Anonym (Lili) skrev 2014-11-25 19:53:42 följande:
Jag kan hålla med om att många barn söndercurlas idag och att alltför många barn saknar en god uppfostran. Däremot är jag fast i min övertygelse om att våld aldrig är nödvändigt för att få fason på ett barn.
Barn behöver framförallt tydliga regelverk som lärs in redan från väldigt ung ålder. Barn behöver att någon förklarar varför man inte får göra si och så, inte bara systematiska nej eller gap och skrik. Detta redan på bebisstadiet.
Barn behöver även känna att man lyssnar på dem och uppmärksammar dem. Med detta menar jag absolut inte att barn ska få uppmärksamhet 24/7, få avbryta vuxnas samtal eller att man ska släppa allt man har för händerna så fort ett barn pratar etc. men om man tar sig tiden att verkligen lyssna på sitt barn och visa att man ser barnet i kombination med tydliga och konsekventa regler så kan jag lova dig att stryk inte är nödvändigt.
Jag använder denna "metod" på min son som ständigt får lovord från skola och andra vuxna om sitt goda uppförande. Jag blev även själv uppfostrad på ungefär samma sätt och var lika omtyckt och uppskattad av vuxna som min son.
Jag misstänker starkt att det var brist på kärlek och uppmärksamhet (rätt sort) som fick dig att bete dig som du gjorde.
Här håller jag inte alls med om,du kan kalla det vad du vill, våld slag misshandel som många här älskar att svänga runt med men en kännbar läxa har nog alla barn gjort sig förtjänta av vid ett eller annat tillfäle.
Jodå, jag fick alla dom klassiska förklaringar, sen gick jag och provade mig fram tills mina föräldrar satte stopp för dom mest farliga påhitt, hade dom bara förklarat och förklarat så hade jag förmodligen gjort om samma sak inte långt efter för det var fanne mig spännande, det tyckte jag i alla fall tills jag mötte responsen, då slutade det genast vara roligt.
"metoder" fungerar, frågan är bara vilka fungerar bäst och i det fallet så finns det inga fel, det som fungerar fungerar.
Fel igen, vi var en stor familj med få barn i, jag fick verkligen kärlek, omtanke och uppmärksamhet var vi än vände oss, vilket inte hindrade mig att visa hornen när jag kunde, och dom var stora.