Vid vilken ålder blev era barn blöjfria nattetid?
Det är ju förvisso mycket mognad och hormonstyrt att producera mindre urin på natten så att man inte blir så kissnödig. Men, det innebär inte att det även är vanemässigt att kissa i sömnen och inte vakna när man behöver kissa. Min erfarenhet är att det går att träna, och har man tur lär sig barnet fort och annars får man ha tålamod! Om man tycker det är värt det. Min dotter blev dagtorr vid 2 år och några månader senare tog vi bort blöjan på natten fast den sällan var torr. Vi visste nämligen att hon hade förmåga att vakna och gå upp och kissa, för under potträningsperioden började hon göra det av sig själv. Sen slutade hon när hon märkte att det inte behövdes på natten. Nåväl, när vi sen tog bort blöjan på natten så började vi med att ta upp henne och kissa innan vi gick och la oss. Den allra första tiden satte vi t o m klockan mitt i natten för att ta upp henne. Det funkade, och efter ett tag räckte det med att ta upp henne innan vi la oss. Hon kissade på pottan i princip sovandes. Efter ett par månader behövdes inte det längre och hon vaknar själv om hon behöver och klarar sig oftast hela natten utan att kissa. Många olyckor var det längs vägen, och jag funderade ofta om det var värt det. Men nu i efterhand känns det fantastiskt skönt att ha en 2,5-åring som klarar sig helt utan blöjor! Min slutsats är - det går nog för det mesta att öva upp, men man måste ha tålamod!