Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-28 15:44:51 följande:
Jag vill inte riskera ett liv i beroendeställning och svårigheter för barnet och mig med fattigdom, försörjningsstöd (det är väl massor med osäkerhet och jobb för att få det) socialkontakt för stödfamiljer osv. Jag behöver inte vara rik men har ingen stabil grund att stå på här, allt känns fruktansvärt osäkert och som ni vet har jag inget för en "det ordnar sig"-attityd. För det är inte alltid det gör det.
Och jag känner att sättet att lösa det är möjligheter till avlastning så jag KAN göra något åt det - dvs studera klart och jobba, både under studietiden (har inte CSN), och sen såklart efter. Om pappan inte är villig att ta en del av ansvaret ser det för mig jättesvårt ut att klara av detta.
www.extramormor.se/
sverigekids.se/vara-tjanster/extra-mormor
Finns också något som heter frivilligcentralen på många orter.
Jag läste en gång en artikel om en mamma som framgångsrikt annonserade efter en extra mormor i tidningen. Det om något är att ta kontroll över sitt liv.
De flesta är beroende av andra i något skede av sitt liv. Det är de som inte inser det, utan som in i det sista tror att de måste klara av allting själva, som sedan hittar sig själva som klienter hos socialen.
Dessutom tror jag inte att dina eventuella ekonomiska svårigheter och behovet till avlastning kommer att sammanfalla. Ett litet barn är inte så dyrt i drift, äter lite, behöver inte ett eget rum, har inget behov av att resa utomlands. Dessutom har man inte samma möjligheter att spendera pengar på sig själv som en barnlös. Ju äldre barnet blir, desto mera kostar det, men då har du redan fått din nattsömn tillbaka och har tid för dig själv medan barnet är hos kompisar.