Inlägg från: Jennie1 |Visa alla inlägg
  • Jennie1

Bf juli 2015

Efter en sömndos har jag fått några timmars sömn. Känner mig som en ny människa trots att jag vaknat ungefär en gång i timmen men det har gett mkt ny energi att få sova lite iaf.

Slemproppen lossnade igår efter jag fått sömndosen och nu är värkarna tillbaka igen och kommer med ca 20-30 min mellanrum. Har dock en konstant ryggvärk mellan värkarna som jag inte haft tidigare. Upplever värkarna något lättare än innan, vet ej om det är för jag har börjat klara av att andas lite bättre eller om det ännu är brikanylen som gör att dom inte är lika starka ännu..

Nu känns det som jag kan ta en vaken natt med värkar igen så förhoppningsvis är jag mer öppen imorgon när vi ska dit på kontroll.

Nu är kanterna på tappen helt utplånade också så barnmorskan menar på att det har hänt mkt även om jag inte är öppen så mkt ännu..

Nåväl, där fick ni en lite rapportering.

• Jennie1

24 juli tittade våran fina piga ut. En frisk tjej på drygt 3 kg och 51 cm lång.

En liten berättelse om det som hänt, kanske inte lämpligt att läsa för att skrämma upp er som inte fött ännu. För mig så var det en smärtsam och lång process men jag skulle göra om det igen imorgon för att få uppleva det goda som kom ur det :)

Efter extremt lång latensfas sen förra lördagen med värkar på 1 min var 50 min som på söndagen blev var 30 min på mån var 15-20 min. Varken alvedon bad eller nånting annat hjälpte och detta gjorde att min sömn var helt förstörd. På tis morgonen åkte vi in till förlossningen för att få sovdos till kvällen. Då var jag öppen 1 cm och tappen mjuk och nästan utplånad. Så onsdagen fortsatte värkarna med 10 min mellanrum och tillbaka till förlossningen på kvällen för ytligare en sovdos. På torsdag morgon var värkarna ännu var 10 min och då valde dom att sätta igång med cytotec då jag ännu bara var öppen 1 cm. Efter två cytotec doser var värkarna 3 på 10 min och jag var öppen 3 cm. Då fick jag ääääääntligen börja med lustgas. Började grina för att jag fick lite lindring mot värkarna. Sen kämpade jag på i 8 timmar innan jag fick Eda (narlosläkaren var upptagen så fick vänta 5 timmar efter jag bett om det) var då öppen 5 cm så det hände inte så mkt, och dom ville vänta med att ta hinnorna till efter jag fick edan. Nåväl, efter edan så tog dom hinnorna och gav värkstimulerande dropp för att få igång värkarna mer då pigan ännu låg precis ovanför bäckeningången. Då följde två timmar av helvetesvärkar med knappt nån värkvila och öppnade mig då till 7,5 men hon ville ändå inte sjunka ner. Två timmar till kämpade vi och sen var mina krafter helt slut och värkarna var inte nog effektiva och hon tyckte inte på tillräckligt mycket så då beslutade dom sig för akutsnitt. Då började jag grina igen för att få en slut på det eviga kämpande. Efter det tog det drygt en timme innan världens finaste tjej kom ut. Glädjetårarna går inte att beskriva. Det kändes ett tag som att det aldrig skulle bli nån bebis. Men under hela förloppet har lilltjejen mått prima så det är mest mamma som fått lida. Till nästa gång blir det bäckenröntgen innan förlossningen för att utesluta att jag är för trång då hon inte ville komma ner. Nu är vi påväg hem och trots att det var en lång historia så är jag väldigt glad att det slutade så bra trots allt. Återhämtningen efter snittet går bra. Jag är helt kross i magen och det är väl rätt naturligt, men jag är uppe på benen och ge oss nån vecka så är vi ute med vagnen och slirar. :) amningen verkar också funka bra.

Hoppas allt är bra med er andra. Kramar till både er som väntar och har fått!

• Jennie1

Grattis till alla er som fått! :)

Herregud vilken omställning detta är. Vi har fått en jättesnäll tjej som dundrar på en 5 timarns sömn på natten och sen somnar om och sover 2-3 timmar till. Men jag som aldrig har reagerat på hormoner har åkt på en dundrans babyblues som kommer lagom till när vi ska sova. Då får jag ångest och oro att jag inte kommer hinna sova nånting och det gör att tar sviiinlänge innan jag kan somna. När jag väl sover så svettas jag kopiösa mängder och är allmänt nojlig. Känns trirst när man har fått en än så länge snäll tjej och det borde kännas bättre om jag bara kunde somna när hon sover...

Hur mycket får ni sova? Sover ni nånting på dagarna? Har ni klarat er från hormonerna? Om inte, hur länge höll det i sig?

Nåväl, jag hoppas det rätar till sig. Är bara mina egna hjärnspöken som jag måste få bukt på...!

• Jennie1

Hej alla.

Tack för stöd och uppmuntran!
    Nu börjar mitt hormonsvall gå över så smått... Sköönt, även om sömnen inte är på topp så kommer inte ångesten som ett brev på posten nå mer..

Hur länge väntar ni med att börja röra er i "offentliga" kretsar med era små söta? Handla, gå på stan osv?

Vi har tagit några småturer med barnvagnen, men än så länge bara i utomhusmiljö. Tänkte på infektionsrisker osv..

Är ni med era små hela dagarna eller brukar pappan ta en timme nångång så ni kommer iväg en sväng??

Hade fint! :)

• Jennie1

Hej alla ni!

Hur är det md viktuppgången på era små??

Här tycker jag att amningen har gått superbra, tills vi ska väga på BVC idag!

Hon tappade vägde 3600 när hon födde. Efter två dagar var hon nere på 3310. Fyra dagar efter det var hon upp i 3480. Och nu sex dagar efter det hade hon bara gått upp 10 g till 3490! 

Hon ammar ganska korta stunder men säkert 10-15 ggr på dagarna, Omkring 10 min/gång. På natten vaknar hon var 4 till varanna timme och vill äta, även då bara en kortare stund. Det gånger jag har väckt henne eller "tvingat" henne att amma längre än hon vill kräks hon upp kaskader....
    Och mjölk finns det i brösten, det rinner när hon äter och man hör att hon sväljer.. 

Hon bajsar säkert 5 ggr/dag och kissar flera bjöjor också....

Vad tror ni? Kan det ha varit tillfälligt? Eller varför är det så, när jag trodde det funkade så bra. Hon är ju glad och nöjd i övrigt och har inte skrikit många minuter (peppar peppar)...

• Jennie1

Halleluja, plöttsligt händer det!

Efter en småknorrig dag igår somnade våran tös för natten kl 22 och sov till 03.30! Ammade och sov till kl 6. Ammade och sov till 8. 
    Så idag har man fått 8 timmars sömn, inte varje natt det händer!!

Det är som att våran tjej är varannan dag mer nöjd och varannan dag lite mindre nöjd. Inte så att hon skriker utan hon knorrar mer. Famnen duger i 5 min, babygymmet i 10, sen vill hon bli buren i 10, sen amma osv.. Håller oss sysselsatta med andra ord. Men nätterna brukar vara ganska problemfria, även om tiderna mellan amningarna kan variera från 1 h till 5 h...
    Hur är era småttingar??

• Jennie1

Är det inte det ena man oroar sig för är det, det andra. Idag har lillan sovit jättemycket, bara pauser för mat varje till varannan timme. Men det andra dagarna brukar hon ha lite vaken tid på morgonen men inte idag. Blir ju direkt orolig om hon är sjuk, men det är säkert vanligt. Tempen låg på 37,2. Var ligger era på?

Imorgon googlar man säkert istället om det är normalt med ett överaktivt spädbarn....!

• Jennie1
    Liten till skrev 2015-08-15 15:07:02 följande:

Alla ni som har problem med sår och så vid amningen, prova lanolin! Eller purelan heter den på nåt apotek. Det är rent lanolin (fårfett) och det smörjde jag med varje gång jag ammat i början. Inga sår ingenting. Och den behövs inte torkas bort, för det gör inget om bebis får i sig. Så värd varenda krona!!

Själv håller jag på avslutar amningen. Hade tänkt amma längre men nu blev det inte så. Och som BVC sa, det vikigaste är inte att amma utan att både jag och Maja mår bra. Så det känns rätt ok nu när jag bestämt mig. Nä tillbaka till solstolen, skruttan har sovit i 3 1/2 timme nu så snart lär hon väl vakna. Så nu ska jag njuta av värmen och kanske ta ett dopp i poolen, det var ju några veckor sen

Hur är det för er andra föresten, håller era avslag på eller har de slutat?

Hur länge hade du avslag?

Mitt håller i sig ännu, 3 veckor igår. Men vissa dagar är det mer gult för att en dag börja blöda lite mer färskt blod igen. Är detta vanligt? Men jag klarar mig på en binda per dag, så det är ju inga stora mängder. Men skulle vara skönt med ett avslut nångång....
  • Jennie1

Halloj brudar! En fråga!

Hur går ni med era små nu när det är så varmt? Visst är det så att dom inte får vistas i direkt solljus? Är ni ute med vagnen nånting, i så fall, hur bäddar ni ner dom, i vilka kläder? Eller låter nu dom vara inne och skyddade?

Här var jag bor finns det en del mygg o knott, skyddar ni dom från sånt?

Jag har varit inne med pigan och gått ut på en kvällspromenad varje dag när det har blir svalare istället...

• Jennie1

Hej hej.

Snart är våran lilla piga 1 månad. Shit, vad tiden går fort. Lilltjejen firade detta med att sova 7 timmar i natt...?! Själv dundrade jag på i 5 timmars sammanhängande sömn, fantastiskt! :) Fattade ingenting när man vaknade. 

Det var någon som frågade tidigare om hur länge vi väckte dom små. Våran tjej hade bara gått upp 10 g första gången vi var på bvc. Dom rådde oss att väcka henne var tredje timma. Vi gjorde detta i två dygn. Men jag tyckte inte det kändes rätt i magen. Varför sabba det som faktiskt fungerade så bra. Hon sov vanligtvis 4-5 timmar en gång under natten för att sen sova 2-3 timmar resten av natten... När vi väckte henne var hon helt avtrubbad, även om vi bytte blöja och tog av henne lite kläder. När jag väl ammade somnade hon efter 30 sek vid brösten, alternativt kräktes upp allt direkt efteråt. Så nej, det funkade inte alls för oss. Men det är säkert olika... På dagarna åt hon säkert 15-20 ggr och nu äter hon kanske 10 ggr på dagarna. Hon har säkert fått lite mer plats i magen nu. =)
    Nästa bvc besök 6 dagar senare hade hon gått upp 170 g även om vi körde lite vårat eget race. Jag tror man ska förlita sig lite på sin egen magkänsla. Jag tänkte att om hon inte hade gått upp tillräckligt, då kanske vi hade fått komplettera med lite ersättning till en början. Nu behövdes ju inte detta, men jag hade blivit ett vrak tillslut om jag skulle behöva väcka henne hela tiden.. (det tar länge för mig att somna och jag är väldigt lättväkt)

Hoppas allt är bra med er! Kramar

Svar på tråden Bf juli 2015