39 år, barnlös, göra abort?
Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-27 21:15:10 följande:
Angående ett beslut. "Om du tvekar - behåll" Om jag tvekar - önskar jag verkligen barnet då? Borde jag inte känna ett övertygande "Inte en chans i världen att jag tar bort det!" istället?Antagligen för att du med rationella argument försöker få dig själv att inse att ett barn inte är för dig just nu. Och så glömmer du ta hänsyn till att känslor inte är rationella, och att man faktiskt kan behålla ett barn enbart för att "man vill det".
Du behöver inte lösa allt inför framtiden innan barnet föds. Du behöver inte veta hur din situation ser ut om 5 eller 10 år. Du behöver bara känna efter här och nu.
Oansvarigt? Inte för barnets bästa?
Jag är övertygad om att ditt barn kommer få det bästa, trots att du väljer att föda det till en värld där det sannolikt inte får så mycket kontakt med sin pappa eller hans del av släkten. Skadar det verkligen barnet att få chans att födas och växa upp? Det kan du aldrig veta. Många barn i "hela" familjer mår dåligt. Många barn till ensamstående mår hur bra som helst. Du kan inte veta hur det blir för ditt barn, och därför kan du aldrig grunda ditt beslut på dessa fiktiva funderingar.
Du kan inte heller veta att det verkligen kommer skada pappan.
Du har en sund inställning till att "ta tag i sorgen", "se till att få hjälp", "hitta nya lösningar" osv, men bara för att det är möjligt att gå vidare så är det ju långt ifrån säkert att det är rätt val för dig. Är det inte bättre att du tar dessa sunda värderingar och lär ut dem till ditt barn, som i sin tur kommer få en bra grundinställning till livets alla problem?
För mig är det tydligt att du noga tänkt igenom allt, och att du har alla förutsättningar att såväl klara en abort som att klara att ta hand om detta barn.
Efter att ha läst dina inlägg känner jag tydligt att det bästa för dig och barnet skulle vara att behålla det, men jag är inte du, och det är du som måste fatta beslutet.
Jag röstar för att du kämpar för ditt barn, och håller tummarna för att du kommer fatta det beslut som är det rätta för dig.