Inlägg från: Anonym (Att tveka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Att tveka)

39 år, barnlös, göra abort?

Angående att tveka: Jag tror många som blir gravida är ambivalenta och jag läser just nu en bok om graviditet där man man skriver om att de flesta är ambivalenta när de är gravida. Man funderar över olika framtida scenarion och hur det kommer att bli. Det är dock inte socialt accepterat att vara det; man ska ju vara den "lyckliga gravida kvinnan". Så att vara ambivalent är absolut inte ett tecken på att du inte vill ha barnet, det är normalt när man är gravid skulle jag säga.

• Anonym (Att tveka)
    Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-27 22:05:57 följande:

Ni som ber mig behålla och berättar om hur underbart allt är  - är ni ensamstående? Utan möjlighet till avlastning? Utan någon som delar erat barns framsteg? Utan närmre familj och släkt kring er?

Är det lika underbart när det bara är jag och barnet jämt? Och vänner ibland och kanske någon enstaka släkting några gånger per år?

Är inte en dömande eller kall fråga, utan bara ärligt funderande. Jag hade också tyckt det vore underbart om jag inte vore just ensam :(

Har du möjlighet att flytta närmare din familj? Eller vet din familj om detta så att du kan prata med dem om de skulle kunna hjälpa dig på något sätt, t ex flytta dit du bor?
  • Anonym (Att tveka)
    Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-27 22:18:42 följande:
    Jag har inte någon familj i närheten (30 mil bort). Som bäst kan jag räkna med överrenskomna inplanerade besök. Där övernattning ingår och så gott som endast under helger eller högtider. Ingen akut- eller tim-avlastningshjälp finns att tillgå mer än isåfall från vänner.
    Men du VET alltså att de inte skulle ställa upp genom att flytta till dig tillfälligt t ex? Jag tror många morföräldrar skulle göra rätt mycket för sina barnbarn, det är därför jag undrar om du antar detta eller om du vet?
  • Anonym (Att tveka)

Gym måste iaf vara det lättaste problemet att lösa, bara att träna hemma när barnet sover t ex (man kan göra mycket med sin egen vikt) Det kanske inte går att göra lika ofta som tidigare men det gäller väl allt när man har barn. Att handla borde väl gå att göra alltid med barnet med dig. Sedan finns det förstås tillfällen då du måste kunna göra saker själv (barnet kan ju bli sjukt och då kan du inte ta med det osv). Men har inte kuratorn upplyst dig om vilket stöd kommunen kan erbjuda t ex? Det borde ju vara en kurators uppgift tycker jag. Fråga henne!

• Anonym (Att tveka)

Läste den här artikeln som jag tyckte var intressant, om att fatta beslut:
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/att-vaga-ar-vagen-till-lyckade-beslut_7499958.svd

Framförallt en sak tog jag fasta på - författaren menar att man ska tänka sig dödsbädden om man har svårt att ta ett beslut. Vad skulle jag ångra eller inte ångra då? Jag personligen tror att man tenderar att tänka kortsiktigt i beslut. När det t ex gäller barn så tänker man på småbarnsåren. Men de går trots allt ganska fort över och man har förhoppningsvis många år kvar av livet sedan. Hur vill man att det livet ska gestalta sig?

• Anonym (Att tveka)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-28 15:59:06 följande:
    Så då har du bestämt dig?.............................................eller?
    TS har ju redan bett dig att lugna ned dig - varför ligger du på henne hela tiden då?
  • Anonym (Att tveka)
    Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-28 16:07:27 följande:

Just nu står jag inför att avsluta. Men har försökt förut och om det verkligen inte går så går det inte, då är det något annat som styr som jag inte klarar att gå emot. Och att läsa svaren här ger tröst i att det inte blir en katastrof eller slutet på mitt liv oavsett hur det går. Att barn inte är allt men heller inte enbart alla de svårigheter och oro jag fokuserar på, att inte kunna hantera.

Jag har varit/är lika orolig att inte kunna ta tabletten och konsekvenserna av det - att ställa in sig på att ändra tankesättet och acceptera att bli förälder i den här situationen. En abort kan för mig just nu kännas som en vansklig men "enkel" lösning ut. "Bara" att hantera sorgen och gå vidare. Jämfört med att hantera allt ett barn innebär.

Är det så att det är din rädsla som styr? Innerst inne vill du behålla men du är rädd för ansvaret och allt det för med sig? Tänk på dina långsiktiga mål i livet är mitt råd. Om ett av dina långsiktiga mål har varit att få barn så kanske du inte får fler chanser att uppfylla det målet.
  • Anonym (Att tveka)
    Anonym (min åsikt) skrev 2014-11-29 12:50:15 följande:
    Kan man inte ha problem vid 39 års ålder? Hur gammal är du? 21?
    Dina kommentarer är otrevliga rakt igenom tråden, och du verkar njuta av att känna dig "överlägsen".
    Lägg av.
    Tig ihjäl henne (Anonym, mor) bara - hon verkar bara vara här för att skapa bråk. Får hon ingen uppmärksamhet lägger hon av. Om ingen svarar på hennes inlägg blir det inte så roligt längre.
Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?