Blev du någonsin slagen som barn?
Jag är född -72 och jag blev slagen av min pappa - jag var dock aldrig rädd för honom. Min yngre syskon var rädd för honom när han blev arg - men dem slog han aldrig. Han slog mig bara när jag gjorde honom frustrerad och jag kände ofta att jag hade ett övertag trots att det var han som slog mig. Jag misstänker att han inte tyckte om när han inte kunde hålla band på sig. Jag var ett barn som hade många hyss för mig och lyssnade inte riktigt på mina föräldrar ( vilket mina syskon gjorde) . Jag kommer speciellt ihåg ett tillfälle när jag fick en ordentlig örfil av pappa. Jag visade inte att det gjorde ont utan vände då min andra kind mot min pappa och sa: kändes det skönt? Vill du slå en gång till? Min pappa gick då ut ur mitt rum och jag vet att han mådde jättedåligt. Tyvärr har jag inte förrän nu fattat vad detta har gjort mig. Jag har alltid ansett mig stark och orädd ... Men samtidigt lyckades jag gifta mig med en man som slog mig och det tog mig 15 år att inse att det inte var mitt fel att jag blev slagen. Eller rättare sagt... jag ville inte bli mer slagen. Jag har svårt att förstå att det inte är mitt fel - då det är "ursäkten" jag har fått i alla år - att det är mitt fel och om jag inte hade gjort xxx , så skulle jag aldrig ha blivit slagen... Jag lever idag i ett lyckligt förhållande med mycket kärlek utan slag. Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att slå mina barn - de har dock sett sin mamma blivit slagen och jag vet inte hur det har påverkat dem. Förhoppningsvis lär de sig nu att man kan göra ett val då de idag ser hur en kärleksfull relation kan vara.