talsvårigheter??
Det är klart att du oroar dig. Det är sådant man gör som förälder . Mitt yngsta och tredje barn har passerat 16 månader....och säger ingenting....begripligt. Han kommunicerar massor, förstår helt ok och är som mina tidigare barn. men något begripligt ord säger han inte.
Jag börjar bli härdad vad gäller talbiten. Min äldsta sa ingenting heller egentligen förrän han var två. Gick hos logoped från och med det att han var 3 år. Han har hela tiden förstått väldigt bra och man konstaterade ganska snabbt att det rörde sig om en mild uttalsförsening och inget annat språkligt som tjorvade. Idag går han i första klass och är språkligt långt framme, knäckte läskoden som 3-åring (fast sa inte så mycket och framför allt var det få som begrep vad han sa....fast läsa kunde han ), men fortfarande har han en del ljud som inte är rena. Vi skulle behöva vidare hjälp av logoped men svårt att komma till när problemet är så "litet".
Mitt mellanbarn var tidig med talet, men har fått stamning konstaterat. Och det är ju inget som kan tränas bort eller så. Logopedkontakt. Och så minstingen då som inte säger något och närmar sig 1,5.......vi blir väl vidare-remitterade till logoped med honom med. Jag har väldigt goda erfarenheter av logopeder, men jag börjar känna mig som något av en stammis med mina barn.
Vi har aldrig blivit hänvisade till psykolog i samband med logopedkontakt, men rutinerna ser säkert inte exakt likadana ut överallt. De vill ju oftast göra något slags helhetsbedömning först av språket som helhet.....och säger han inte så mycket så kanske det är svårt för logopeden att få en riktig bild och behöver hjälp. Hörselkontroll brukar också vara rutin när talet är sent.