Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-28 15:44:51 följande:
Jag vill inte riskera ett liv i beroendeställning och svårigheter för barnet och mig med fattigdom, försörjningsstöd (det är väl massor med osäkerhet och jobb för att få det) socialkontakt för stödfamiljer osv. Jag behöver inte vara rik men har ingen stabil grund att stå på här, allt känns fruktansvärt osäkert och som ni vet har jag inget för en "det ordnar sig"-attityd. För det är inte alltid det gör det.
Och jag känner att sättet att lösa det är möjligheter till avlastning så jag KAN göra något åt det - dvs studera klart och jobba, både under studietiden (har inte CSN), och sen såklart efter. Om pappan inte är villig att ta en del av ansvaret ser det för mig jättesvårt ut att klara av detta.
Jag tror varken att du kommer att hamna i beroendeställning eller fattigdom. Du pluggar nu och då kan det vara ekonomiskt tufft, men sedan ska du ha ett jobb och en helt annan ekonomi. Stödfamilj finns, om du mot förmodan skulle behöva det under en period, men det tror jag faktiskt inte... jag har haft stödfamilj åt ett av mina barn, men det berodde på att hon hade ett ganska svårt funktionshinder och jag behövde avlastning. Numera klarar jag mig utan stödfamilj och är alltså inte "beroende" längre.
Du verkar ha så mycket skinn på näsan ts att du kommer att se till att klara både dig och ett barn om du nu skulle bestämma dig för att behålla barnet.
Det där med att inte vilja ha barnet tillräckligt mycket... så är det nog för många som är gravida första gången, för att man inte VET hur det kommer att bli. jag trodde nästan att mitt liv och hela jag som person skulle vara slut och över när jag fick mitt första barn - om jag bara vetat då hur fel jag hade, då hade jag inte behövt oroa mig för alla saker som jag inte skulle kunna göra sen - det var ju i och med barnet som mitt liv började ;)