Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Kk kräver abort

Jag tror inte på KK-relationer, just för att det så ofta inträffar antingen en graviditet, eller att den ena får känslor (vanligen kvinnan). Vi är inte skapta för sådant, utan meningen är att vi ska träffa någon, bli kära, ingå någon form av äktenskap eller i alla fall uttala löftena för varandra. Och sedan ha sex. Och få barn.

Går man utanför det mönstret, så blir det massor av tråkigheter... även om detta med kravlöst sex kan verka som en bra kompromiss under en tid, när man inte har ett förhållande och kanske inte vill ha heller. Jag förstår idén med KK I TEORIN, men jag tror som sagt att den krockar med biologin och den mänskliga naturen...

Till TS, då. Du ska inte göra abort om du inte vill det själv. Du får se över dina möjligheter att orka med både dina tidigare barn och detta nya, som du förmodligen kommer att bli hundra procent ensam mamma till. Samt naturligtvis din arbetssituation och ekonomiska situation. Blir du tvungen att arbeta heltid? Blir det väldigt långa dagar för ditt nya barn på dagis? Kommer du att orka dag ut och dag in, att dra upp alla barnen på morgonen, ge dem frukost, få dem att borsta tänderna, få på dem kläder, ta dem till dagis och skola..? Och sedan hämta när alla är griniga och trötta, gå till affären med alla ungarna som kanske kinkar, laga middag, få barnen att äta och bada och borsta tänder, hinna umgås lite, läsa saga, ta hand om hushållsarbetet när de sover..? Knappast få någon egentid, för att du måste sova för att orka igen nästa dag?

Abort kanske är den bästa lösningen, om det inte blir någon livskvalitet ändå för någon av er fyra om barnet föds. Det är vardagen och verkligheten man måste gå efter i dylika fall. Men som sagt: barnets far behöver du inte ta hänsyn till.

Sedan en sak till: jag tycker inte att du ska berätta för barnet, om du behåller det, under vilka förhållanden det kom till. Försköna det hellre till att det var ett kärleksförhållande som tog slut, som ni hade du och pappan. Det låter mycket bättre och pekar inte ut er familj som avvikande.

• Centurione
    honkie skrev 2014-10-19 09:38:47 följande:

Det var ett jävla tuggande om biologilektioner och ingen som kan tvinga någon hit eller dit. Otroligt hjärndött läge.

Jag ska dock försöka tillbringa något.

Jag har många vänner som växt upp med ensamma föräldrar, främst har jag två nära vänner som jag känt sedan högstadiet. Dessa härliga killar sitter i exakt samma sits; de har aldrig träffat sina pappor. De vet i princip pappans namn och var pappan bodde när denne satte på deras mamma.

Vi var ett gäng stökiga killar, vi söp och härjade i tidig ålder, typ 13-14 år. Många kvällar kunde dessa två ordagrant "sitta med flaskan" som en jävla alkis på en pizzeria och beklaga sig över deras uppväxt (13 år!!!!!!!!), detta skedde allt som oftast utomhus, på en sten, en bänk eller var fan som helst. Jag lyssnade gärna och fick därför höra om tankar och funderingar som inte borde finnas i en 13-årig pojkes huvud. Det var ibland destruktivt och ibland romantiskt; att de fantiserade om sin pappa, vad han jobbade med och hur de skulle snacka till varandra om saker vore annorlunda. De kunde måla upp 10 olika bilder av hur läget skulle kunna vara och samtliga var otroligt perfekta. Men oftast var det hat, en hel del hat, hat mot en hel del, mot allt. De såg på andra familjer med avundsjuka och hat.

Deras mammor träffade periodvis nya herrar och dessa två killar försökte greppa tag i männen och utvinna någon sorts fadersgestalt. Förhållanden tog slut och de blev förkrossade, mer hat och nya män i kön. Så höll det på, länge.

Mina två vänner är väldigt fina killar, och det smärtade att se dem ta studenten, bli påtvingade vuxenlivet endast för att dra sig tillbaka med flaskan och första bästa kneget. Inte ens 20 år och redan alkoholister, gärna lite droger på helgerna också.

Jag är medveten om att deras beteenden kan bero på helt andra saker, men samtidigt hade de identiska familjeförhållanden och vandrade på samma stig väldigt länge. Idag är de sansade, utbildade och hyfsat städade. De är fortfarande väldigt fina killar men drar sig inte från flaskan helt. En redlös fylla med minnesluckor är ett bra avslut på vilken vecka som helst.

Det jag försöker säga är att det spelar ingen roll hur smidigt det gått för alla kvinnor på fl att uppfostra barn själva. Jag skiter fullständig i hur bra det funkat ekonomiskt för Lena och hennes fyra ungar, eller hur schemat rullar på för Emma och hennes tvillingar. Er jävla uppfattning om hur NI klarar er som föräldrar är så otroligt irrelevant. Ni snackar om egoistiska killar och spottar gärna lite skit, samtidigt har ni inte en susning om vad som faktiskt är viktigt. Era barn kommer aldrig berätta detta för er, tro mig, de älskar er för mycket. Det är en vidrig sanning som aldrig kommer förmedlas mellan barn-förälder. Om ni tror att utmaningen ligger i att vända på varenda krona eller anpassa scheman så är ni så jävla blinda att ni inte ens borde ha tillstånd att bli föräldrar.

Ja, det är tråkigt. Även om det inte alltid går så illa som du beskriver.

Jag tycker att det är fruktansvärt fel att MEDVETET skaffa barn utan far. Genom att ragga någon på krogen, lura en man som man HAR förhållande med men som uttryckligen sagt att han inte vill bli far, eller genom insemination (vare sig det är en ensam kvinna eller ett lesbiskt par). För självklart är pappan superviktig - både för flickor och pojkar.

MEN när en graviditet redan föreligger, så kommer det in så mycket annat OCKSÅ. Etiska, moraliska, religiösa spörsmål... och inte minst kvinnans känslor. Det ÄR trots allt hennes kropp.

I det läget förstår jag ändå kvinnor, som vågar tro på sig själva och tro på ödet, och lita på att det ska bli så bra som möjligt för barnet som föds ändå. Som sagt: ALLA barn utan far blir ju inte olyckliga... Det är inte ett optimalt läge, men det finns det ju många andra barn som inte heller har, bara för att de växer upp i kärnfamilj. Alla föräldrar är inte bra bar för det, vissa barn har kamratproblem, vissa har medicinska problem, vissa ligger på gränsen till lågbegåvade och klarar inte skolan...
  • Centurione
    honkie skrev 2014-10-19 11:18:23 följande:
    Det är just det som är grejen; det har inte gått så himla illa. De lever ganska bra liv och är till synes mycket lyckliga. Men de bär på något de inte förtjänar att bära. Någonstans där inne finns en mörk sorg som gör sig påminnd med jämna mellanrum, ett trauma som format dem.

För att du ska förstå hur jag tänker kring kvinnans kropp i det hela så kan jag börja med att säga: Avla barn är enligt mig höjden av egoism. Det är utan tvekan det mest egoistiska man kan ägna sig åt. Som blivande förälder är man totalt redo att sätta ett liv på denna jord med en "jag håller tummarna"-inställning. Man är totalt upphängd på det praktiska i sin egen roll som förälder och huruvida man klarar uppgifterna eller inte, läs själv vad du skrev om tandborstning och frukost. Frågeställningen förblir i det praktiska facket och klarar man av uppgifterna så har man lyckats i sin föräldraroll. Sjukt.

Med det sagt så menar jag inte att föräldraskap är dåligt eller att folk ska sluta producera barn. Jag vill bara lyfta fram att oavsett vad mannen känner så begår kvinnan världens absolut mest egoistiska handling med väldigt simpla anledningar såsom " min kropp, mitt val". Längre än så tänker man sällan och det är så otroligt sorgligt. Man är redo att totalt förstöra ett barn genom olika trauman endast för att man som drömmande förälder "vill ha barn". Man kastar tärningen och hoppas på det bästa för att man själv vill.

Såååå visst, det är kvinnans kropp och det är ta mig fan hennes jävla skyldighet att tänka i fler än de praktiska "borsta tänderna"-banorna innan hon tar ett så pass stort beslut.

Inget illa mot dig, du är knappast ensam om dina åsikter.
    Jag känner till all den här komplexiteten, och jag är därför en av de största motståndarna emot att homosexuella ska få skaffa barn, samt att ensamstående män eller kvinnor ska få göra det via insemination/surrogatmamma.

Det FINNS dock en stor skillnad mellan att skapa ett liv och att ta bort någonting som redan är ett liv. När det kommer till det sistnämnda - ett foster, eller barn, som redan FINNS - så måste man nog ibland våga göra det du säger. Hålla tummarna att det ska gå bra. Ta ett steg ut i luften. Och göra sitt bästa.
  • Centurione
    Anonym (logik) skrev 2014-10-19 17:05:47 följande:
    själv är jag emot att olämpliga människor ska bli föräldrar

rasister, djurplågare, empatilösa är bara några av de exempel som finns som inte är bra för barn
    Det är jag med. Men nu var det just avsaknaden av en far (eller en mor!) som var på tapeten. Och när det gäller homosexuella och ensamstående som skaffar barn, så blir det ju oundvikligen så att barnet kommer att sakna antingen mamman eller pappan.
  • Centurione
    Anonym (logik) skrev 2014-10-19 17:13:16 följande:
    men det vitkigaste är väl att et barn har en förälder som älskar barnet och tar väl han dom barnet?

sen om det är mamma och pappa, bara mamma eller pappa elelr två mammor osv spelar väl ingen roll, det viktigaste är att barnet mår bra och växer upp i en kärleksfull miljö och då spelar antalet eller kön ingen roll däremot är vissa åsikter och beteenden som fördomar eller misshandel skadligt för barnet
    Du läste inte inlägget om de unga männen, som levde med en tomhet för att de aldrig haft någon pappa, eller..?
  • Centurione
    molly50 skrev 2014-10-19 19:56:52 följande:
    Självklart borde det inte förbjudas. Det har jag heller aldrig påstått.
    Jag var bara lite ironisk då den jag citerade menade att man inte bör inleda en KK-relation om man inte är beredd att göra en abort vid en ev graviditet.
    ...sedan kan ju en kvinnas känslor ändras, när graviditeten är ett faktum. Oavsett vem som är pappan. Man ska inte ta för lätt heller, på sådana krafter! (Och speciellt ska inte MÄN som ligger med kvinnor utanför äktenskap, göra det.)
  • Centurione
    Anonym (logik) skrev 2014-10-20 08:56:30 följande:
    Och vad om alla de män och kvinnor som växit upp till starka och lyckliga individer räknas inte dom? Skulle dom ha aborterats bort?

Sen finns det många unga män som också varit önskadefrånbörjan  men där pappan dragit iväg vid senare tillfälle för att dom träffat någon ny och skaffar nya barn etc, ska dom barnen hellre då ha aborterats bort också?

Det finns så många som skyller på trasig uppväxt etc fast många i som varit i samma situation inte alls beter sig likadant. men i slutänden är det som så att dom flesta hellre lever än att inte ha funnits alls
    Men det är ju JAG som hävdar, att när ett foster/barn REDAN FINNS, så får man kanske "hålla tummarna att det ska gå bra" som någon annan uttryckte det. Hoppas på det bästa, ge livet en chans. För precis som du säger så skulle JUST DET barnet inte få någon ny chans i en perfekt, gullig kärnfamilj om det aborteras, utan det är det enda liv det kan få. (Ja om man inte tror på reinkarnation då.)

Men jag hävdar också att NÄR DET GÅR att förhindra, så ska barn inte skaffas under sådana omständigheter, att de kommer att sakna den ena föräldern. Samhället ska inte sanktionera insemination av ensamstående kvinnor eller lesbiska par, och inte ställa upp med surrogatmödrar åt ensamstående män eller homosexuella par.

Man kan jämföra det med att avråda mammor från att röka under graviditeten. Det bästa är om en kvinna som röker aldrig blir gravid, men blir hon det ändå så får man försöka skademinimera. Övertala henne att åtminstone försöka dra ner på rökandet, och hoppas att barnet ska födas med så liten påverkan som möjligt. Sätta in stödinsatser i skolan om det behövs. Att abortera alla barn till rökare skulle dock föra för långt.
Svar på tråden Kk kräver abort