• cosinus

Vid vilken ålder blev era barn blöjfria nattetid?

Min minsting kissade nog aldrig på natten efter 1.5 år om hon bara kissat i rimlig tid på kvällen. Men eftersom hon inte var dagtorr då så fick nattblöjan hänga med tills veckan innan hon fyllde 2 år och den också rök. Har inga olyckor än och hon är 4.5 år.

Nummer ett och tre blev torra på natten vid 3 års ålder bägge två. Trean har ff i undantagsfall olyckor på natten (han är 6 år) men vaknar oftast så fort det kommer några droppar i kalsongerna så det är sällan sängen blir blöt.

Tvåan som är 8 år kissar så gott som varje natt i sängen. Har inte haft blöja sen 5 års ålder då han vägrade mer eftersom lillebror fick sluta. Jag trodde då att han skulle lära sig att vakna när det blir blött men se det gör han inte. Han rullar bara till en torr fläck i sängen och sover vidare och vi tvättar sängkläder till förbannelse.

Jag tror så här. Ett barn som vaknar när det blir blött kan ganska fort lära sig av med nattblöjan och ist gå upp och kissa. Då går det nog alldeles utmärkt att träna bort en nattblöja, då är bara frågan hur högt man värderar sitt och barnets nattsömn.

Ett barn som däremot inte märker något när det blir blött går inte träna och då skulle jag aldrig ta blöjan av en 4-åring för det är inte värt all tvätt som blir. Håll i blöjan så länge ni kan i det läget är mitt råd för bättre kiss i blöja än i sängen.

Har hört de som provat stoppa kalsonger/trosor i blöjan för att barnet då ska märka att det blir blött och vakna, kanske funkar. Men annars prova att ta bort den några nätter, prata med barnet och säg att ni ska prova men att det krävs att barnet vaknar före eller precis efter det blivit blött för att man ska kunna sluta med blöjan och att det inte är något barnet kan påverka om det inte vaknar utan då måste man bara bli lite äldre först.

Svar på tråden Vid vilken ålder blev era barn blöjfria nattetid?