Inlägg från: Anonym (Lili) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lili)

Blev du någonsin slagen som barn?

Anonym (utveckling inte alltid till godo) skrev 2014-11-25 16:24:09 följande:

Ska se, snodde pengar från föräldrars firma till godis, i slutändan snodde jag summa som motsvara en normal lön för en knegare, slängde ut glasrutor från tredje våningen, tyckte om ljudet när en kvadratmeterglas gick i bitar, slängde ut en tv antenn från femte våningen, missade vist en granne med en meter, lekte pyroman med deo och andra brandfarliga saker hemma och släkte dom mot en lätt antändlig matta, bland mycket annat jag hittade på när jag var mindre.

Jag blev inte misshandlad, varje gång jag hör det ordet när det kommer till barnfostran tycker jag synd om folk som hånas för riktiga misshandel dom utsattes för.

Jag fick snabbt lära mig vad man får och inte får göra, vist försöktes det förklaras lugnt och sansat men jag var aldrig bra på att lyssna, så när ord inte kom fram så fick jag lära mig den hårda vägen, det fungerade och det vad jag ser omkring mig i dagens läge så skulle många ungjävlar behöva lite fastare hand än vad landet låter föräldrar och lärare använda sig av.

Vuxna är vuxna, tid för uppfostran är över, efter det får det bära eller brista.

Förstår inte ditt resonemang för uppenbarligen slutade du ju inte med sattyg trots att du fick stryk.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Joan) skrev 2014-11-25 17:02:59 följande:

86:a

Blev ofta slagen, hotad och dragen i håret av min mamma. Dock aldrig av min pappa.

Tycker det var överdrivet eftersom hon kunde slå för minsta lilla grej. Och riktigt brutalt var det. Kunde ryta åt oss barn o låta det gå ut över oss om hon haft en dålig dag.

När jag fick mitt första barn nu gick jag i min mors fotsteg. Insåg det tyvärr först efter att jag slagit mitt barn några gånger. Tog mig en rejäl funderare och försökte tänka mig tillbaka till min barndom och sätta mig in i barnets situation, mindes den äckliga otrygga känslan av rädsla när man insåg att nu ska man få stryk, måste bara stå ut tills det är över...

Hatade mig själv ett bra tag efter det och insåg hur jag fått mitt älskade barn känna sig otryggt. Denna hemska känsla när man känner sig hjälplös och såå hemskt otrygg, ush!

Mamma ska vara en trygg person, någon man kan krypa upp hos och gosa med när man är trött eller ledsen, inte någon som är orsaken till smärta och rädsla.

Jag önskar jag kunde göra det ogjort för mitt barn men tyvärr går det inte. Får istället göra mitt bästa och älska och ge trygghet...

Det räcker med att livet är svårt som det är, en människa får ta emot så mycket skit i livet, föräldrar måste skydda och älska sina barn under uppväxten istället för att vara de första som gjorde livet hårt..

Starkt av dig att stå för dina misstag och att förändra ett dåligt mönster.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (utveckling inte alltid till godo) skrev 2014-11-25 19:29:24 följande:

Uppenbarligen, jag snodde aldrig mer pengar, riskerade inte andras liv genom att kasta ut vassa föremål från trapphuset, slutade leka pyroman i hemmet där jag riskerade hela huset...

Vid mindre övertramp var det långa samtal men vid extrema situationer som jag nämnde här så blev jag tillrättavisad med kraft, det fastnade.

en fast hållning som många av dagens bortskämda ungjävlar skulle må bra av

Jag kan hålla med om att många barn söndercurlas idag och att alltför många barn saknar en god uppfostran. Däremot är jag fast i min övertygelse om att våld aldrig är nödvändigt för att få fason på ett barn.

Barn behöver framförallt tydliga regelverk som lärs in redan från väldigt ung ålder. Barn behöver att någon förklarar varför man inte får göra si och så, inte bara systematiska nej eller gap och skrik. Detta redan på bebisstadiet.

Barn behöver även känna att man lyssnar på dem och uppmärksammar dem. Med detta menar jag absolut inte att barn ska få uppmärksamhet 24/7, få avbryta vuxnas samtal eller att man ska släppa allt man har för händerna så fort ett barn pratar etc. men om man tar sig tiden att verkligen lyssna på sitt barn och visa att man ser barnet i kombination med tydliga och konsekventa regler så kan jag lova dig att stryk inte är nödvändigt.

Jag använder denna "metod" på min son som ständigt får lovord från skola och andra vuxna om sitt goda uppförande. Jag blev även själv uppfostrad på ungefär samma sätt och var lika omtyckt och uppskattad av vuxna som min son.

Jag misstänker starkt att det var brist på kärlek och uppmärksamhet (rätt sort) som fick dig att bete dig som du gjorde.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (utveckling inte alltid till godo) skrev 2014-11-25 19:59:12 följande:

Här håller jag inte alls med om,du kan kalla det vad du vill, våld slag misshandel som många här älskar att svänga runt med men en kännbar läxa har nog alla barn gjort sig förtjänta av vid ett eller annat tillfäle.

Jodå, jag fick alla dom klassiska förklaringar, sen gick jag och provade mig fram tills mina föräldrar satte stopp för dom mest farliga påhitt, hade dom bara förklarat och förklarat så hade jag förmodligen gjort om samma sak inte långt efter för det var fanne mig spännande, det tyckte jag i alla fall tills jag mötte responsen, då slutade det genast vara roligt.

"metoder" fungerar, frågan är bara vilka fungerar bäst och i det fallet så finns det inga fel, det som fungerar fungerar.

Fel igen, vi var en stor familj med få barn i, jag fick verkligen kärlek, omtanke och uppmärksamhet var vi än vände oss, vilket inte hindrade mig att visa hornen när jag kunde, och dom var stora.

Och av detta har du lärt dig att det är ok att utöva våld om någon beter sig illa. Antar att du även tycker att vi ska införa spöstraff i fängelser? Våld föder våld föder våld föder våld. Ja, en örfil är våld. Ja, smäll på stjärten är våld, oavsett vad du väljer att kalla det.

Personligen tycker jag inte det finns något värre än ouppfostrade barn (jag håller mig på långt avstånd från sådana) men hur du än vrider och vänder på det så är det föräldrarna som brustit i sitt föräldraskap på en eller flera punkter om barn inte kan bete sig. Det är inte barnets fel och det finns inget som heter att ett barn kan "förtjäna" stryk.

Du får gärna fortsätta att försvara dina föräldrar och ursäkta att de slog dig med det faktum att du hade en massa jävelskap för dig men jag är övertygad om att verkligheten kommer ikapp dig en dag och då kommer du att inse att dina föräldrar kanske inte var så bra som du tror. Högst troligast blev även dina föräldrar fostrade med stryk.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (utveckling inte alltid till godo) skrev 2014-11-25 21:03:42 följande:

Nej jag har lärt en gyllene läxa av mina föräldrar, behandla andra som du själv vill bli behandlad barn ska däremot fostras så dom lär sig detta.

Absolut har föräldrar brustit i föräldraskap om dom har out of controll ungar, jag var själv sån en gång i tiden men jag hade i alla fall föräldrar som brydde sig nock för att styra upp mig, man ska sedan inte ta avstånd fr¨ån ungar som var mindre lyckligt lottade och fick kassa föräldrar man får ingripa när man kan och det behövs.

Det finns absolut tillfällen där en kokt stryk är verkligen på sin plats, själv fick jag lyfta upp en invandrar unge från marken, trycka upp mot väggen och bestämt säga att om denna kallar min sons pedagog för hora som ska knivas av pappa så kommer jag tillbaka, tacksamheten i hennes ögon och faktum att det aldrig hände igen visar att visa förtjänar att bli satta på plats och det hårt innan det går för långt.

Jag försvarar eller ursäktar inte mina föräldrar, jag är innerligt tacksam att dom gjorde allt i ders makt för att göra en fungerande människa av mig, dom lyckades men det krävde sitt.var fick du ifrån att jag blev fostrad med stryk? finns barn som faktiskt blir misshandlade på hemmaplan så sväng inte till med för stora ord här för det förminskar deras tragedier.

Bara det faktum att du var tvungen att nämna att ett barn som betett sig illa är av utländsk härkomst säger mig precis vilken typ av människa du har blivit av dina föräldrars fantastiska uppfostran. I rest my case
  • Anonym (Lili)

Det skär i hjärtat att läsa om hur många som växt upp med våld i hemmet och vad som är lika hemskt är hur många som faktiskt försvarar sina föräldrars misshandel med att de faktiskt förtjänade en örfil då och då. Detta kallar jag hjärntvätt eller varför inte en variant på Stockholmssyndromet.

Ett barn kan aldrig förtjäna stryk. Lika lite som en vuxen människa kan förtjäna att bli misshandlad. Hur lär man ett barn att det är fel att slåss när man i nästa andetag ger barnet en örfil för att barnet bettet sig illa? Finns ingen logik i detta resonemang. Ingen! Tycker på sätt och vis synd om er vuxna här i tråden som än idag känner att det fanns tillfällen då ni förtjänade stryk. För det gjorde ni INTE.

• Anonym (Lili)
    Nomanisanisland skrev 2014-11-29 21:07:00 följande:

Tack äntligen en förnuftets röst i denna våldsromantiska öken.

Tack. Det är en debatt som jag är beredd att ta vilken dag i veckan som helst. Jag förstår dock att de som försvarar våld som uppfostringsmetod är väldigt främmande för barnpsykologi och vilka konsekvenser en 'enkel örfil' faktiskt kan få för ett barn.

De som sanktionerar våld i denna tråd menar att det inte är någon ordning på dagens barn och att detta beror på föräldrars daltande med barnen. Jag håller med om att det är mycket daltande med barn och att många föräldrar behandlar sina barn som små kungar och drottningar istället för vanliga människor.

Jag hävdar dock bestämt att det går alldeles utmärkt att uppfostra barn utan vare sig smisk eller daltande. Som jag tidigare nämnt så behöver barn tydliga och konsekventa regler redan från start. Barn som inte får några gränser mår inte heller bra, precis som att barn som får stryk inte mår bra.

Jag önskar att fler föräldrar kunde förstå hur långt man kommer med att verkligen ta sig tid att förklara rätt och fel (inte bara säga nej) och att faktiskt lyssna på sitt barn. Ett barn som känner sig hört, älskat och sett på hemmaplan, har ytterst sällan något behov av att uppföra sig illa utanför hemmet heller.
  • Anonym (Lili)
    Nomanisanisland skrev 2014-11-29 21:59:36 följande:

Kloka ord - särskilt sista stycket. Man kommer väldigt långt med att lyssna - först. Jag lyssnar väldigt ofta på de barn jag har hand om, och märker också ganska snart att de lyssnar direkt på mig.

Och ja det är en falsk motsättning där man låtsas att låt gå och slå är varandras motsatser när det i själva verket bara är två sidor av samma slappa vanvårdsmynt.

Precis så som du säger, om man lyssnar på barn och verkligen hör vad det är de säger så lyssnar de tillbaka. Liksom våld föder våld så föder också respekt respekt och kärlek kärlek.
Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?