Anonym (mor) skrev 2014-11-28 13:18:50 följande:
Eller så inte. När man är 39 år så ökar risken för att barnet har ngn skada. Har TS gjort några tester på fostret? Själv valde jag att göra ett fostervattensprov när jag var 37 år och väntade mitt andra barn. Att få ett barn som har downs eller ett handikapp när man är ensam och äldre är ju en extra belastning som man inte ska bortse ifrån. (mitt barn var friskt)
Ja jag är 41 så jag är väl medveten om riskerna som är förhöjda när man får barn senare, blev själv mamma första gången vid 35. Väntade tills dess trots att jag och min make visste om riskerna.
Det är ännu inte försent för TS att kolla upp eventuella "skador", och det är ännu inte försent att välja abort om det nu skulle visa sig vara så.
Sen är det ju faktiskt så att många ändå inte väljer att abortera ett barn med till exempel Downs, fast personligen så tillhör jag och maken de som lutar mot att göra det, så jag är absolut inte abortmotståndare. Men i TS fall, i hennes ålder så tycker jag att det vore väldigt synd, för att vara krass... är detta antagligen TS enda chans att bli mamma. Hur ska hon hinna ta examen och hitta en ny partner samt lära känna denna och sen bli mamma? Är det möjligt, ja. Men troligt? Nej.