Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Bf juli 2015

ohhello skrev 2015-08-05 22:42:50 följande:
    Jo jag vet och det går utmärkt med amningsnappen, mina bröst mår bra med den och hon verkar vara nöjd och får mjölk. Men när flera barnmorskor kom in och frågade "Jahaaaa, varför har du den? Är det för att dina bröstvårtor är såriga?" & "Du vet sen att det där bara är en tillfällig lösning och du måste få det att fungera utan!". Då blir man ju lite stressad och får ångest, för jag får verkligen inte greppet riktigt på grej utan. Ska dock verkligen försöka, men så länge hon får i sig det hon ska hoppas jag att det inte är någon fara. Är med i gruppen 'Amningshjälpens slutna grupp' på facebook också för att få råd. :) Och sen är min sambo väldigt stöttande i det här så det ska nog gå bra. Fick ångest för att jag kände mig så egocentrisk när jag skrev långt inlägg här om min ångest också. Suck. Tur att ni inte tar illa upp. <3 Nu ska vi sova, Lillan har just släppt bröstet och ligger nu och kramar om det i sömnen. :) Så himla söt! Hoppas ni som väntar på era små också snart får se dem! Hade ju mycket väl kunna varit en av er nu om jag inte blivit igångsatt. :)
    Idiotiska barnmorskor skulle jag vilja säga. Om barnet går upp i vikt och det gör dig lugnare att amningen fungerar så kör på det, tills ni är trygga nog att testa utan. Fungerar det då så visst, annars finns ändå amningsnappen som stöd som tvingar barnet att gapa större. Visst det är mer slabb och bök, men det är det värt!

Jag har använt amningsnapp i uppåt 4 månader och det har bvc inte brytt sig om, så jag förstår inte varför de gör det på bb. Visst det sägs att det inte är lika bra, men att barnet går upp i vikt och att mamman får minskad ångest är mycket värt. Hellre det än en stressad mamma där mjölkproduktionen blir lidande med ännu mer stress som följd. Med första barnet erbjöd bb amningsnapp, då hon inte fick något bra tag, troligen p g a kort tungband. Med andra barnet körde jag också på amningsnapp i början, då det ändå kan göra ganska ont att amma tills man är van.

Lycka till önskar blivande oktobermamma!

• mammalovis
    Mecros skrev 2015-08-11 07:26:21 följande:
    Vi har provat ventil, hände ingenting. Men hon pruttar mycket och bajsar mycket ändå. Jag måste fått i nig mjölk under dagen då. Okej, ja hon vill ju äta hela tiden när hon får sådär ont. BVC sa att bebisar vet inget annat som hjälper än att äta när de är sådär små så jag skulle låta henne äta. Men får prova glesa ut det nästa gång. Igår kväll var allt som vanligt igen. Hon ammade vid 22, slocknade på bröstet och sov till 03, ammade o somnade, sov till 06 ammade och somnade. Nu har hon precis ätit och somnat om på bröstet. Så jag måste fått i mig mjölk, något rejält, den kvällen hon bara skrek.
    Fundera på om du ätit lök, stark mat eller något annat som är gasbildande. Jag fick plocka bort löken helt ur maten, så fundera på vad du ätit de två senaste dagarna, så kanske du kommer på det.
  • mammalovis
    ohhello skrev 2015-08-11 13:33:19 följande:
    Tack för tipsen! Har haft handduk unde henne men hon sparkar ju bort sen/det blir bökigt när jag ska byta sida på henne när jag ammar på natten - ammar liggandes, byter sida på henne då jag tycker det är obekvämt att ge henne det 'övre' bröstet när det är dags att byta. Men mitt plastade frotté är ju stort nog för spjälsängen så det borde ju räcka att ha under mig & henne på båda sidor. Jaja, nu ska vi ta eftermiddagsvilan och sen tvätta sängen, vika tvätt & gå på promenad. Är så himla skönt att få komma ut på längre promenader igen! Särskilt nu när solen vill lysa på oss.
    Jag samsov med första och körde då med ett dubbelvikt badlakan, så hela hon låg på. Har du IKEA´s plastade frotté går den ju lägga emellan. Sedan vad gäller blöjor får man testa sig fram, olika sorter sitter olika bra på olika barn. För några år sedan sa man att Pampers passade pojkrumpor bättre, Libero de som hade smala rumpor.

Mina barn har haft smala rumpor så vi har till och med kört med prematurblöjor även om de varit fullt normala på längd och vikt de första veckorna. Börjar blöjorna läcka är det ju ofta ett tecken på att det är fel storlek och man får gå upp. Viktangivelserna är ju bara ungefärliga. Sedan kan det också bero på hur blöjan sitter, om den hamnat på sniskan eller om man glömt dra ett finger vid resår mot benen. Ammar de väldigt mycket kissar de ju också mer, så kanske man måste byta även på natten. Ni får helt enkelt prova er fram. Kissläckage är ju ändå bättre än bajs ...

Att de ligger på sidan är ju ändå bättre än på magen. Om inte annat får ni ev göra det trångt, så det inte går vända sig, men jag hade nog låtit henne hållas om hon ändå vänder sig hela tiden även när ingen annan ligger i sängen.
  • mammalovis
    doccah skrev 2015-08-11 16:29:24 följande:
    Fast de är det högra hon har problem med :( men ja man kanske får försöka lirka lite med ställning och grepp :( men man blir ju frustrerad när hon är hysterisk och då är de lätt att ge upp och ge henne andra bröstet
    Jag förstod inte om du testat att amma henne åt båda håll. En del barn vill ju bara ligga på sin ena sida när de ammar och då får man göra som med tvillingar att man ammar dem med fötterna ut från kroppen på båda sidor. Ibland kan lite halvsittande hjälpa. Sedan kan ju ett tips vara att mjölka ur lite innan du ammar, om bröstet är hårt. Det kan ju bli för hårt av att bröstet blir fullt om du undviker att amma på det bröstet och då kommer mjölken kanske lite för fort. Sedan är en del bebisar bara mer kinkiga i perioder.
  • mammalovis
    faerie skrev 2015-08-22 15:11:51 följande:
    Alltså man har ju inte uppskattat innan hur mycket tid det tar att ta hand om en spädis. Särskilt en som har en orolig mage och gråter mycket. vissa dagar är bättre än andra såklart, och jag vet faktiskt inte om man skulle kalla det kolik, men det känns i alla fall som om han gråter mer än 3 timmar, 3 dagar i veckan och har gjort det sedan dag 4 typ så ja, i tre veckor... tack och lov skriker han inte på nätterna (än så länge), men denna vecka har han legat vaken i cirka 2 timmar mitt i natten och försökt prutta. Han liksom spänner sig, drar upp benen mot magen, sträcker ut dem, drar in dem osv och då och då kommer en liten fjärt. Funderar starkt på att prova Sempers magdroppar. Har sedan tisdags helt uteslutet mjölkprodukter för att se om det hjälper, men vet inte hur lång tid det tar innan man ser resultat? 

Känner mig i vilket fall ganska isolerad, igår var vi och handlade och liten bara skrek. Varit på promenad de senaste morgonarna men idag bara skrek han. Han vill BARA ligga nära nära, helst vid bröstet. Nappen tar han kanske i 5-10 minuter, sen duger den inte längre. Några tips? Eller känner ni kanske likadant? Förstår ju att livet hamnar lite på paus när man har en nyfödd, särskilt för första gången när man gör allt som nybörjare, men ändå. Ville mest bara skriva av mig lite... ^^ Hoppas allt går bra med er och de små!
    Med mjölken brukar man behöva minst 2 veckor för att mjölkproteinet ska försvinna ur kroppen och ytterligare 2 veckor till om man ammar, om jag har fattat det rätt. Sedan är det ju bra att tänka på om du äter starkt kryddad eller gasbildande mat t ex lök som kan påverka den lilla magen.

Om de spänner sig och verkar behöva bajsa kan regelbunden magmassage hjälpa, så sök på det och testa. Ibland kan en febertermometer i rumpan stimulera bajsreflexen.

Om barnet har väldigt stort närhetsbehov skulle jag testa bärsjal eller sele. Då får de närheten och det blir lite mer skumpigt som de är vana vid från magen plus att de hör dina hjärtljud. Med min yngsta satt jag mycket på pilatesbollen och gungade henne till sömns, då främst kvällarna var oroliga.
Svar på tråden Bf juli 2015