39 år, barnlös, göra abort?
Har du tänkt på om du vill ha en relation till barnets farföräldrar? Jag får det intrycket att du inte har träffat dem, och kanske inte vet så mycket om dem?
Spontant tänker väl sig de flesta, att det är pappans uppgift att låta barnet och farföräldrarna lära känna varandra, och att det ska ske på pappans villkor. Men om han inte vill ha en relation med barnet, så kommer ju inte heller barnet att få en relation till sina farföräldrar, ifall du inte gör något åt saken. Om det visar sig att farföräldrarna är intresserade av att lära känna sitt barnbarn, och du vill att de ska få göra det, så behöver du ju egentligen inte bry dig om vad pappan har för åsikt. Ni är alla vuxna människor som har rätt att umgås med vem ni vill. I bästa fall kan du ju bli god vän med dem, och de kan ge dig avlastning ibland.
Så om du tror att du vill skapa något slag av relation till dem, eller ens träffa dem en gång för att få reda på hurudana människor de är, så vore det kanske en god idé att göra det innan barnet föds. Jag tror i alla fall att det skulle kännas lugnare med barnet i magen än utanför, första gången man träffas.
Lycka till med allt!
Jag har alltid haft väldigt nära kontakt med mina farföräldrar, farfar är död nu dock, men väldigt sporadisk kontakt med min farsa, träffade inte honom alls under min barndom, sedan tog han kontakt när jag var runt 12-13 kanske... men vi är otroligt dåliga på att höra av oss till varandra, även om det känns väldigt naturligt när vi träffas. Farmor och farfar har alltid velat ha god kontakt dock och så har det blivit, har alltid känts minst lika naturligt att hänga hos farmor och farfar som mormor och morfar för mig.