Inlägg från: soturi |Visa alla inlägg
  • soturi

Bf juli 2015

Åh, som jag har letat efter andra preggos att bolla med, nu hittade jag er! :)

Kan börja med att berötta lite om mig, oss, vi..

Jag blir 23 i år, min sambo blir 29. Vi har inte varit ihop i ett år ännu, så graviditeten var inte direkt planerad, men inte oönskad för det, och den blir mer och mer välkomnad för var dag som går. Den skapade lite tumult i början, den och mina hormoner, men nu känns det som att den har svetsat ihop oss, vi har hittat våra roller och jag kunde inte haft en bättre karl vid min sida. Vi har bf den 19e Juli, men jag är övertygad om att det blir den 16e, magkänslan säger det.

Vi var på ultraljud den 19 feb och dom var ganska säkra på att våran lilla "fisk" är en flicka.

Jag har haft en otroligt enkel graviditet, nästan så att det känns overkligt. De besvären jag har haft känns nästan löjliga att prata om när andra har såna mardrömsgraviditeter. Nu den senaste veckan har jag blivit lite trött i ryggen, lite uppstötningar men ingen halsbränna. Tröttare än vanligt, men inget som stör. Däremot blir jag lätt andfådd och det kan ge mig lite obehagskänsla, äter järntabletter för mina dåliga blodvärden, hoppas på att de ska bli bättre. Tidigare har jag kännt av att jag har haft lättare för att gråta, förstoppad och hungrig men det har gått över. Hade det inte vart för att jag känner hur vår lilla fisk simmar runt så hade jag nog inte märkt att jag var gravid.

Jag har lite frågor, om någon känner sig manad :)

Jag jobbar natt som undersköterska på ett demensboende, någon mer som jobbar natt, eller som usk? Överväger du att byta till dagtid, hur funkar det för dig?

Har ni gått upp mycket? Jag var på gränsen till underviktig innan och har lagt på mig 10kg so far, hoppas dom kg stannar kvar efteråt, haha!

Min näsa känns tät och sprucken konstant, vad göra?! Har köpt aloevera spray men den hjälper noll :(

Någon som varit på v.25 kontrollen ännu, vad gör man där? Är ni nöjda med eran bm? Vi har bara haft inskrivningen, ultraljudet fick vi göra på annan ort och bm träffar jag först i april på v.25 kontrollen.

Förlåt för novellen, blir bara alldeles till mig, har ingen att bolla med, finns fler gravida i min kommun men ingen som jag direkt känner eller anförtror mig åt, verkar vara ett himla skvaller i den lokala mammagruppen och jag har bara hört negativt om den :( grupperat, skvaller, översittarattityder, utfrysning med mera. Som en vuxen-sandlåda, jag är minst sagt avskräckt :(

• soturi

Glömde fråga, någon mer som har en pillerbebis här? Missade två piller, några dagar emellan och det blev ett plus, är det farligt??

• soturi

Känner också av lyften efter ett tag men jag sover fortfarande bra, tror dock jag skulle få mer ont i kroppen av att jobba dagtid, är fler lyftmoment och stress där.

Ska ansöka om graviditetspenning från och med v32, men blir tokig om jag ska gå hemma så länge, som det känns nu haha! Har alltid varit en sån som storstädar och möblerar när jag har influensa och hög feber, gillar inte att sitta på ändan. Tänkte iaf försöka jobba till vecka 35 då schemabrytet är där, det blir i mitten på juni någon gång.

• soturi

Ja, jag hade tänkt börja med GP-ansökan men det är en djungel! Måste berätta för min chef imorgon först, har iiiinte gjort det än då jag väntade på förlängt vikariat och nu har jag fått de så :p har ju rätt att bli hemma från mitten av maj, men om allt går som jag vill så jobbar jag till mitten av juli. Ansöker ändå om gp från mitten av maj och sen får jag se om jag använder det, kan ju gå ner lite i tjänst istället :)

Jag har fått tid till 25 veckors kollen den 9e april, ska bli gott att få göra något bebisaktigt! Här hemma har vi tagit det väldigt försiktigt med alla bebis saker, bara nu nyligen fick jag med sambon och köpa vagn, några klädesplagg som räcker den första tiden, och när jag kom hem från jobbet en morgon hade han varit och hämtat hem en spjälsäng som han hade monterat. Längtar så! Blir alldeles lipig!

Har upptäckt att jag har börjat svettas om fötterna på nätterna, något så in i bomben! Vad händer?! Fötterna och ljumskarna! Helt genomvidrigt haha!

• soturi

Nej, inte haft varken tid eller mod till det, jobbar natt och har jag tur eller otur så möter jag bara chefen i dörren när jag går hem på morgonen. Ja, ersätta går alltid, det är chefen noga med att påpeka varje gång jag har fått förlängt vikariat. Är helt ärligt rädd för att ta upp det ens då min chef är..temperamentsfull. Har iaf lagt kortet och var tvungen att skicka ett mail då vi inte ses den närmaste tiden, jobbar helgen och det gör inte hon.

Det blir två månader innan, har tänkt jobba lite längre än till vecka 32.

Ligger i sängen och känner hur det spritter i magen ??

Någon mer som har blivit väldigt tankspridd under graviditeten? Kan fråga min sambo samma fråga flera gånger under en dag och kommer aldrig ihåg vad han har svarat, han börjar bli tokig på mig haha!

• soturi

Gick jättebra att berätta för chefen, så skönt att jag oroade mig i onödan!

Tänkte försöka sätta mig med ansökan om graviditetspenning nu i helgen, har tänkt jobba till mitten av juni vecka 25 i kalendern och vecka 36 i graviditeten, blir det för tungt så har jag fem veckors semester att plocka utav :)

Deklarerade idag också, så skönt att gå plus för jag behöver en ny garderob! Till och med trosorna stramar och jag kommer inte få på mig några jeansshorts i sommar :p

Vi köpte en begagnad men knappt använd Brio sing med tillhörande skydd, både sitt och liggdel. Det har debatterats om att den har breda bakhjul men det är inget som stör oss, den kommer fram överallt där vi ska fram och bäst utav allt, den är lätt att köra för mig! Är ganska klen emellanåt då jag har ms som kommer i skov, det har jag inte sett röken utav under hela graviditeten så det kommer säkert ett redigt skov i samband med förlossning, attans bananer.

• soturi

Ska jobba till den 15 Juni, bad min sambo ta ledigt två veckor innan bf så vi får lite egentid innan det smäller. Arbetsnarkoman som han är så fick jag tjata och tjata och tjata på honom, men häromdagen kom han hem med ett flin i ansiktet och såg sååå mallig ut! Han hade minsan slått näven i bordet och KRÄVT semester för första gången i sitt liv! Fast en månad för tidigt, haha! Så han fick ringa tillbaka och berätta att jag minska inte hade tänkt föda försen månaden efter.

Förutom det så har det inte hänt så mycket, mina tuttar rinner hela tiden. Måste ha bh fastän att jag hatar det just nu :( är konstant kåt och needy, hade jag själv fått bestämma så hade jag följt med sambon in på toaletten, förstår inte alls vad han ska in där och göra utan mig liksom..

• soturi

Hjälp! Mina bröst KLIAR! Inte nog med att det rinner om dom, nu kliar dom så jag blir tokig, vad kan man göra?? Har smörjt in dom med fetaste salvan jag äger men det lindrar inte ens lite :(

• soturi

Vecka 32 imorgon, tiden går sååå långsamt. Har inga problem alls förutom att mina fötter blir ruskigt varma om nätterna, mår oförskämt bra! Min navel petar inte bara ut, den verkligen har ett eget liv, jag hatar den och det är det första alla påpekar.. så fjantigt att tjura över en navel haha :)

Hade en hund, mitt livs kärlek som vi fick avliva i december och jag har mått skit över detta fram tills en månad sen när vi på ren chansning tog över min mammas katt, och nu har jag börjat nojja mig över att bebis ska vara allergisk. Jag tror inte jag klarar av det, jag behöver ha djur i min närhet och hund är det inte ens tal om på lääänge, uscha :(

Blev erbjuden föräldrakurs men jag jobbar det datumet och det går inte flytta på, amningskurserna ska vi inte gå på då vi ska flaskmata och pumpa och det blev helt tyst inne hos mvc när vi tog upp det, det var inte populärt alls. Vi fick även chansen att besöka förlossningen/bb, men jag och sambon är aldrig lediga samtidigt så det klaffar inte, meeen...jag har tittat en nedrans massa på "en unge i minuten" så jag är självutnämnt proffs. Försöker se allt ur en positiv synvinkel men det är inte lätt när allt går emot en :p

förlåt, nu har jag gnällt av mig. Så skööönt :)

Svar på tråden Bf juli 2015