• Anonym (Ångest)

Abortfunderingar

Jag är oplanerat gravid, osäker på hur långt gången jag är men i v.5-6 någonstans. Min sambo vill att vi ska göra abort, men jag är osäker. Ena stunden känns det som det enda rätta för att nästa stund kännas helt fel!Gråter

Till saken hör att jag äter mediciner som inte bör ätas under graviditet och de har jag ju ätit innan jag ens visste att jag var gravid. Så jag behöver vägledning. 

Hur går detta till? Jag ska kontakta kvinnokliniken i början av nästa vecka men hur snabbt får man möjlighet att komma in för rådgivning? Vad är det man får göra?? Hjälp jag vet varken ut eller in och jag är så rädd!!!

• Svar på tråden Abortfunderingar
  • Anonym (Lg)

Jag skulle ringa kk idag. Det kan vara väntetid på att få komma. De gör vaginalt ultraljud som inte gör ont alls, sen får du göra abort om du inte vill vara gravid/ha en baby. Du får en tablett bara som stannar processen i livmodern, efter ett par dagar får du en annan tablett att lägga i underlivet så blir det som en mens och sen är det borta. Eller så får du göra det i gynstol, lätt sövd eller inte med bedövning. Går fort. Du får bedövning vid medicinsk också omdu behöver.

• Anonym (Johanna)

Förstår att det är ett jobbigt läge. Ta inte bort barnet om du inte är 100% säker. Din sambo kan inte bestämma hur du ska göra, det beslutet måste du fatta.

Känner igen mig i din situation. Blev oplanerat gravid, sambon tyckte abort men jag var osäker, kändes inte rätt för mig. Trots att jag precis hade börjat min utbildning valde jag att behålla barnet som idag är 7 år

Jag fortsatte mina studier när barnet började på dagis, och jag ångrar inte en sekund att jag behöll, jag kan tänka mig hur dåligt jag hade mått om jag gjort abort för att min sambo ville det.

Lycka till vad du än väljer!

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Johanna) skrev 2014-10-22 14:08:03 följande:

Förstår att det är ett jobbigt läge. Ta inte bort barnet om du inte är 100% säker. Din sambo kan inte bestämma hur du ska göra, det beslutet måste du fatta.

Känner igen mig i din situation. Blev oplanerat gravid, sambon tyckte abort men jag var osäker, kändes inte rätt för mig. Trots att jag precis hade börjat min utbildning valde jag att behålla barnet som idag är 7 år

Jag fortsatte mina studier när barnet började på dagis, och jag ångrar inte en sekund att jag behöll, jag kan tänka mig hur dåligt jag hade mått om jag gjort abort för att min sambo ville det.

Just det ja, dina mediciner. Nu vet ju inte jag vad det är du äter, men om det tex är antidepressiva så finns det många man kan äta under graviditet.
  • Anonym (Ångest)

Är tacksam för svar. Är så ensam i det här, min sambo har inte talat med mig på 2 dagar, det sista han sa: "jag vill ha den bort". Jag bara gråter i omgångar och får panik. Är så rädd att kk inte kommer att vara stöttande.

Jag äter fluxetin(antidepp) och stilnoct (för sömnen). Det står på bägge att de bör undvikas under graviditet men om jag förstått det rätt så behöver man inte avbryta graviditeten. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Ångest) skrev 2014-10-22 14:51:25 följande:

Är tacksam för svar. Är så ensam i det här, min sambo har inte talat med mig på 2 dagar, det sista han sa: "jag vill ha den bort". Jag bara gråter i omgångar och får panik. Är så rädd att kk inte kommer att vara stöttande.

Jag äter fluxetin(antidepp) och stilnoct (för sömnen). Det står på bägge att de bör undvikas under graviditet men om jag förstått det rätt så behöver man inte avbryta graviditeten. 

Fy vad dumt sagt av din sambo, förstår att du mår dåligt, väldigt klumpigt sätt att uttrycka sig på.
    Jag lever ensam med mitt barn, pappan är inblandad lite, men jag trivs med att ha det så, speciellt när pappan inte ville ha barnet från början.

Har du någon annan du kan prata med, någon som står dig nära, din mamma kanske?

Fluoxetin är SSRI, jag vet att Sertralin och Citalopram är ok under graviditet, vilket också är SSRI. Stilnoct vet jag ej, tar du den varje natt? Det där med medicin brukar alltid lösa sig, det finns ju andra alternativ, så man kan byta.
  • Anonym (Ångest)

Tyvärr är min mamma död Ringde till kvinnokliniken idag och fick en tid nästa vecka på onsdag. Där jag ska få träffa en doktor och tala och kolla hur långt gången jag är. Hoppas att man kommer till en förstående och vettigt...

• Anonym (Lg)
    Anonym (Johanna) skrev 2014-10-22 14:08:03 följande:

Vill bara säga att det är inget barn nu.. det är antagligen ett nyss påbörjat embryo, ev ett livsodugligt foster, det är inte samma sak som ett färdigt barn.

Det finns ju faktiskt andra aspekter att tänka på när det handlar om en så enormt livsavgörande faktor som att bära, föda och ta hand om en annan totalt beroende och otroligt krävande människa. Det är ju inte bara gulligt med barn verkligen inte.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Lg) skrev 2014-10-23 11:23:32 följande:
    Vill bara säga att det är inget barn nu.. det är antagligen ett nyss påbörjat embryo, ev ett livsodugligt foster, det är inte samma sak som ett färdigt barn.

Det finns ju faktiskt andra aspekter att tänka på när det handlar om en så enormt livsavgörande faktor som att bära, föda och ta hand om en annan totalt beroende och otroligt krävande människa. Det är ju inte bara gulligt med barn verkligen inte.
    Det finns det olika åsikter om och det betyder inte att du har rätt bara för att du har den åsikten.

Till TS!
    Lycka till hur du än väljer, och jag håller tummarna för att du får träffa en bra doktor.
  • Freya33

Jag har rätt nyligen gjort en abort och dom var jätte gulliga på kk. Dom kommer ge dig råd angående medicinen du äter och du behöver inte bestämma dig änn om abort eller inte.

Svar på tråden Abortfunderingar