Inlägg från: pompom |Visa alla inlägg
  • pompom

Bf juli 2015

Hej alla blivande mammor och grattis!
    Jag går in i v. 15 idag och är jätte lycklig men kan inte riktigt slappna av då jag haft 2 uteblivna missfall tidigare.
    Ibland tror jag mig känna att det rör sig där inne men vet inte om jag inbillar mig :)
    När får man kallelsen till ultraljud tro? Längtar så jag spricker!

• pompom

På besöket hos BM fick jag bestämma var jag ville gå på RUL och vet också att jag kommer få kallelse därifrån. Undrar bara när det brukar komma, men det är väl säkert olika beroende på var man bor och så kanske. Får helt enkelt ha lite tålamod så kommer den säkert snart :)

• pompom

Tights är det bästa, det håller jag med om! Ska nog kika på mammatights eftersom de flesta "vanliga" slutar mitt på magen vilket inte är så skönt :)

Btw, någon som har fått cravings efter något särskillt ännu? 
    Jag äter väldigt mycket äpplen, annars är det nog inget speciellt. Däremot vet jag precis vad jag absolut inte vill äta, och vad jag vill ha för stunden.
    Har också börjat äta fiskbullar som jag aldrig gillat innan i hela mitt liv :D

• pompom

Åh ni måste berätta sen hur det var på RUL, så himla spännande!
    Har också inte riktigt förstått hur man räknar det där med gravidveckor och upptäckte att jag tydligen är i gravidvecka 16 och inte 15 som jag trodde! :)
    Kram på er!

• pompom
    Whizzer skrev 2015-02-02 21:39:09 följande:

Phuuu.. nu kan jag pusta ut, RUL avklarat! Och såklart så såg allt bara bra ut, helt perfekt och med moderkakan i framvägg osv. Med största sannolikhet tittar det ut en tjej i slutet på juni!

Att man måste hålla på och noja hela tiden då.. men nu är det Slut med det, nu tänker jag börja njuta fullt ut! (Vågade inte dra ut några havandeskapsansökningar på jobbet inatt som jag hade tänkt, ville inte jinxa något)

Grattis! Vad roligt och skönt att allt är som det ska! :)
    Haha känner igen det där med nojandet. Har haft alla möjliga tankar emellanåt, att bebisen är en jätte, eller för liten, eller att den inte mår bra, eller att det inte är någon bebis alls och att jag är "skendräktig". Hoppas att all oro försvinner efter RUL :) 
    Lycka till och må så gott!
  • pompom

Verkar som att många valt att göra KUB, undrar varför ni valt att göra det?

• pompom
    doccah skrev 2015-02-11 11:05:27 följande:
    Jag gjorde kub eftersom jag ville se bebis/ha livstecken då de inte längre lyssnar på hjärtljud hos bm v 15. Då erbjöd dem kub i v 13 istället
    Okej. Jo jag hade egentligen också velat ha livstecken så tidigt som möjligt då jag haft två uteblivna missfall tidigare. Men som jag uppfattade det enligt barnmorskan var det då enbart om man ville ha reda på ev. kromosomförändringar vilket jag inte vill veta så jag avstod och väntade till RUL istället. 
    Ångrar mig kanske lite eftersom jag varit orolig under hela tiden och fick tid till ultraljudet väldigt sent. 
    Nu är det iaf bara 9 dagar kvar :)
  • pompom

Hej allihopa!
    Jag går in i vecka 29 imorgon och har de senaste dagarna haft huvudvärk.
    Hade det i början av graviditeten men det gick över och verkar vara ganska normalt den tiden. 
    Men blir orolig nu när den kommit tillbaka så sent, är det någon annan som också har det?
    Äter järntabletter, dricker vatten och bebis i magen verkar må jätte bra annars :)

• pompom
    faerie skrev 2015-05-07 11:30:55 följande:

Idag går jag in i vecka 31. En kollega slängde ur sig ett klumpigt "det där kommer nog bli en stor historia!" om min mage. Suck...har känt mig väldigt nere och tillbakadragen, lättirriterad och sur på senaste. Orkar ingenting och har ingen lust. Känns som om jobbet är helt meningslöst och har egentligen viljan att ta tag i saker där hemma, men när jag väl kommer hem är jag så mentalt slut av all ältan att jag inte pallar. Räknar bara ner dagarna tills jag kan gå ifrån jobbet nu. 

Kroppsligt mår jag dock bra, känner lite mer ryggvärk och får fortfarande ganska ont av att gå snabbt (sammandragningar eller kramp, vet ej men det är inte bekvämt i alla fall). Har börjat sova lite sämre nu, lillen ramlar runt därinne och det känns ju mer och mer allt eftersom han blir större.

Är det fler än jag som inte bara känner sig glada? Jag är helt uppgiven, och självklart längtar jag efter lillen, men just nu känns det mesta tungt. 

Jag har också fått höra en massa kommentarer om min mage. Folk ger sig inte och frågar "är du säker på att det inte är tvillingar, du är sååå stor" trots att jag varit på två ultraljud. 
    Och dessa hormoner ställer till det med humöret emellanåt.. 
    Tycker det kan vara svårt att låta sig själv vara bitter och trött när man känner sig som så.
    Men det blir snart bättre, helt fantastiskt och underbart!! :D
  • pompom

Och vad otroligt duktiga ni är som sytt era egna babynest!! Wow! 
    Verkligen superfina!
    Själv tänkte jag beställa min från Pulli, där får man välja tyger i alla fall :) 

• pompom
    Ellonbellon skrev 2015-05-08 12:42:08 följande:

Fina babynests! Min moster sydde åt mig då jag inte tror att jag kan sy det själv. Det blev lite låga kanter tyckte jag, men det duger fint. Hon körde 100% bomull, det var väldigt viktigt (sa hon). Hon är väldigt duktig på att sy så det kanske är ett tips om fler ska sy själva :). Och så måste man tvätta tyget före.

Ang. Att alla säger att ni har stor mage, jag gillar min stora mage! Jag ligger på översta strecket på min kurva och många tror att jag snart ska föda! Visst är det tungt och i vägen, men blir bara glad att det syns, så var stolta istället för att ta det som något negativt! Ert barn mår ju bra! :)
    Jag ser det som positivt, alla erbjuder plats på t-banan till exempel :D

Jag ser absolut det inte som något negativt med stor mage, den är superhärlig!
    Älskar även att jag gått upp på resten av kroppen, har aldrig kännt mig så kvinnlig som nu :D 
    Haha ja visst är det skönt att få sitta på tåget! Har dock fått fråga själv många gånger ändå, för många tittar ofta i sina telefoner eller tidningar :)
  • pompom

Verkligen underbart att få se alla magar! 
    Här är min, 29+4.
    Var hos barnmorskan idag som sa att min bebis nu vänt huvudet neråt :)
    Har också varit och hämtat ut en sån där startbox från Lloyds apotek, den var ganska bra tycker jag! Konstigt bara att det låg ett lila nagellack där i, haha.
    Har ni några tips var man kan beställa fler startboxar, förutom Libero?

• pompom
    jordanharleybutter skrev 2015-05-25 15:25:10 följande:

Halloj

Väntar mitt första barn 29/7 och är i v 30+4 :)
    Blir en liten tös som vi längtar så mycket efter :D

Jag är 31 år gammal och bor i Stcokholm (Örby/Älvsjö).
    Magen växer och man är långt ifrån smidig i dagsläget.
    Bävar lite för sommarvärmen och hur svullen man kan komma att bli. Folk gillar ju att dela med sig av skräckhistorier :/

Någon som kanske bor i krokarna eller samma sida av stan och vill ha en promenadkompis?

Har även konstant huvud och nackvärk, är det att vänta sig att det här ska hålla ut fram till bf? :(

Hej och grattis!
    Jag är 28 och väntar också mitt första barn, den 24/7!
    Men vi vet inte om det är en liten flicka eller pojke, börjar bli mer och mer nyfiken!
    Jag bor förresten mellan bandhagen och högdalen, alltså nära örby
    Är inte så värst bra på att promenera just, ont i svank och rygg och ben, men försöker ändå att röra på mig så gott det går. Sakta men säkert :)  
    Hade också huvudvärk för ett tag sen men det gick över, så hoppas verkligen det gör det för dig också!
  • pompom

Ja grattis allihopa för nu är det verkligen inte långt kvar! (Även om det inte alltid känns så) 
    Jag är i vecka 37 nu och bebis har fixerat sig.
    Det är tungt och varmt, idag satt jag på köksgolvet och skurade skåpluckor och höll inte på att komma upp. Haha var helt slut! Men vill verkligen att allt ska vara perfekt tills bebis kommer :)
    Min har hicka minst en gång om dagen, har era också det? 
    Någon som ska föda på Huddinge förresten?
    Lycka till allesammans! 

• pompom

Woho! Grattis till er, så himla roligt!
    Till er andra som fortfarande går i väntans tider kan jag tipsa om programmet "älskade unge" där dom tar upp allt möjligt. Bra tidsfördriv :)
    Länkar det här: tv.aftonbladet.se/abtv/search%C3%A4lskade+unge

• pompom
    Sparven88 skrev 2015-07-21 06:22:39 följande:

God morgon på er!

Jag har visserligen inte varit med från början, men jag kanske kan få studsa in här ändå? =)

Bf om 10 dagar och jag tycker tiden går sååå långsamt. Grattis till er alla som fått träffa era små, vilken härlig känsla det måste vara.

Ni som, liksom jag, går i väntans tider, vad gör ni på dagarna? Jag fick beviljad grav.penning så jag har varit hemma sen 1/6. Jag håller på att klättra på väggarna. Morgonpigg till tusen( på senare tid..), så överväger att gå ner och dricka en kopp kaffe och sen kanske städa i besticklådorna..

Jag har också varit hemma med graviditetspenning två månader tillbaka.
    Jätte tacksam för det men samtidigt har jag blivit galen av rastlöshet emellanåt.
    Speciellt senaste tiden då jag knappt kan gå alls.
    Allt hemma är städat i grunden och jag har sett alldeles för mycket på film, läst, bebiskläderna är sorterade, tvättade och vikta.
    Funderar på att kanske packa om bb-väskan bara för att ha nåt att göra :D
    Så jag känner med dig!
    Om du tycker om att skriva/pyssla/måla är det ett bra tidsfördriv! 
    Har Bf om 3 dagar men inga tecken på att liten vill ut ännu så får nog förbereda mig på fler dagar i väntan :)
  • pompom
    Faer skrev 2015-07-21 11:01:58 följande:

Ni som har fått bebis, har ni gått på något besök hos BVC än? Min tjej är 12 dagar nu och ingen från BVC har hört av sig eller något!

Min barnmorska har sagt att det är vi som ska kontakta BVC när vi kommit hem från BB. Så ring och hör! :)
  • pompom

Har inte hänt någonting för mig mer än "mensvärk" till och från i en vecka. Tills idag då slemproppen äntligen gick, förstod inte att det var den då det inte såg ut som jag tänkt mig. Men blir så glad att det äntligen händer något, på Bf-dagen dessutom! Men det kan ju dröja ändå :)

• pompom

Jag blir inte klok här :)
    Igår kväll började jag få värkar, de började med tio min mellanrum och när jag lade mig var det ca 6 min mellan dom.
    Somnade lite men efter ett tag tog jag två alvedon för att få sova vidare.
    Barnmorskan på förlossningen sa tidigare att jag kunde göra det om det blev jobbigt men att värkarna inte skulle avta.
    Men efter dom så avtog värkarna och jag har sovit ganska bra tills nu, bara en paus i badet vid 7. :)
    Men jag vill ju ha tillbaka värkarna nu! Kanske inte var så bra med alvedon eller är det vanligt att värkarna stannar upp sådär?

• pompom

Grattis Jennie och heja er andra!
    Själv var jag precis inne på förlossningen för en kontroll, haft värkar sedan i förrgår och nu senaste dygnet med 5 minuters mellanrum så kände att jag ville veta hur jag låg till och ev. få något så jag kan få sova lite inatt. 
    Hade bara öppnat mig 1 cm och inte var livmodertappen utplånad heller.
    Värkarna har ju gjort jätte ont så trodde det hänt mer. Känner mig inte så tuff längre :/

Svar på tråden Bf juli 2015