Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-28 16:07:27 följande:
Just nu står jag inför att avsluta. Men har försökt förut och om det verkligen inte går så går det inte, då är det något annat som styr som jag inte klarar att gå emot. Och att läsa svaren här ger tröst i att det inte blir en katastrof eller slutet på mitt liv oavsett hur det går. Att barn inte är allt men heller inte enbart alla de svårigheter och oro jag fokuserar på, att inte kunna hantera.
Jag har varit/är lika orolig att inte kunna ta tabletten och konsekvenserna av det - att ställa in sig på att ändra tankesättet och acceptera att bli förälder i den här situationen. En abort kan för mig just nu kännas som en vansklig men "enkel" lösning ut. "Bara" att hantera sorgen och gå vidare. Jämfört med att hantera allt ett barn innebär.
Är det så att det är din rädsla som styr? Innerst inne vill du behålla men du är rädd för ansvaret och allt det för med sig? Tänk på dina långsiktiga mål i livet är mitt råd. Om ett av dina långsiktiga mål har varit att få barn så kanske du inte får fler chanser att uppfylla det målet.