Inlägg från: Smalltowngal |Visa alla inlägg
  • Smalltowngal

Bf juli 2015

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in här så pass sent? Är mamma till en 11 månaders dotter som fyller ett år den 31a juli och är gravid med lillebror som är beräknad till den 26e juli :) 10 dagar kvar och känns tungt nu! Grattis till er som fått era :) Och hoppas att ni som väntar fortfarande mår bra.

• Smalltowngal
    KramKolan skrev 2015-07-16 22:36:05 följande:

Grattis och välkommen hit!! Snabbt jobbat, ni kommer ha massa nytta av att de är täta senare!

Jag har bf dagen efter dig. Tredje barnet. Gissar på 14 dagar över tiden. :-/

Det var inte direkt planerat :p men vi tror också att det kommer att bli bra! Har tur att sambon ska vara föräldraledig för dottern i ett halvår nu :)

Okej, hur kommer det sig att du tror att du går över tiden så pass? Gjorde du det med dina andra två? Jag gick över 11 dagar sist, men hoppas på att få tidigare nu.. Trots att det är dumt att hoppas på det.
  • Smalltowngal
    KramKolan skrev 2015-07-17 05:40:30 följande:

Hehe, kan bli så! Men va skönt att vara hemma tillsammans så länge i början! Kanon ju!

Mina kom med 16 månaders mellanrum. Visst har de tjafsat en hel del, men senaste två åren (från 4 år och 5,5 år till idag 6 år och 7,5 år) har vart helt fantastiska! De leker sååå fint, har superkul tillsammans och har otrolig nytta av varandra!

Med min första gick vattnet på bf+13 och hon kom bf+14. Med andra skulle jag bli igångsatt bf+15 men hann bara få Cytotecpiller istoppat så gick mitt vatten spontant. Så lång övergång med båda. Därför gissar jag att jag är en långbärare som bär mina barn länge.

Är iaf väldigt beredd på det och har mitt sikte inställt på 11 augusti. Så Max 25 dagar kvar! 10 dagar till bf (27 juli), men har inga stora förhoppningar att liten kommer till dess.

Har du några känningar?

Vad roligt att höra att de har sån nytta av varandra! Det är precis så jag tänkt också, att det kommer bli några tuffa år men sen när yngsta är 3 eller 4 så kan de säkert leka bättre. Ser mest fördelar med att ha dem tätt, man tänker exempelvis på semestrar med husvagnen i framtiden, olika lekland där de är så nära i ålder att de kan vara vid samma plats och inte typ "jag går med henne till den stora rutschkanan så kan du gå med honom till den lilla så hörs vi senare".

Jag förstår att du är inne på att gå över tiden denna gången också, är jättebra att man kan ha den inställningen också så kanske det inte blir lika jobbigt :) Jag har en känsla av att det är nära nu, därför är det svårt att ställa in mig på att gå över tiden tyvärr.. Vi var inne på FL för tre veckor sedan, då hade jag haft hyfsat regelbundna värkar i två timmar (ca 4-5 minuter mellan). Vi har 7 mil till dit så vågar inte vänta så länge. Kopplades upp på CTGn och hade då som

BM sa värkar som verkade befästa och regelbundna så vi fick sova kvar i sovsal. Fick en sovdos och då försvann värkarna.. Så det var bara att åka hem. Har haft en del förvärkar vissa kvällar och nätter samt rejäla "mensvärkar". Slemproppen har gått lite i omgångar senaste dagarna och magen är sjuuuukt låg!
  • Smalltowngal
    ememi skrev 2015-07-17 11:22:07 följande:

Idag mår psyket inte så bra. Har börjat få en jobbig ångest och oro för ingenting :( klarar knappt av att vara själv hemma även om sambon bara går över till grannen ett par timmar. Har aldrig tyckt det varit jobbigt att vara ensam förut. Oroar mig även för bebisen som inte varit lika livlig som han brukar. Han visar att han lever och jag kan reta fram ett tecken men avskyr när han får såna här slö perioder. Suck! 9 dagar kvar längtar som bara den!

Kämpa på! Har också 9 dagar kvar idag och vissa dagar är man helt deppad och orkar ingenting och vill bara ligga och grina.. Svårt dock att verkligen ta hand om sitt höggravida själv när man har en 11 månaders att ta hand om då sambon renoverar i huset om dagarna :/
  • Smalltowngal

Två dagar kvar till BF nu och är svullen och rödmosig i ansiktet.. Känner mig helt slut i både kropp och knopp och vill inget hellre än att han kommer BUMS! Tid hos barnmorskan nu som jag hoppades jag skulle slippa.. Önskar att jag kunde tänka mer som Sparven88, "en dag mindre".

• Smalltowngal
    Sparven88 skrev 2015-07-24 15:06:47 följande:

Hur gick det hos BM Smalltowngal?

Görs de undersökningar för att ev kolla om man är öppen något? Jag var hos bm förra veckan varpå hon sa att de inte görs här längre, utan görs när man kommer upp till fl. Men hade ju ändå varit lite skönt att veta om det händer något över huvud taget..

Idag har sambon varit ledig och jag har haft sällskap (!), vi har varit iväg och handlat å grejat. Påväg hem kom en diffus känsla på höger sida, väldigt långt ner och bakåt ryggen. Känner fortfarande detta diffusa ibland och ryggen molar fortfarande. Man försöker se tecken i precis allt.. Men det är väl bara till å gilla läget och go with the flow..

Hon frågade om jag ville testa att göra en hinnsvepning och det ville jag såklart! Hon kom dock inte åt ordentligt men sa att det känns mjukt och "färdigt". Gjorde ordentligt ont så kunde tyvärr inte hålla ut så länge. Har kommit bitar av slemproppen under dagen så tror att det lilla hon kom åt gjorde skillnad i alla fall :)

Är du nära BF så fråga om du kan få en hinnsvepning, det kan inte göra någon skada.

Känner igen det där med att leta tecken i allt, men när det väl startar så kan man inte ta miste på att det är på riktigt ;) Är det ditt första barn?
  • Smalltowngal
    Sparven88 skrev 2015-07-24 20:01:16 följande:

Ja, jag tänkte faktiskt fråga om hinnsvepning när jag ska dit på torsdag. Då är det en dag innan BF. Gör det ont alltså? Lustigt ändå man är så skraj för smärtan, när man tänker efter att man dnart ska genomgå en förlossning..

Jag undrar dock hur tidigt slemproppen kan börja lossna. För typ 5-6 veckor sen hade jag som en seg snoraktig flytning (sorry...) men det är typ det enda. Nu har jag ist mycket vattniga flytningar.

Nej, alla säger så; du känner när det är på gång. Japp, det är mitt första. Jag hade sååå gärna velat ha en instruktionsbok där det stod hur, vad, och när allt sätter igång. Nej nej, jag har inget kontrollbehov... ;)

Är det ditt första? =)

Det tycker jag att du ska göra, fast du kanske redan fått då :) För mig gjorde det riktigt ont när hon väl tryckte på så pass att hon kom åt ordentligt, men det är så olika säkerligen från person till person. Jag vet att min tapp är jäkligt känslig så säkert därför det gjorde så ont på mig. Hehe ja det är ju så med smärtan, men när värkarna kommer så är det nåt annat tycker jag. Då är man ju ändå så förväntansfull för att det händer något så smärtan blir annorlunda.

Som du förstår efter vad jag skrev nu så är det inte mitt första, jag har en liten tjej som fyller ett år på fredag, på din BF-dag ;) så det har varit lite tufft nu i slutet att vara tung och trött och hålla koll på henne som precis börjat gå för några veckor sedan. Man orkar inte leka med henne som man vill..

Slemproppen kan återbildas ifall den släpper tidigt, men jag har haft som du i ett par veckor, snoriga klumpar och väldigt mycket tunna flytningar. Nu efter Hinnsvepningen idag är det dock mer rejäla bruna klumpar så det ser jag som positivt ;p

Haha jag har också kontrollbehov! Hatar att inte veta hur det kommer att starta, hur snabbt vi måste åka in till FL, om jag hinner få epidural osv. Får försöka tänka att man i slutändan ändå har det bästa här i världen <3
  • Smalltowngal
    ememi skrev 2015-07-26 08:30:51 följande:

Idag är det dagen d:) bf idag. Men känner inget annorlunda :) har druckit hallonbladste i två dagar ätit riktigt stark mat. Testa färdknäppen igår också men inget som händer. Bara falskt alarm hela tiden. Suck!

Samma här, BF idag och inte känt nåt idag.. Igår hade jag ganska starka värkar i ett par timmar men sedan avtog dem :( jag drack hallonbladste, åt massor av ananas samt färdknäppade förra graviditeten men gick ändå över elva dagar, så tror mer på att vila och ha tålamod och inte stressa eller oroa sig (vilket är lättare sagt än gjort) Vi hade sex i förrgår på kvällen då jag fått hinnsvepning på morgonen, då hade jag otrolig mensvärk halva natten och lite värkar men sedan inget mer..
  • Smalltowngal

Heja ememi! Hoppas det startar för dig snart :)

Min dotters ettårskalas ska börja kl fyra, om mindre än en timme kommer det massa folk hit och nu har jag börjat känt lite värkar! Fick en hinnsvepning av BM imorse. Hoppas vi hinner äta lite tårta innan det blir alltför akut :p

Svar på tråden Bf juli 2015