julen är en ångestladdad period
Jag och min syster har vuxit upp med en ensamstående mamma som kämpade för att få vår ekonomi att gå ihop. Ni ensamstående föräldrar (mammor eller pappor) är mina hjältar.
Jag och min syster hade inte de modernaste eller dyraste kläderna och inget överflöd på klappar under granen varje år, men vi hade en härlig uppväxt ändå. Vi fick spendera hela julen och ha snöbollskrig med mamma och dricka varmt the och titta på julsagor på TV och bara umgås. Vi klagade heller aldrig, trots att vi kanske bara fick parfymerade brevpapper (var populärt på 90-talets början) eller något halsband med färgade pärlor från HM medan vänner satt med pengar, kläder, CD-spelare mm. Och det bästa är att efter ett tag fick vi alla bättre ekonomi och det var skönt att se mamma inte oroa sig över att ekonomin skulle gå ihop varje månad.
Tips om julgran - vi fick till skogen och plockade granris som vi satte i en hink med vatten och stora stenar (för att den skulle stå ordentligt). Sedan hängde vi lite kulor och glitter i vår "gran". Blir fint och mysigt.
Skäms inte att vända dig till hjälporganisationer. Kyrkan kan också hjälpa till.
Här i Göteborg där jag bor, brukar vi varje går skänka julklappar till just barn som växer upp i familjer som har det ekonomiskt svårt. Man lämnar in på ett insamlingsställe, skriver vilken ålder paketet är avsett för och om det är pojke eller flicka och sedan delas klapparna ut till anmälda familjer. Överskott skickas till barnhem i Rumänien.
Vår uppväxt gjorde mig och min syster motiverade att studera, få bra betyg och idag har vi båda två bra jobb och goda inkomster och måste inte oroa oss över pengar någonsin. Med det sagt, tror jag att även dina barn kommer göra samma sak - plugga och skapa förutsättningar för att bygga sig en ekonomiskt stabil framtid. (och med det menar jag inte att du inte gjort det eller att du misslyckats, utan bara att ur er situation kan något gott komma som motiverade ambitiösa barn med stark kärlek för varandra)