• tilde72

Dottern snart 5 år vill inte till dagis. Vad gör vi?

Våran dotter på  5 år i januari har helt plötsligt börjat att inte vilja gå till dagis. Tidigare har det inte varit några problem. 
    Vi hade sådan tur att vi kom till en så bra avdelning med de bästa pedagogerna.

Det som hon säger är att nu har det kommit in några stycken mindre barn på 3 år och en av dessa  luktar bajs och hon tycker det är så jobbigt och därav vill hon inte till dagis.
    Även att det är så jobbigt att klä på sig alla kläder.
    Hon har även nämnt att hon vill byta avdelning.

Det här har blivit värre och värre och så här nu när det är söndag och jag förklarat så sent som möjligt att imorgon är det dagis igen så blir hon så ledsen och ofta gråter. Jag vill inte, jag vill inte ...
    I mig känns det förfärligt och gör ont.

Hade samtal med pedagogerna och de berättade att dottern har kompisar och är med, glad och positiv hela tiden. Leker med både killar och tjejer. Hon går inte undan utan är framåt. Det har inte sett några tendenser till annat.

Det här med lukten på pojken är ju att han har blöja och det blir så...

Vi kom överens om att försöka lämna tidigare några veckor om det kan vara det som är problemet.
    Tidigare har vi kommit direkt till samlingen eller efter samlingen och då har lek och aktiviteter pågått en stund på morgonen och då kan det vara svårare att komma in trodde det.

För några veckor sedan var jag med under en dag och dottern trivdes hela tiden och var glad.

Jag är arbetssökande och det känner hon ju på sig också och jag har fått börja säga att jag ska till jobb för att annars vet hon att mamma är ju hemma.

Själv känner jag en inre stress att nu börjar veckan igen och hur blir morgondagen och hur får jag upp henne och höra allt det här.
    Kan tillägga att hon är väldigt pigg på kvällen och trött då på morgonen.
    Jag kan inte vara ensam om detta. Ge mig tips vad ni gjort!

• Svar på tråden Dottern snart 5 år vill inte till dagis. Vad gör vi?
  • tilde72
    gossensmamma skrev 2014-11-10 06:59:56 följande:

Så har vi också haft det i perioder. Jättejobbigt, för man vill ju verkligen inte lämna någon på dagis som säger att hen absolut inte vill vara där.

Men det bästa är nog att fortsätta prata med pedagogerna och tillsammans med dom försöka göra hela situationen så bra som möjligt. Både du har ju sett och pedagogerna säger att hon trivs och har det bra när dagen väl kommer igång.

Kanske är det nåt speciellt hon funderar på just nu som gör att hon tycker det är jobbigt att skiljas åt på morgonen.

När det varit jobbiga lämningar med min son brukar jag ibland ringa en stund senare på förmiddan för att höra så att han har det bra. Och så tänker jag på hur glad han alltid är när jag hämtar, och då knappt vill gå hem istället.

Jag tillägger att hon har inga som helst svårigheter när vi lämnar henne på dagis. Då är allt ok. Inge gråt och skrik. 
    Utan det här är hemma som hon är så.
Svar på tråden Dottern snart 5 år vill inte till dagis. Vad gör vi?