• Anonym (ledsen mamma)

Behöver ett barn verkligen sin pappa?

Står inför ett tufft val. Och har en abort-tid bokad på fredag...
    Har på senaste tiden tänk mycket på barn och hur underbart det vore med ett syskon till min lille som är 3 år. Det skulle vara helt underbart.

För lite mer än 1 år sedan genomgick jag min första abort pga att min sambo var i ett dåligt skick då och i princip krävde att jag skulle göra abort och att det barnet jag bar på var ett par diverse fula ord.

Och pga att vi separerade 2 månader efter vi fick vårat barn som idag är 3 år. Och jag varit ensamstående 100% med henne i ett halvår utan någon pappa med i bilden. Så kunde jag inte förmå mig att behålla barnet pga allt han sa, jag grät när jag tog pillret och en del av mig försvann den dagen. Har aldrig riktigt känt mig hel sen dess. Det känns som nånting saknas alltid

I ett helt år har det varit guld, och vi har också pratat om barn och allt har varit bra. Nu är jag gravid igen.
    Och från att ha dagen innan jag plussade sagt hur underbart det skulle vart med ett syskon till våran 3-åring. Till att dagen efter jag plussat, säga att vi inte kan behålla det här barnet då det inte är rätt "tillfälle" och stuckit hemifrån, skitit i både mig och våran 3-åring. Varken svarat när vi ringt eller hört av sig. Och det verkar som att han har fallit tillbaka i det här dåliga skicket som han var en gång i tiden.

Jag vet att jag kommer bli förstörd psykiskt om jag gör det här. Jag är så lycklig inombords men så ledsen och skamsen. Jag har inte berättat för någon att jag är gravid och nu vill jag höra vad ni tycker, klarar ett barn sig utan sin pappa? Gärna ni som varit i en familj med flera syskon eller andra mammor med två barn.

Jag hoppas att få så mycket svar som möjligt tills på fredag. Det är jobbigt att bära på allt det här själv.

• Svar på tråden Behöver ett barn verkligen sin pappa?
  • Studentpappa

Barn behöver föräldrar som tar hand om dem biologiska eller ej, din fd är uppenbarligen inte en sådan så det går bra utan honom.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anonym (Te)

Jag tror att barn behöver stabila vuxna och bra förebilder. Men sen om det är mormor, styvpappa, faster, styvmamma, farfar eller kusinernas pappa tror jag imte spelar så stor roll, så länge barnen har en vettig förklaring till varför föräldern/föräldrarna inte är närvarande i deras liv. Så länge vet att det är de förälderns fel och inte barnens att föräldern inte är närvarande.

• Drottningen70

Nej alla barn utan två föräldrar dör innan fem års ålder eller börjar knarka.

• Anonym (Lina)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-10-07 18:37:21 följande:
    Om han nu väljer att lämna oss, eller om han tänker fortsätta som han gjort nu när han vart i sitt dåliga skick. Så kommer det inte va så mycket kontakt med barnen så som det har sett ut tidigare när han haft sina dåliga perioder.

Men oavsett så är det jag som har tagit hand om våran barn mest. Då han är väldigt gammeldags i sitt sätt att vara pappa (mamma ska va hemma o ta hand om barn, hushåll och i detta fall också största delen av ekonomin(!) pappa är med våran 3-åring när han känner för och när han slutar jobbet (han är hemma 19.00) hinner oftast vara med våran lille en timma innan han somnar. Sen träffar han gärna sina bekanta och går ut och dricker öl ca 4 gånger i månaden
    Vad har du honom till? Han verkar både egoistisk/lat och osympatisk...
  • LJC

Hej,

Vill börja med att säga att jag är ledsen att han gör såhär mot dig, helt fel tillfälle.
    Min mamma har i princip uppfostrat 5 små barn helt på egen hand i flera år då min pappa inte var närvarande när vi var små. 
    När vi blev äldre och började skolan jobbade hon heltid, lagade mat, tvättade och städade. Vi var dessutom var väldigt väluppfostrade.

Tycker absolut att ska avboka din aborttid! Du kommer att klara det. Din 3 årig kommer att ha ett syskon och dom växer upp.

Jag och mina syskon mår bra, har inte på något sätt tagit skada av detta. 

Kram <3

• Flygfotogen
    Anonym (e) skrev 2014-10-07 18:58:49 följande:
    Kanske det mest puckade inlägget på fl hittills... Sen när började män föda barn?
    Den som föder barnet blir inte per automatik dess mamma. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Te) skrev 2014-10-07 19:37:54 följande:

Jag tror att barn behöver stabila vuxna och bra förebilder. Men sen om det är mormor, styvpappa, faster, styvmamma, farfar eller kusinernas pappa tror jag imte spelar så stor roll, så länge barnen har en vettig förklaring till varför föräldern/föräldrarna inte är närvarande i deras liv. Så länge vet att det är de förälderns fel och inte barnens att föräldern inte är närvarande.

Bra och klokt svar! 

TS, om du kan tänka dig att leva som ensamstående med två barn, fullt ut eller i praktiken (som det verkar vara nu), så ska du behålla. Resten ordnar sig.
  • SupersurasunkSara

Det var en smula rörigt men jag svarar och så får du sålla bort om det blir helgalet

DU och bara du bestämmer om det ska bli ett barn denna gång. MEN du får räkna med att bli ensamstående. Det låter som det bästa i ert läge.

Om och när han skärpt till sig och blivit bra kan han komma om  han vill, före det är det bästa om han håller sig borta tror jag.

Ditt beslut måste du alltså ta själv, utan att ha honom i åtanke alls, för han kommer inte bli vare sig bättre eller sämre oavsett ditt beslut.

Det du bör tänka på är om du kan vara mamma ensam till två, ekonomiskt och orkmässigt.

• michimichi

Tycker du ska avboka aborttiden, det känns tydligen inte som rätt val för dig och då är det inte rätt! Men om du behåller barnet så får du avsluta helt med han känns det som, ingen mår bra av av ha en on-off förhållande, och särskilt inte barnen i familjen. Du kommer säkert klara det alldeles galant. Följ ditt hjärta :)

• Mrs Moneybags

Behåll barnet så har du två barn med samma oengagerade man.

Han verkar labil och omogen. Man jobbar inte på barn tillsammans och ångrar sig sedan när det plötsligt blir verklighet. Ni har uppenbarligen haft oskyddat sex som ni båda har vetat om. Då får han liksom stå sitt kast. Det är helt enkelt försent att ångra sig.

Det kommer gå jättebra att ta hand om barnen själv, du har ju gjort det förut så du vet vad du ger dig in på.

Lycka till!

• Anonym (e)
    Flygfotogen skrev 2014-10-08 18:44:02 följande:
    Den som föder barnet blir inte per automatik dess mamma. 
    Jo, kvinnan som föder barnet blir automatiskt dess mamma, sen om kvinnan beter sig som en mamma eller inte är en annan femma. Men juridiskt sett är kvinnan som föder barnet dess mamma, medan en man måste skriva under massa papper och svammel, såvida man inte är gifta.
  • Jw83
    Anonym (e) skrev 2014-10-07 18:58:49 följande:

Kanske det mest puckade inlägget på fl hittills... Sen när började män föda barn?

Sen när började kvinnor bli spontangravida utan bidrag av en pappa? Vems kön som ungen kommer ut från är ganska oviktigt. Ett barn behöver kärleksfulla föräldrar oavsett kön.

En pappa är precis lika viktig, ibland till och med viktigare, än en mamma.
  • Anonym (ditt val...)

Hej!
    Hur mår du? Hur går tankarna? Har du tagit ett beslut? För mig känns det som du inte vill göra abort, utan gör det för att få mannen tillbaka, stämmer det? Jag skulle be dig om två saker:
    1) avboka tiden i morgon och sök en kurator först! Jag tror att det är viktigt att du är trygg med beslutet. Det behöver inte vara så att allt känns rätt, men att du kommer fram till att det är det minst dåliga att göra och då ska du göra det, men att låta genomföra det när du velar, nej det tror jag inte är bra. Det kommer att ge dig ånger
    2) Låtsas som att aborten redan är genomförd. Hur känns det? Hur tror du att du känner på kvällen efteråt? En lättnad? Eller en sorg? En ångest? Eller likgiltighet?

Som jag skrev tyder jag det på dig som du vill göra denna abort för att få mannen tillbaka. OM du gör det, ställ dig då frågan:
     Hur kommer ert förhållande att bli sedan, när du känner att han "tvingat" dig till abort? Kommer det verkligen att bli som förut, kommer du att älska honom eller kommer du att mer eller mindre medvetet eller omedvetet att känna att han fått dig att må dåligt efter aborten? det kan skugga hela erat fortsatta förhållande.

Vidare; du har redan gjort en abort efter att han velat det. Nu hör han inte ens av sig. Säg att du gör aborten - för hans skull, för att få honom tillbaka. Tänk om han ändå väljer att inte komma tillbaka till dig. Då har du gjort aborten för att få honom tillbaka och han inte kommer tillbaka. Snacka om grundlurad!!! Blåst! För att formulera mig lite tufft. Det finns inga garantier att han kommer till dig även om du gör en abort... Tänkt på det?

Och sista: Säg att du gör aborten, han kommer tillbaka och du blir gravid igen. Jaha, kommer han även denna gång att kräva att du ska göra abort?

Det är ditt val, inte mannens! Klarar du detta, vill du detta så fixar du det!

Svar på tråden Behöver ett barn verkligen sin pappa?