Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Är sidan pålitlig?

Sånt här tycker jag är kul att kolla på Cool

Till att börja med låter namnet oseriöst, men det är inte avgörande.

Finns det företagsinformation? www.kopklocka.se/content/4-om-oss
    Det ser ju bra ut även om telefonnummer saknas.

www.allabolag.se/5569225179/Nivle_AB
    Företaget har funnits i över 1 år vilket är positivt.

Adressen är Skebokvarnsvägen 253, Bandhagen, Sverige. Det verkar vara ett vanligt boningshus enligt Google Maps och Street view.
    VD är Amela Ramic. En sökning på henne ger att hon bor i Västerås. 
    Båda befattningshavarna i bolaget bor i Västerås på samma adress.
    En sökning på vilka företag som finns på adressen Skebokvarnsvägen 253 visar på 2 bolag. Ägaren till det andra bolaget bor där. Min gissning är att de på något sätt hänger ihop, men det behöver inte vara så.

Domännamnet kopklocka.se ägs av företaget Nivle AB.
    Telefonnumret som är angetts för domänregistreringen går inte till det bolaget. Det ser lite konstigt ut, men är inte avgörande. Bolaget det går till "Lindskog & Partners, Venture Management AB" finns under kategorin informationskonsulter så det kanske är de som anlitats för domänregistreringen.

Nivle AB driver även kopbrevlada.se/
    Lika oseriöst domännamn.

Svårt fall. Eftersom det rör sig om lite dyrare varor så hade jag skickat ett mail till dem och frågat lite och sett vilket svar jag fått. Bland annat hade jag bett om ett telefonnummer och använt det för att kolla vidare.

• sportpappa
    carolineben skrev 2014-10-18 18:07:06 följande:
    Tack så hemskt mycket för att du tog din tid att svara :) Ifall klockorna nu skickas, så tror du inte att de kan vara falska? Med tanke på de låga priserna menar jag. 40 % lägre pris på alla klockor.
    Det är väldigt svårt att säga. Om de påstår att något är äkta och det inte är det så är det bedrägeri. Det är även olagligt att sälja piratkopior.

De har en Facebook-sida:
    www.facebook.com/pages/Kopklockase/190247417791818
    Det verkar bara vara 2 inlägg från andra än de själva. En är väldigt nöjd och en hade inte fått sin klocka, men fick ett svar via mejl.

De finns på prisjakt.
    www.prisjakt.nu/butiksinfo.php
    Svårt att se något uppenbart. 2 omdömen är under utredning och har varit det i ganska många månader. Användarna är borttagna.

Det är inga uppenbara problem, men det är ändå något som känns konstigt. Det är kanske känslan av att det pratas så lite om dem. Det är väldigt lite underlag för att göra en ordentlig bedömning.

Du kan testa att kontakta de personer som skrivit på Facebook.
  • sportpappa

Om man klickar på symbolen för "Certifierad E-handel" så kommer man till den här sidan:
    www.ehandelscertifiering.se/rapport.php

Exakt vad en sån certifiering egentligen betyder vet jag inte och det skulle jag inte lägga så mycket värde i. Däremot så står deras telefonnummer där:

Telefonnummer: +46 (08) 55916382
    Testa att ringa det numret och faktiskt prata med dem. Fråga dem rakt ut om det är kopior de säljer då priserna är låga.
Svar på tråden Är sidan pålitlig?