Inlägg från: faerie |Visa alla inlägg
  • faerie

Bf juli 2015

Satte upp skötbordet igår och en lampa på väggen ovanför! Idag ska vi försöka skruva ihop spjälsängen tror jag, efter att vi varit på förlossningen och fått en rundtur! :) 
    Har verkligen känningar i fogarna nu, det straffar sig när man vill pyssla, men det är det ändå värt :D

Magen putar ut för fullt! Bilden är tagen 33+3 :)

• faerie
    ohhello skrev 2015-06-08 20:26:08 följande:

3 arbetsdagar kvar & sen semester före mammaledigheten börjar. Känns bra, tycker nästan jag kunde gått på semester redan i början av denna månad för känner mig lite överflödig & onödig på jobbet.

Var till barnmorskan förra veckan och ska tillbaka dit nästa vecka, bebisen har vänt sig med huvudet ner & allt ser fint ut. Mitt hb hade sjunkit igen så nu äter jag ENORMA mängder järn, tycker jag iallafall.. kan ju säga att jag inte mår så bra i magen av det!

Är glad för att jag inte har några större krämpor dock, varken foglossning eller svullnader. Det kommer väl med full kraft sen istället.

Iallafall, är det någon som vet det här med amningsBH? Tänkte fara & köpa ett par nu i veckan för har endast en enda BH som jag får på mig utan att det känns obekvämt. Hur vet man hur stor kupa man ska skaffa? En storlek större eller vad? :S

Bild från i torsdags, v.32+2. Går in i v.33 imorgon. :)

Jag har köpt amningsbehå från Lindex ---> http://www.lindex.com/se/underklaeder/bh/shop-by-style/amning/7262882/2-pack-amnings-BH/?styleId=68195855 och de är jättesköna! Lever i dem nu! Jag är normalt strl S och köpte samma, men har du gått upp eller känner att brösten blivit mycket större kanske det är värt att köpa en strl större än du brukar. Rekommenderar dessa i alla fall!
  • faerie
    Mecros skrev 2015-06-08 15:01:24 följande:

Hur känns en förvärk? Inte säker på om jag känner av det eller vad det nu är. Sammandragningar har jag haft sedan v23-24 ungefär, trodde att en förvärk skulle vara nå liknande men vaknar tidigt på morgonen av mensvärk i nedre magen samt rygg och det liksom drar neråt om jag förklarar det så, som att det onda ökar i några sekunder sen försvinner och sen kommer tillbaka igen och sen försvinner. Är så i ungefär 10 min sen är mensvärken bort igen.

Jag vet inte heller hur det ska kännas, men det låter ju som om det skulle vara det :) Har också fått sånt, mensvärksliknande värk i kombination med sammandragning. Svårt att sätta fingret på det, men tror mycket väl det kan vara förvärkar.
  • faerie

Jag fick köpa en Axkid av en vän för en billig peng. Tänker att det nog blir bra. Tycker sånt är så svårt och tänker att alla babyskydden som säljs i Sverige ändå måste ha genomgått säkerhetskontroller så...

Var hos barnmorskan nu på förmiddagen och det visade sig att jag inte gått upp vikt och att livmodern inte vuxit något sedan senast, ca 4 veckor sen...så ska på återkontroll nästa vecka igen. Är det vanligt? Hur många av er andra har haft det så? Har inte ätit mindre än vanligt, men får kanske försöka äta lite extra till. Svårt bara när man inte är hungrig haha. 

• faerie

HAha nej, ni är inte ensamma om att kämpa med hushållningen. Mannen är så van att jag gör det mesta, är också mer pedantisk än honom, så nu tycker han att han helt plötsligt fått allt på sig, åååh stackars honom haha! Nej, så illa är det inte, han gör det gärna. Han har dock ett ganska fysiskt krävande jobb, så jag förstår att han är trött när han kommer hem. Jag får ont i fogarna så fort jag rör på mig mer än ett par timmar. Så lite kan jag med, men just städning innebär ju en hel del böjningar (plocka upp från golv, torka på olika nivåer, dammsugning/moppning) så då går det fortare innan det gör ont. Är så glad att jag har ett stillasittande jobb just nu. 

• faerie
    Mecros skrev 2015-06-15 10:45:31 följande:

Skönt att vi är flera med samma problem haha. Känner man sig inte så ensam i att tycka synd om sig själv för att man inte kan göra allt som vanligt. Igår kunde jag iaf städa toaletten. Det värsta jag vet är när damm har samlats på handfatet, så igår åkte det bort.

Hur länge ska du jobba? Själv är detta 4 veckan hemma. Så skönt, mina obehagliga sammandragningar slutade i och med att jag gick hem.

Jag jobbar denna och nästa vecka, men nästa vecka har jag faktiskt fått lov av chefen att arbeta hemifrån. Jobbar inom skolan och eftersom eleverna har sommarlov nu finns det inget behov att jag finns på plats, utan kan göra mina arbetsuppgifter var stans det passar mig. Skönt! Sedan är jag ledig. Ska bli underbart! 

Förresten är det någon mer som har en bebis i magen som liksom "vibrerar" ibland? Haha, känns jätteskumt, precis som om bebisen ryser eller skakar därinne. Igår blev jag nästan också lite förskräckt för hela magen pulserade, nästan som om bebisen hyperventilerade. Höll på rätt länge, har era bebisar gjort så? Tyckte det var lite läskigt. Avvaktade för att se hur det utvecklade sig och efter cirka 5-7 minuter började han röra sig som vanligt igen och allt verkar normalt idag. Fullt ös!
  • faerie
    Ellonbellon skrev 2015-06-15 13:18:24 följande:

Det låter som att er bebis har hicka?
    Då brukar magen guppa/pulsera. Kan hålla på en bra stund. Kan kännas på olika ställen också. Man känner det bäst på bebisens rygg så om ni vet var ryggen är kanske ni kan känna nästa gång att det är hicka.

Nej, hicka känns helt annorlunda, det känner jag igen. Det liksom guppar och "klickar" i magen med lite längre mellanrum. När jag säger pulserar så menar jag verkligen pulserar. Tänk dig att du hyperventilerar - den takten och inte alls i samma stuk som en hickning utan mer som snabb andning....svårt att förklara.
  • faerie
    ememi jag tror inte det är någon fara för dig att åka, men gör vad som känns tryggast! 

Min mage har sjunkt säger de flesta kollegor som har lite koll. Själv tycker jag nog också att den sitter lite lägre. Har inte känt något som jag kan definiera som förvärkar, men det är ju så svårt att sätta fingret på. Ibland får jag längre sammandragningar i kombination av mensvärkskänsla. Kanske är det förvärkar. Ska till barnmorskan igen på torsdag för att mäta och väga mig så kan fråga då både om "pulseringarna" och om det är förvärkar jag känt. Har börjar läsa "Att föda" nu och är bara på jobbet ett par dagar till! 

Idag är det exakt 30 dagar till BF! Men jag har på känn att jag går över, dels för att jag enligt mina egna beräkningar har BF den 23:e juli och dels för att det är det som är vanligast Så BF den 16:e, men jag gissar att han kommer ut den 25:e! 
  • faerie

Vecka 36+6 idag så går in i vecka 38 imorgon. Inatt fick jag verkligen en känsla av otroligt kraftig mensvärk. Har känt det lite då och då tidigare, men inatt höll det verkligen i sig och ville inte släppa. Antar att det är förvärkar som är på G. Gjorde det lite svårt att sova, hehe.

Försöker ta det så lugnt som möjligt. Så fort jag dammsuger eller gör nåt "aktivt" (haha) så får jag ont i bäckenet och det strålar ner mot benen. Men samtidigt vill man ju hålla det fint hemma. Nu kan ju den lille bestämma sig för att komma när som, och man vill ju att det ska vara fint när han väl får komma hem ;)

Fick åka på tillväxtultraljud i tisdags för min bm tyckte inte att sf måttet hade vuxit. Allt såg dock bra ut och enligt datorns beräkningar ligger vi exakt på den generella kurvan för veckan, eller ja, med 1,4% avvikelse Flört så det var skönt!

• faerie

37+6 här idag och jag lider inte direkt av värmen. Håller mig inomhus på nedervåningen här är det svalt och skönt. Känner ingen stress eller behov att gå ut i solen faktiskt. Vet att det bara skulle bli obekvämt för mig. Blir mest varm på kvällar och nätter.

Äntligen är jag ledig dock så ägnar dagarna åt att städa, hänga tvätt, målar om en byrå som jag fyndade på loppis och som ska förvara bebisens kläder (den är mitt största prio nu, haha!). Har fortfarande inte packat någon BB-väska..kanske ska göra det idag? Oskyldig 

Försöker att äta många och små måltider nu, och ladda inför den stora dagen. Mycket frukt blir det, är väldigt törstig och då läskar frukten, hehe. 

Fick ny barnmorska på senaste kontrollen då min gått på semester. Hon verkade lite nojig med det mesta, men kanske för att det var första gången hon träffade mig. Lyssnade väldigt länge på hjärtljuden, bad mig att ligga lite mer åt vänster. Kände länge och väl efter huvudet men tyckte det var svårt att hitta. Sen tyckte hon att det kändes väldigt hårt upptill i magen så hon ville göra ultraljud för att dubbelkolla att huvudet fortfarande låg nedåt - det gjorde det! Det visste jag nästan redan, någon sådan förändring hade jag inte känt. Järnvärdet var väldigt lågt i jämförelse med sist. Från 116 till 96!! Så fick lämna blodprov för att kolla depåerna i tisdags. Så nu är det massor av spenat, leverpastej, pumpafrön, torkade aprikoser igen. 

Svar på tråden Bf juli 2015