Inlägg från: ohhello |Visa alla inlägg
  • ohhello

Bf juli 2015

Fått Atarax & Adursal (hittar inte svensk motsvarighet till denna? Bor i Finland.) utskrivet av en läkare på gyn, som är mycket väl medveten om att jag är gravid. Läste lite snabbt om dem på internet & detta dyker upp:

Atarax ska inte användas under graviditet.
    Den aktiva substansen i Atarax, hydroxizin, går över till fostret. Risk finns att fostret påverkas.
    Atarax ska inte användas under amning.
    Om behandling med Atarax är nödvändig under amning ska amningen avbrytas.
    Samt:
    Adursal rekommenderas inte under graviditet. Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

Blev ju hur orolig som helst nu & alla telefontider är över för att ringa till sjukhuset & rådfråga om det faktiskt stämmer att jag ska äta detta. Får ringa imorgon. Men liksom, om en doktor som vet att man är gravid skriver ut detta ändå... är det bara att äta eller?

• ohhello
    Mecros skrev 2015-06-24 14:46:18 följande:
    Jag skulle inte äta.. Även om läkaren gav ett ok. Vad hjälper de för? Är de leverproblemen?
    Jo, mot klådan & leverproblemen. Känns dock som att jag hellre står ut med klådan än att mitt barn får problem.. nå, ska ringa & höra efter med barnmorskan. Låter väldigt knepigt att de skriver ut det här till en som är höggravid.
  • ohhello

Varit till sjukhuset fem vändor på 1 vecka. Lite trött nu. Fick iallafall svar på gallsyrorna, de var rätt förhöjda. Missade telefontiden till BM idag pga var på gravidmassage (skönt som fasiken!) så har inte frågat om medicinen ännu. Ska göra det imorgon, vill ju inte precis bli sämre om det verkligen är så att medicinen är okej.. fattar dock inte varför det skulle stå "ej för gravida" på dem isåfall. Jaja, det där reder vi ut imorgon. :)

Bebisen är sjövild i magen, är nu i v.35+2 & jag trodde det skulle börja bli trångt där inne nu men det verkar finnas utrymme för all sorts akrobatik ännu..

Jag ska på UL nästa vecka på onsdag, vet inte om det är TUL eller bara vanligt? Haha, har noll koll på skillnaden? Det är iallafall en del av den sista läkarundersökningen inför förlossningen. Ska bli fint att se den lilla igen.

• ohhello

Gick in i v.37 idag. Var till barnmorskan igår & hon sa att bebisen har hittat utgången nu och är på väg att fixera sig. Hon uppskattade vikten till 2,8kg just nu.. genom att klämma på magen?! Knäppt. Imorgon ska jag iallafall på ultraljud & läkarundersökning, då går jag veta lite mer exakt vad den kan tänkas väga & längden. Ska fråga om det är möjligt att se könet också, barnmorskan sa att ibland kan som det, ibland inte så värt ett försök!

Har blivit så jäkla trött den senaste tiden också, sover i genomsnitt 14h/dag. Kan vara pga medicinen jag äter för gallsyrorna (som sjunkit nu!) eller för att bebisen ska lägga på sig mer nu i slutskedet.. ingen aning. Men min hund är inte världens gladaste åt att jag mest ligger i soffan/sängen och har noll ork till att roa honom. :) Har fått lite cravings tillbaka också, måste ha pesto på ALLT!

• ohhello

Sucken. Tillbringat 2,5tim på sjukhuset idag. Somnade med ctg-maskinen på mig. Läkaren var lite orolig med tanke på medicinerna jag äter och gallsyrornas värde, men bebis rör på sig som normalt & ctg:n visade att allt såg bra ut. Måste ändå gå på ctg & ultraljud på måndag nästa vecka igen.
    Fick dock en vääääldigt fåordig läkare som inte ens visade mig bebisen på ultraljudet, berättade ingenting om vad han tittade på eller så... blev väldigt besviken! Har en annan läkare nästa gång dock så hoppas på bättre bemötande då. :/

• ohhello

Har placerat en fläkt framför balkongdörren, dragit ner persiennerna och lagt mig själv på soffan. Är tvungen att gå ut med hunden, men det blir inte precis långa sträckor längre pga både han & jag får värmeslag. Är bara runt 21+ grader här just nu, men det räcker nog till!!

Idag har jag haft sjukt mycket sammandragningar och bebisen har varit helt vild och bökig. Mer än normalt. Lite obekvämt. Har ju nästan en hel månad kvar ännu om jag har otur så hoppas den vill komma ut lite tidigare! :)

• ohhello

Det är varmt, bebisen ligger långt ut i sidan på mig och jag har haft sammandragningar i princip en gång i halvtimmen hela natten + dagen. Eller kanske det är förvärkar för de tar lite ondare än vanliga sammandragningar? Inte så himla skönt iallafall.

• ohhello

Sitter på sjukhuset med CTG-maskinen, lyssnar på bebisens hjärtljud & håller nästan på att somna. Svalt & skönt är det här inne iallafall! Ska till doktorn och kolla på den med ultraljud sen igen.. jisses, man blir ju lite orolig när man måste gå till doktorn hela tiden, får inte ens gå en hel vecka utan att komma hit nu.
    Nåväl. Imorgon går jag in i v.38, så det är ju ingen fara om de börjar bestämma sig för att det är nog och sätter igång mig (en sida av mig tycker det skulle vara skönt pga oron, men annars tycker jag det är helt okej att vara gravid ett par veckor till).

• ohhello

Nå nu är jag mindre orolig. Fick en sån himla fin & trevlig doktor idag som förklarade allt pedagogiskt och noga. Vi tittade med ultraljud på bebisen, och han skulle precis försöka kolla könet när en annan doktor knackade på och ville använda stora maskinen (de har en stor avancerad med tv på väggen i ett rum, samt små inte lika avancerade inne i sina rum). GISSA min frustration!! Alltid när jag kanske skulle fått veta könet på vår bebis så har något kommit i vägen. Det bara är så att jag ska få vänta tills hen är förlöst tydligen!

Men annars såg allt fint ut, bebisen är fortfarande lite högt upp, väger ca 2,8kg, lever på fint där inne och är fortfarande beräknad 28/7. Tror det nog kan bli ett augustibarn dock.

Något lustigt dock, är att varje gång jag varit på ctg så får jag så himla mycket sammandragningar resten av dagen/natten. Har varit så alla gånger nu.

• ohhello

Vad roligt att det börjar hända saker nu för er som har BF här i början av månaden! Några mammor i min mammagrupp här på orten har redan fått sina små och man längtar ju bara mer efter att få hålla sin egen lilla!

Håller på att skriva lite på mitt förlossningsbrev, ska gå igenom det med min barnmorska nästa vecka. Har liksom ingen aning vad jag riktigt ska skriva? Har inga större önskemål än att ta det som det kommer och att jag vill ha epidural i tid om det är så att jag inte tror jag klarar det utan. Har dock tänkt försöka bara med icke-medicinsk smärtlindring.. men, liksom, förstagångsföderska här! Vet inte riktigt vad som väntar mer än att bebis ska ut! :D

Svar på tråden Bf juli 2015