikt och fakta är? Det är av den anledningen som det inte är censur. Din åsikt är att det är censur, men enligt definitionen är det inte censur.
    Ja det är klart att jag anser att min åsikt är en åsikt och inte fakta. Eller tycker du att dina åsikter är fakta?
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 21:22:52 följande:
    Värt att upprepa: "Sluttande plan, eller slippery slope, innebär att man utnyttjar en kedja av liknande fenomen för att jämföra helt olika saker eller för att bevisa en framtida händelseutveckling. Argumentet är giltigt om det är säkert att hela kedjan håller, men om kedjan har svaga punkter är argumentet som sådant ogiltigt. Allmänt gäller att ju längre kedja, desto högre sannolikhet för svaga punkter."
    Det där brukar folk ta till när argument är slut. Nog sagt för min del....
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 21:34:53 följande:
    Då tar jag väl din definition av censur och dödar ditt argument igen då:

"[...] allt undertryckande , hemlighållande och nedtystande av [...] annan publik kommunikation"
    Stämmer inte in på Pippi, då det endast är SVT som tagit bort det. Den gamla versionen finns, och är inte förbjuden eller undertryckt.

"I en mer begränsad betydelse är censur, en av offentlig myndighet utövad förhandsgranskning..."
    Pippi är inte förhandsgranskad
    Nej du dödar inte mitt argument men jag orkar inte dra samma sak en gång till. Jag hänvisar till det jag sagt tidigare.
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 21:36:36 följande:
    Nej, fast det är inte jag som har påstått att mina åsikter är det som stämmer. Det är du som gjorde det, och därför vände jag mig till dig. 
    Jag sa att jag håller med om mina egna åsikter. Gör inte du det?
  • Har gjort det
    Anonym (--) skrev 2014-10-06 21:51:02 följande:
    Du verkar ha missat en viktig detalj dock

man får faktiskt inte säga vad man vill även om vi har yttrandefrihet, det finns även konskevenser för det man säger och gör om det bryter mot de lagar vi har

Jag är inte förvånad över att människor 'missar' /utelämnar den detaljen dock eftersom folkgärna kräver rättigheter men sällan inser eller vill medge att man också har skyldigheter

sen kan ni skrika er blå i ansiktet för att ni inte får behålla ordet neger i en film för det förändrar inte ett dugg för majoriteten av samhället delar inte era åsikter och dt gör inte ägarna till rättighetterna

tykcer det bara är ynkligt hur man försöker döölja sin rasism genom att hävda att det är dencur och liknande men jaghade inte heller stått för rasistiska åsikter så jag förstår att inte andra gör det heller, rasism är något attta avstånd från, till och med fördomsfulla människor gör det - tummen upp för det
    Nej man får inte säga vad som helst, det finns en hel del begränsningar.

Jag tror (men jag vet inte) att dom allra flesta svenskar är emot censur av filmer. Du verkar dock säker på motsatsen. Hur kan du vara det?

Sista stycket förstår jag faktiskt inte vad du menar med. Tror du att alla som inte delar dina åsikter är rasister? I så fall varför det och hur då?
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 21:54:35 följande:
    Nej, jag håller inte med om dina åsikter. 

Det är du som har antytt att dina åsikter är det som stämmer. Jag skiljer på mina åsikter och när saker är sant, när dessa skiljer sig åt. Du har skrivit detta, om du inte kommer ihåg det:

"Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig  film. Det är själva sinnebilden av censur."

"Du kan trixa bäst du vill med ord, jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel"

"Du trixar visst med ord. Det här är en definition av ordet censur: 
    [..]
    Det är exakt det SVT håller på med. Vare sig du vill det eller inte."

Var påstod jag att du inte höll med om dina egna åsikter?
    "Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig  film. Det är själva sinnebilden av censur."

Det är fakta och inte en åsikt.
  • Har gjort det
    Anonym (--) skrev 2014-10-06 22:12:15 följande:
    kan du styrka ditt påstående att dom flesta är emot censur av filmer? ibland kan det faktiskt vara bra med censur av filmer och åldersgränser, det är jag knappast ensam om att tycka

men att du misstar omarbtening och redigering av ett verk man äger rättigheterna till för censur är en helt annan sak
    du låter helt enkelt dina fördomar fördunkla din kunskap
    Kan du inte läsa innantill? Jag sa att jag tror, men inte vet. Jag hindrar inte dig från att tycka vad du vill. Vad har du fått det ifrån?
  • Har gjort det
    Anonym (--) skrev 2014-10-06 22:15:21 följande:
    är det politska skäl när majoriteten av befolkningen är mot rasism?

återigen det är inte censur det är en bearbeting av ett verk man äger rättigheterna till för att det ska moderniseras och för att rasism inte hör hemma i barnfilmer

din åsikt om saken är just det åsikt, inte fakta

det finsn en massa saker, filmer böcker osv som görs om utan ett minsta knyst, det handlar inte om censur det handlar om ordet neger och inget annat, stå för era åsikter istället för att gömma er bakom ursäkter som inte håller
    Det politiska skälet är att man tror att barn tar skada av att pippis pappa är negerkung. Bortsett från att det är korkat är det dessutom farligt eftersom det öppnar upp för liknande "redigeringar" i framtiden av då aktuella händelser/åsikter.

Jag bryr mig inte om pippis pappa är negerkung eller inte. Han kunde lika gärna ha varit utomjording, eller något annat. Det spelar ingen roll för mig.

Det som dock spelar roll är själva principen, att man går in och pillar i ett verk för att vara politiskt korrekt. Nästa gång kan det vara nåt annat.

Det är mycket möjligt att det finns massor av filmer som man gjort samma sak med, blir det rätt bara för att man inte hört talas om det?
  • Har gjort det
    Anonym (--) skrev 2014-10-06 22:31:25 följande:
    nu kan jag ju personligen anse att barn som uppfostras av rasistiska föräldrar självklart tar skada av det så nog kan barn ta skada av att höra rasitiska ord på tv och tro att det är en norm

det kanske handlar om dina principer, och visst du har rätt till dina principer och dina åsikter men någon censur är det inte frågan om

coh de flesta människor har inga problem med att ordet neger tas bort ur en barnfilm, det har heller inte ägarna till verket
    Du antyder hela tiden att jag skulle vara rasist. Fattar du att det är väldigt låg debattnivå? Jag har inte på något sätt sagt att jag skulle vara rasist, det är bara nåt som du hittat på. Det är möjligt att jag är en minoritet med mina åsikter men vad har det med saken att göra? Och hur vet du vad dom flesta människor tycker?
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-06 22:42:15 följande:
    Dumheter. Det är tack vare självcensuren - frihet under ansvar - som har gjort att Sverige alltid haft den mest långtgående yttrande- och pressfriheten i världen. Och det har vi fortfarande. Eftersom publicister generellt tar stort ansvar (som SVT i det här fallet) har vi inte behövt inskränkningar i lagen.
    Öhhh va? Om vi leker med tanken att pippi hade visats i orignalutförande hade det varit en enorm skandal då? Ansvar för vadå?
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 22:47:13 följande:
    Så var vi vid det sluttande planet ännu en gång. Har du något annat argument?
    Jag tror att det finns en risk för att det kan bli så och det står jag för. Sen får du tycka vad du vill.
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 22:50:50 följande:
    Fast de enda argumenten du har kommit med är egna åsikter och sluttande plan-argument. Vi andra har använt definitionen av flera företeelser. Du inser väl vilken sida som för övertaget, när bara ena sidan har argument?
    Vilka andra? Jag har hört förvirrade argument att om man inte tycker att det är okej att klippa i filmer så är man rasist. Jag ger inte mycket för det argumentet. Dessutom tycker jag att mitt argument är viktigt och bra av principiella skäl.
  • Har gjort det
    Primér skrev 2014-10-06 23:13:23 följande:
    vi är alla olika, jag behöver inte höra Pippi eller någon annan säga n*ger "av principiella skäl"
    Kan faktiskt säga att mitt liv kommer nästan på millimetern se lika dant utan att ordet är med i filmen. Den nanosekunden som man har klipp bort däremot kan kränka annan så därför kan jag leva utan den. Dessutom anser jag det inte vara censur att göra detta. Vet, som det är nämt tidigare i tråden, massor av filmer som man både har lagt till och tagit bort sekvenser ur, varför? FÖR ATT DET ÄR DEM SOM ÄGER RÄTTIGHETERNAS LAGLIGA RÄTTIGHET ATT GÖRA SOM DE BEHAGAR MED SITT EGET MATERIAL. vilket nu saltkråkan ab (som äger rättigheterna till pippi) har gjort tillsammans med svt. 
    Ojdå, jobbigt att bli motsagd? Jag jobbar aktivt mot rasism så att kalla mig för rasist gör dig bara dum. Yra om att du tror att  "min rättighet att få behålla ordet neger" skulle vara nåt jag tycker är så dumt så jag orkar inte diskutera med dig mer. Jag har sagt vad jag tycker men du, nästa gång, ge fan i att dra rasistkortet. Det slår bara tillbaka mot dig själv.

Ha det bra och sov gott.
  • Har gjort det
    AnkiC skrev 2016-03-12 11:21:35 följande:

Det är en självklarhet att vi bör följa med i tiden och ta ansvar för vad vi vill förmedla till våra barn med våra nya kunskaper och människosyn i modern tid. Astrid Lindgren hade ändrat det själv om hon levt. Hon har ju uttryckt det till och med. Hon var alltid mån om alla barn och människor och hade inte brytt sig om att något ändrades i hennes verk.

Ja det är självklart i NYA verk som man skapar idag. Jag har ingen koll på vad Astrid tyckte men att ändra i gamla verk är dumt, idiotiskt och potentiellt farligt.
  • Har gjort det
    AnkiC skrev 2016-03-12 22:28:33 följande:
    Hahaha vad kan va farligt med denna ändring? Barn tittar ju på det. Ska man inte ta ansvar för det? Jo om Astrid levt hade hon ändrat på det själv så inget är fel med att låta författarens vilja styra.
    Naturligtvis är det inte farligt just i det här fallet men principen är farlig. Börjar man ändra i gamla verk eftersom vad är modernt idag kan det såklart bli farligt.
  • Har gjort det
    AnkiC skrev 2016-03-13 11:28:45 följande:
    Fast nu är inte anledningen att det är modernt utan för att det uttrycker rasism och riktar sig till barn. Böckerna är ju Astrids verk, inte filmerna, och även om det ändras i nyutgåvor av böckerna finns ju ändå originalen kvar. Om det dessutom är författarens vilja ser jag inte att man kan jämföra det som en princip. Man måste ta varje sak för sig och vad det innebär för individer. Naturligtvis kan vi inte i dagens samhälle låta mörkhyade små barn utstå detta när de ska se på film med sina kompisar. Vi ska inte fortsätta lära ut dessa ord och den syn som fanns då. Om vi inte gör denna ändring bör vi istället sluta visa Astrids filmer och det vore väldigt synd att helt ta bort en sådan kulturskatt.
    Du tänker fel. Även om det är vällovligt att inte vilka utsätta barn för rasism så är det fortfarande en bedömning vi har gjort idag. Om tjugo är kanske man gör en annan bedömning. Ska man ändra igen då? Det är inte säkert att det vi tänker idag är rätt och riktigt för alla framtid. Att hålla på och ändra vad som passar i den tid man lever i håller inte. Det man kan göra är isåfall att förklara för barn att man hade en annan syn på dom här sakerna förr i tiden.

Jag tycker som jag sa förut att det är potentiellt farligt att tänka så. Just det här fallet är såklart oförargligt men det finns ju  mycket värre exempel i historien på vad som kan hända om man börjar ändra i historiska verk för att det ska passa in i en viss tids tänkande.
  • Har gjort det
    Anonym (dd) skrev 2016-04-17 11:47:08 följande:

Det ÄR farligt, även i detta sammanhang.
    Hur vet vi att historien såg ut som den gjorde? Jo, genom att bekräfta samhällsbilden i litteraturen så får man en glasklar bild, hur man ska tolka dokument från ett specifikt år.
    Varje gång man ändrar i översättning, text eller annat så tappar man en stor del, om inte allt, genom den lilla detaljen och verket blir värdelöst, utifrån det perspektivet. Det perspektivet är den enda anledningen till att litteratur är så värdefullt idag. Utan det resonemanget så kan man lika gärna bränna alla böcker eftersom det finns Hollywoodfilmer idag.
    Det är ett fruktansvärt tragiskt sätt att se på vår historia.

Den personen som har uttryckt sig i ämnet AL har inte mer än en gissning på frågan om hur AL skulle ha reagerat på att ändra i sina verk.
    Och ALs övriga värderingar har inget med frågan att göra.
    Vad vi däremot vet, är att hon var obarmhärtig när hon med näbbar och klor stod upp för sina verk när någon regissör försökte ändra i hennes verk, punkt.

Ja naturligtvis är det farligt. Bra att någon ryter ifrån mot alla dumheter. Man, ska, får, bör inte försöka putsa upp historien att passa i någon aktuell tid. Alla människor borde begripa det. Och alla med historisk insikt vet vad det kan leda till.
  • Har gjort det
    pyssel skrev 2016-04-20 06:48:28 följande:
    Berätta vad som är farligt med att göra ett verk tillgängligt för dagens barn genom en ny version, medan den gamla fortfarande finns tillgänglig av de skäl du anger.
    Jag gjorde ju just det. Dessutom, i just det här fallet måste man vara i det närmaste  sjukligt känslig om man inte kan acceptera negerkung eller var det nu var. Det ända rimliga är att förklara för barn vad betyder.

Historien borde avskräcka alla från historierevisionism.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".