• Dr Nail

Blev du någonsin slagen som barn?

FixarFrasse skrev 2014-11-25 16:36:59 följande:

Ingen kommentar till något av inläggen här utan snarare en allmän fundering:
    Hur fanken kan en vuxen människa som ALDRIG skulle acceptera att bli slagen av en annan vuxen människa tycka att det är helt OK att slå ett barn..? Det är ju helt absurt!

Jag accepterar att det finns fall då vuxna förtjänar att bli slagna, och att det finns fall då barn förtjänar att bli slagna.
  • Dr Nail
    FixarFrasse skrev 2014-11-25 16:51:41 följande:
    Tråkigt att höra.
    Tråkigt även att behöva säga det.

Jag blev slagen mycket. Dock oftast inte då jag verkligen förtjänade det.
  • Dr Nail
    FixarFrasse skrev 2014-11-25 17:02:59 följande:

Just därför extra tråkigt. Problemet är väl kanske just att den vuxne respektive barnet inte är överens om tillfället när "man förtjänar det".
    Enligt min åsikt menar ett barn aldrig att man förtjänar att bli slagen, det är dåliga efterkonstruktioner vi gör som vuxna.
    Snälla, slå inte ditt barn, han/hon kommer att bli hur bra som helst (bättre) ändå. Våld är ingen bra uppfostringsmetod!

Jag blev slagen och kritiserad för riktiga skitsaker, det förstår jag nu när jag tänker tillbaka på min uppväxt. Men just då kände jag mycket skuld och tänkte instinktivt att vuxna alltid har rätt. Däremot kom jag undan med några riktigt taskiga grejer som jag fortfarande har dåligt samvete över. Hade jag blivit bestraffad för just dessa, istället för allt annat, hade det definitivt känts bättre idag.

Men det är lugnt, jag kommer inte slå mitt barn. Jag försöker alltid vara en bättre människa än mina föräldrar.
  • Dr Nail
    Anonym (Liten kille) skrev 2014-11-26 17:59:15 följande:

Det är väldigt tråkigt att läsa att så många har/haft det så svårt. Men det är väldigt uppskattat att ni delar med er av era erfarenheter! Kul att läsa att ni har fått det så bra efter allting som har hänt!

-Förlåt för det långa inlägget, men det finns ju så mycket att skriva-

Som barn blev jag slagen väldigt ofta och kände ingen kärlek alls till mina föräldrar.. Jag koncentrationssvårigheter och blev rastlös väldigt fort. Det här beteendet tyckte min far inte var okej så han gav mig stryk, svor åt mig och bad mig sitta still och fortsätta göra det jag gjorde. 
    La jag tallriken på fel plats i diskmaskinen var han där och lappa till mig. 
    Han gav mig stryk för väldigt lite anser jag. 
    Så fort jag försökte ta plats och utvecklas så var han där och "rättade" till mitt beteende. Min far är fruktansvärt självisk och vill göra det han vill göra. Blev det inte så att han fick göra det han ville göra så fick jag ta smällen. 

Jag har alltid blivit förtryckt och förnedrad under min uppväxt. Jag känner att min far är den stora boven till min sena utveckling och hindrat mig till att få utvecklas som barn och tonåring. Detta har gjort så att det har varit både psykisk och fysisk misshandel eftersom jag mådde så dåligt varenda gång jag såg honom. 

Som litet barn var jag livrädd för min stänga våldsamma pappa. Så fort jag gjorde någonting var jag rädd att han skulle komma flygandes. Det kunde hända att han sparkade på mig när jag låg och grät på golvet efter han hade slagit mig. 

Min mamma slogs aldrig men hon fanns sällan där. I skolan var jag utstött och mobbad. 
    Dom lever fortfarande tillsammans. Min far är närmare 65 nu och jag snart 30. I dagens läge har jag ingen kontakt med min pappa.
    Jag har pratat ut med min mamma om detta, hur jag upplevde min barndom. Men jag pratar sällan med min mamma. Hon berättat för mig, att han inte förstod hur jag kunde göra något så hemskt som att avsluta våran kontakt.
    Jag skrev han ett handskrivet brev då jag förklarade hur jag kände, genom brevet avslutades vår kontakt.

Har gått hos en del psykologer vilket har hjälpt mig väldigt mycket att förstår att jag är den jag är idag p.g.a min uppväxt. 
    Jag har inga egna barn ännu. Men jag vet att dom kommer ha och få en mycket kärleksfull och sund uppväxt. Mängder av kramar och många upplyftande komplimanger till mina kommande barn och deras mamma. 
    Tänker aldrig lägga handen på mina barn. Jag har aldrig varit i slagsmål, aldrig slagit någon eller förnedrat någon. 

Styrkekramar på er!

Din fars beteende som du beskriver det påminner mig mycket om min far. Det intressanta är dock att min far hade en bra uppväxt och aldrig blev slagen av mina farföräldrar.

Jag slogs även själv ganska hårt och ganska ofta i skolan och så.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 14:24:51 följande:

Fast det åligger inte dig att acceptera. Du kan acceptera och uppsöka någon om du själv vill bli slagen, finns däremot inget försvar för att slå barn eller andra vuxna, borde du vara tillräckligt gammal för att begripa.

Ta det lugnt och inse att jag accepterar vad jag vill.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 16:16:44 följande:

Jag är lugn - lägg ner barnmisshandelsromantiserandet istället.

Du får gärna citera mina exakta ord som du tycker kan tolkas som barnmisshandelromantiserande.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 16:27:33 följande:

Glömt vad du själv skriver

"Jag accepterar att det finns fall då vuxna förtjänar att bli slagna, och att det finns fall då barn förtjänar att bli slagna."

Att anse att barn kan förtjäna att bli slagna är i högsta grad att romantisera barnmisshandel som något välförtjänt och underförsått välbehövligt som fyller någon funktion.

Okej. Det blir ingen vettig diskussion innan du lär dig vad ordet "romantisera" alt. "glorifiera" innebär, och på vilket sätt det skiljer sig från uttrycket "nödvändigt ont".
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 16:37:34 följande:

Nu hade du lite bråttom med huvudklappandet.

Problemet är att betrakta att slå barn som ett nödvändigt ont är att glorifiera det, eftersom det - som varje tänkande människa inser - inte är nödvändigt. Det fyller ingen funktion som inte kan uppnås bättre utan.

På samma sätt så romantiserar den som säger att hustrur förtjänar att bli slagna ibland, hustrumisshandel, i det att vederbörande tillskriver mening och funktion till en helt meningslös, förkastlig handling.

Och har man synen att barn förtjänar att bli slagna, så har man en fullkomligt vidrig syn på barn. Det är ett faktum.

Kolla. För att slippa prata semantik tills korna kommer hem ska jag förklara det extremt enkelt. För att acceptera något måste man inte alls tycka om det. Däremot är det underförstått att man tycker om det man romantiserar (förskönar).

Och ja, jag har en fullkomligt vidrig syn på barn. Jag accepterar att du tycker det.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 16:57:34 följande:

Man tycker om det tillräckligt eller tillskriver det tillräckligt förskönande egenskaper för att acceptera något som egentligen är oacceptabelt.

Okay, du vinner. Jag älskar barnmisshandel.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 17:06:27 följande:

Det gör du förmodligen inte. Däremot så är du inte mer emot det än att du hellre intalar dig att "barn förtjänar ibland att bli slagna" än håller fast vid "inga barn förtjänar att misshandlas" i det att du har snickrat ihop kriterier för när barn (och för all del vuxna) förtjänar att bli slagna (misshandlade).

Bra! Då är vi tillbaka där vi började: jag accepterar att det finns tillfällen då folk förtjänar stryk.

Rond 2?
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 17:28:10 följande:

Men ser inte problemet att acceptera att folk faktiskt utdelar det?

Hade varit ganska paradoxalt om jag gjorde det?
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 17:34:59 följande:
    Inte ett dugg - går ju utmärkt att vara emot dödsstraff även om man på ett plan kan tycka att någon förtjänar att dö, till exempel för att man anser att dödsstraffet i stort har en skadligare effekt än den nytta som uppnås genom ett enstaka undantag. Likaså kan man resonera vad det gäller barnaga/barnmisshandel.
    Vad var frågan nu igen?
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-29 10:25:34 följande:

Att det inte tillkommer våldsapolgeter att sprida dynga om att barn förtjänar att bli misshandlade. Ovanligt trög idag?

Kompis, jag önskar att du kunde läsa dina ord med mina ögon. Du låter skitarg. Ganska kul, faktiskt XD

Jag garanterar att du är den våldsammaste av alla här. Alltså, 100%
Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?