Inlägg från: hallonlakrits1 |Visa alla inlägg
  • hallonlakrits1

Bf juli 2015

Lady_SW skrev 2015-01-22 07:04:23 följande:

En annan fråga; äter alla ni vitamintillskott för gravida? Rekommenderas det alla? Jag har läst så många studier genom min utbildning om hur negativt det kan vara med tillskott av vitaminer och mineraler om man inte har ett behov, kan i vissa fall leda till förgiftning. Har man tagit blodprover och man har lågt av vissa ämnen är det ju toppen, men man ska aldrig ta det för säkerhetens skull! Dessutom innehåller de flesta av dom multivitaminer och pre-natal vitaminer jag kikat på över RDI (rekommenderat dagligt intag) på nästan alla vitaminer och mineraler. Man får ju sedan i sig mer via maten och ligger på så viss på överskott varje dag. Jag äter väldigt varierad kost med mkt frukt och sallad nu när jag inte mår illa längre. Känns liksom onödigt då... Hur tänker ni? Vad har ni blivit rekommenderade?

Jag äter tabletter anpassade till gravida, och även tabletter med omega3 för hjärta och hjärna. Bm har inte påpekat något negativt om detta. Anledningen till att jag väljer att äta det är för att det känns bra om jag inte får i mig allting viktigt för kroppen. Dels har jag sedan många veckor tillbaka i graviditeten (är nu i v. 17) varit väldigt pillig med mat (mellanmål går ner desto lättare) i kombination med att jag varken äter kött eller fisk. Jag äter en hel del frukt och grönt men det känns som en trygghet att ha de här vitaminerna vid sidan om.
  • hallonlakrits1
    Stokke skrev 2015-01-23 17:23:09 följande:

Hej!

Idag gjorde vi ett privat ul och allt ser jätte bra ut. Han frågade om vi ville veta kön. Vi valde att ta reda på det. Vi väntar en kille.

Jag är jätte glad och nu ska vi göra namn listor. Vi bestämde även vilken vagn vi ska ha. Det blir en Bugabo Buffalo (dock inte med fjärilar som jag hade tänkt först) utan en svart och blå.

Grattis till det goda resultatet, vilken glädje! Glad

Så det blir en liten kille alltså. Glad Hade ni trott lite att det skulle vara en tjej?
    Har också kollat på vagnar och det är ju en riktig vagndjungel där ute. Det enda jag vet än så länge är att det är att föredra en vagn av känt kvalitetsmärke och som inte tar allt för stor plats utan den ska helst vara liten och nätt, samtidigt lättstyrd.
  • hallonlakrits1
    Stokke skrev 2015-01-23 19:05:19 följande:
    Tack.

Ja hade tankar på en tjej och jag tittade på en vagn med fjärilar på suffletten. Jag har även sett mini convers i rosa.

Detta är vårt första barn och går allt vägen så kanske jag blir gravid i framtiden och då kanske det kommer en liten lillasyster. Men nu ska vi njuta av lillkillen som kommer i sommar. Han är efterlängtad :)

Jag tittade på en Emmaljunga mondial delux, men insåg att den inte är speciellt smidig.
    Haha, som tur är finns ju miniconverse i fler fina färger Flört Har också sett sådana och de är så söööta. Frågan är hur bekväma de är, jag själv lägger i ergonomiska och bekväma sulor i mina eftersom de är så platt utformade, men det kanske man även kan göra i såna små.
    Exakt, lär komma chanser att få en lillasyster till den lille, och om inte annat så är det ändå barn att älska. Glad
    Vi har inte hittat någon favoritvagnmodell än, men har inte heller börjat kolla så mycket ännu. Provköra modellen är ju allra bäst om det finns möjlighet till iallafall.
  • hallonlakrits1
    Jko skrev 2015-02-01 00:55:04 följande:

8 dagar kvar till RUL, kan knappt vänta längre!!!...
    Känns både väldigt nervöst och spännande, man vill ju att allt ska vara bra :)
    Nu går min mage inte dölja längre, tycker att den bara nu på några dagar
    ha som (ursäkta ordval) men "ploppat ut" Och nu har jag en redig kula. Är i vecka 18. Går in i vecka 19 på måndag.

Ska på firma fest för hela företaget nästa lördag, och gissar att man säkert kommer att få ngn kommentar då ;)

Jag längtar så mycket till nästa RUL jag också, om två veckor! Jag är också i vecka 18 och går in i vecka 19 imorgon måndag, och min mage syns också väldigt väl, så det handlar verkligen om vilka kläder jag bär, är tröjan det minsta tajt så syns det. I och med att magen känns rätt framträdande redan nu, så undrar jag hur det blir sen? Tungan ute
  • hallonlakrits1
    Saga84 skrev 2015-02-01 17:51:41 följande:

Hallå alla blivande mammor!

Så roligt att läsa att så många har känt av den lille krabaten där inne.

Själv så är jag i vecka 19 och har inte känt nåt än.

Ska på RUL på onsdag ska bli så himla spännande, man vill ju ändå ha en liten bekräftelse att där är nån där inne.

Jag har faktiskt vid ett flertal tillfällen kissat på Stickan igen för det här känts så overkligt. Är det fler som har gjort det kanske? :)

Jag går in i vecka 19 imorgon och har inte heller känt något än, inte något som jag säkert kan säga att det är den lille. Det är ju mycket annat som händer i magen med. Har läst att det ex. både kan bero på var livmodern är (om den är i framvägg) och fostrets position som kan innebära att sparkar går mot ryggen istället, och då är det inte lätt att känna.. Det är dom som tydligen inte känner något förrän vecka 26, så man är ju nyfiken på när det ska ske för en själv.
    Förstår den overkliga känslan, för mig känns det också rätt abstrakt ännu. Men magen börjar bli större och större och det gör att det känns verkligare Glad
  • hallonlakrits1
    Mecros skrev 2015-02-22 20:15:52 följande:

Hur mycket har ni gått upp i vikt?

Jag är i v.19 och har gått upp 6kg hittills. Vägde 60kg innan graviditet och var ganska vältränad (styrketräning).

Jag är i v. 22 och har gått upp ett gäng kilo! Innan graviditeten vägde jag runt 50kg, 50kg plus där någonstans, och nu väger jag över 57kg. Bara en tidsfråga innan jag väger 60kg känns det som, vilket jag aldrig någonsin varit i närheten av. Har legat stadigt på runt 50kg och alltid varit rätt smal. Känner mig fortfarande rätt smal förutom stor mage, men visst, jag måste ju ha gått upp på fler ställen... Ett par av mina gamla byxor hade jag jobbigt att dra upp längst höfterna igår Tungan ute
    Först tyckte jag att jag gick upp så lite, och jag tycker det känns roligt att gå upp i vikt nu eftersom det är pga något så positivt Glad
  • hallonlakrits1
    Maddss skrev 2015-02-24 22:20:14 följande:
    Vi filmade med mobilen och se sa inget om det. Glöm inte att vara med i nuet själva bara :)
    När min sambo skulle fota så stängde bm av datorn har jag för mig (jag var så upptagen av allt det underbara då så tänkte inte så mycket), så det blev bara på mig och min mage vilket iofs kanske mest var tanke med bilderna, eftersom vi ändå kunde köpa två RUL-bilder.
  • hallonlakrits1
    Stokke skrev 2015-02-25 07:38:57 följande:

Oj vilken aktivitet i min mage.

Sedan i söndags vilket var starten av vecka 22 så känner jag massor av små buffar. Trodde först det var luft i magen men det är det inte ;)

Äter ni järntabletter?

Vad härligt! Glad
    Jag har inte känt mycket ännu, hoppas jag gör det snart.

Jag får i mig lite extra tillskott av järn, som finns i gravid-tabletterna som jag äter. Mitt järnvärde var bra senast när det togs (runt v. 10-11 har jag för mig) och nästa gång det ska tas är i v. 25. Tycker dock det är väldigt långt tidspann emellan. Du som har varit på RUL i v. 20 som mig, är det i v. 25 du också blivit kallad att ta det?

• hallonlakrits1
    Mecros skrev 2015-02-25 08:52:13 följande:

Jag har blivit kallad på kurs i Zürich och Tyskland. Om 3 veckor en 5 dagars kurs... Jag vill inte :'((( hade jag inte varit gravid hade jag varit jätte glad över att få åka. Men jag vill inte flyga pch jag vill inte sova borta... Vad fan gör man? En utbildning som den här kostar ca 50 tusen.

Det låter ju annars som en väldigt lärorik och rolig upplevelse, hur långt in i graviditeten är du?
  • hallonlakrits1
    Mecros skrev 2015-02-25 11:13:46 följande:
    Ja det är det. Det handlar om hur man arbetar i en höghastighets maskin och dess styrsystem. Allt tekniska är ju roligt och det är något jag göra.. Men ryktet är känt vad dem brukar göra under dessa kursdagar. 8-16 kurs sedan ut och äta sedan gå på inrökt klubb och festa järnet... Jag kan liksom inte hålla ögonen öppna efter kl 20. Kag kommer att vara i v24 när jag åker, det går säkert bra med magen och allt det men jag vill bara inte vara hemifrån pch flygrädsla blir inte

Mindre för att jag är gravid...
    Jag antar de vet om din graviditet, så de kommer säkerligen inte tycka du är tråkig som går och lägger dig tidigt efter utbildningen Gladoch det förstår jag att du skulle behöva göra (en annan är ju ofta rätt trött efter sitt plugg). Det där med flygrädsla är inget vidare, men försök att bearbeta det lite innan du åker. Lycka till!!
  • hallonlakrits1
    doccah skrev 2015-02-25 14:34:46 följande:
    Jo jag ska med köpa bilder, vill inte ta kort utan filma :)
    Menade mest bara att där jag var verkade det lite strängare när man tog upp mobilen, men på alla platser är det ju inte så. Glad
  • hallonlakrits1
    doccah skrev 2015-02-26 13:01:51 följande:
    Fina bilder :)

Dock är de vanligt att bli tillbaka/framflyttad ca en vecka även om man vet när man hade äl. :) jag blev tillbakaflyttad från 2 aug till 29 juli på ul v 14, fastän jag med har stenkoll på när bebbe blev till ^^
    Instämmer, fina bilder Kvinna30Plus Glad
    Håller med om att det är vanligt, och jag fick först bf-datum runt 10e juli men sen vid första RUL vid vecka 13 flyttades bf till 5e juli. Vid RUL vid vecka 20 sa bm att det inte ändras något med bf sedan det senaste beskedet.
  • hallonlakrits1
    Agentkia skrev 2015-03-02 12:41:44 följande:
    Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Det har vart så mkt strul i denna graviditet så jag vågar verkligen inte hoppas. Jag känner livmodern när jag ligger på rygg och drar in magen och den går till naveln och jag är rätt lång så den verkar ju växa som den ska. Men även om jag känner den är där inga rörelser inuti. Så det gör mig orolig. Sambon säger att han var ett väldigt lugnt barn och kanske är det sånt som bidrar också.
    Jag förstår att du är undrandes..Jag har nu gått in i vecka 23 och känner inte tydliga rörelser heller, tycker det är svårt att veta vad som är vad eftersom att annat i magen rör sig med, inte bara den lille. Jag tog upp detta med bm på RUL i vecka 20 och hon sade också att jag har moderkakan i framvägg vilket gör att det brukar ta längre tid och i och med att jag är förstagångsföderska. I vecka 22 hörde jag att det kan ta flera veckor till innan man känner något tydligt.

Ett foster kan vara jättelivligt i magen, men att vissa föräldrar tror att det är det lugnt när moderkakan är i framvägg och rörelserna blir dämpade. Så var inte helt säker på detta med lugnt barn Tungan ute Har du varit på något UL än? När jag har varit på två RUL har det varit så fantastiskt att se att den lilla rör på sig för fullt inne i magen Glad
  • hallonlakrits1
    Anehhs skrev 2015-03-19 10:58:17 följande:
    Vi funderar på en Crescent Classic kombivagn, men har fortfarande lite beslutsångest.

Har ni några tips på bra vagnar för lite mer terräng?

Går mycket skogspromenader (mest grusvägar) men vill ändå ha en vagn som är smidig att ha med sig i stan;)
    Britax Go Next har ju schyssta hjul för flera olika underlag, men också särskilda country-hjul som man kan köpa till som är anpassade mer för landet och snö. Vet ej om de andra Brio/Britax-modellerna har den möjligheten.
  • hallonlakrits1
    Faer skrev 2015-04-12 16:02:41 följande:

Nu har dom flesta kanske gått under 100-dagars strecket! För mig är det bara 93 dagar kvar nu och jag ska jobba i ca 7-8 veckor till! Nu känns det som de börjar närma sig med stormsteg!! Vi var och skulle beställa vagn i helgen men hittade ingen direkt... Någon som ha tips på bra vagn om man promenad ofta efter grus och skogsvägar?

82 dagar kvar för mig nu Glad tiden går allt snabbt!

Angående vagn och om du ofta promenerar på lite ojämna underlag kan jag rekommendera en vagn med mycket fjädring, som ju dämpar mycket för barnet.

Brios (eller Britax som de kallar sig numera) modeller Go och Go Next, den sistnämnda är vassast, har väldigt bra fjädring och är väldigt lätta att köra, samt har terränghjul som man kan köpa till om man vill.
  • hallonlakrits1

Jag har gått in i vecka 30 nu, tiden går otroligt snabbt! Bara 10 veckor kvar - eller 12 (har faktiskt blivit tipsad om att man nästan ska räkna med de två efterföljande veckorna, fast jag räknar hellre 10 jag Tungan ute).

Beräknar att vara ledig från och med när kursen som jag läser slutar i juni, så det blir några veckor ledigt innan BF. Ser mycket fram emot den ledigheten. Då har jag tänkt fortsätta förbereda för bebisen samt koppla av ordentligt.

Svar på tråden Bf juli 2015