Inlägg från: Anonym (Frân en förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frân en förälder)

39 år, barnlös, göra abort?

Anonym (mmm) skrev 2014-11-28 16:48:55 följande:

En sorg som ligger bakom dig kan du aldrig göra något åt. Ett problem du får i nuet kan du lösa.

Det fanns en tråd här om mamman som hade en mängd argument till varför hon inte borde föda barnet hon väntade. Efter att ha svalt det första pillret ångrade hon sig.

www.familjeliv.se/forum/thread/74344768-can-i-continue-my-pregnancy-even-though-i-took-the-first-myfiegyne

Det finns en tredje alternativ till abort och att bli ensamstående förälder: Adoptera bort barnet. Då har du drygt 20 veckor betänketid kvar. Det finns väldigt många barnlösa par som skulle bli överlyckliga över att få ditt barn som sitt eget.

Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-11-28 16:07:27 följande:

Just nu står jag inför att avsluta. Men har försökt förut och om det verkligen inte går så går det inte, då är det något annat som styr som jag inte klarar att gå emot. Och att läsa svaren här ger tröst i att det inte blir en katastrof eller slutet på mitt liv oavsett hur det går. Att barn inte är allt men heller inte enbart alla de svårigheter och oro jag fokuserar på, att inte kunna hantera.

Jag har varit/är lika orolig att inte kunna ta tabletten och konsekvenserna av det - att ställa in sig på att ändra tankesättet och acceptera att bli förälder i den här situationen. En abort kan för mig just nu kännas som en vansklig men "enkel" lösning ut. "Bara" att hantera sorgen och gå vidare. Jämfört med att hantera allt ett barn innebär.

Bara att ta sorgen? Jag är rädd att det är värre än så. Att vakna upp på nätterna och tro halvt i sömnen att bebisen fortfarande är där och sedan inse den fasansfulla sanningen. Det är det värsta jag varit med om. Det var värre än sorgen jag alltid bär på efter min egen förälders död. Om jag inte hade haft min pojkvän där (numera min man) så hade jag nog tagit livet av mig.

Vad man önskar ibland att man kunde bespara andra människor sorg. Men det går ju inte. Alla har ju sin egen väg att vandra. Det låter som om du redan bestämt dig.
    Vicha skrev 2014-11-28 17:31:49 följande:

Bra skrivet!

Jag förstår inte att folk bara ser behålla o bli mamma eller göra abort, jag kanske har läst på fel sidor eller nåt men adoptera bort sitt barn är det inte många som pratar om eller?

Jag slår ett slag för det tredje alternativet!

Absolut. Men tyvärr verkar TS bry sig väldigt mycket om vad andra människor tycker och tänker om henne och att adoptera bort ett barn kanske inte passar in i "hennes värld". Inte att få ett barn som ensamstående heller utefter det jag läst. Det kan ligga en hel del identitetskonflikter i sådant.
    Vicha skrev 2014-11-28 18:00:21 följande:

Ok, kanske det...förstår inte riktigt det resonemanget isf men alla är olika...

bättre att gå igenom ett "mindre helvete" med abort då o sen försöka leva som vanligt o hålla fasaden uppe...? jaja...

Var bara en känsla jag fick men kan ha fel. Eftersom hon är så mån om vad exet ska tycka och tänka så slog det mig att det kanske inte är helt enkelt att gå igenom en hel graviditet inför ögonen på familj, vänner och kollegor och sedan berätta att man adopterat bort barnet.

Som jag ser det (som genomgått en abort vid ca 10 veckor) så vill man, för att situationen känns för komplicerad, ogöra den (situationen). Man tror att man på något sätt kan sudda ut graviditeten och göra allt ogjort. Men problemet är att det går inte och en abort gör ofta bara saken värre. Tyvärr finns det inte någon "enkel" utväg. Och efter en abort blir man dessutom påmind om den varje dag, för varje bebis man ser, för varje gravidmage, för varje barn.

Jag undrar också hur det kan vara lagligt i Sverige att göra abort så sent som i vecka 17, efter vecka 12 trodde jag det var för sent. Men det är en annan historia.
    Centurione skrev 2014-11-28 22:12:24 följande:

Det finns i alla fall ett parti som vill sänka gränsen för fri abort, nämligen Sd. Vet inte om Kd vågar driva den frågan längre, de har blivit så angelägna om att vara PK på senare år.

Själv undrar jag om det inte blir fler tragedier PÅ GRUND AV vår generösa aborträtt, än det skulle bli om den var mer begränsad..? Blir så ledsen när jag tänker på dessa kvinnor som tar första pillret och sedan ångrar sig, t.ex.. Eller som ångrar sig annars. Som är ambivalenta och egentligen skulle VILJA behålla - men så går aborten så lätt att få...

Kanske skulle det vara bättre om man bara hade fri abort alldeles i början, när man kan klara av en medicinsk abort hemma själv och det inte finns något bebisliknande att föda ut. Och att det i övriga fall skulle kunna beviljas men efter en utredning, där inställningen från den som höll i utredningen skulle vara att verkligen ta reda på vad kvinnan vill innerst inne? Då skulle ju kvinnan också, om hon fick avslag, slippa fler påtryckningar från barnets far, sina föräldrar om hon är ung, och övrig omgivning.

Jag tycker det vore rimligt om tidsgränsen för abort låg alldeles innan den utvecklingsfas då fostret utvecklar ett nervsystem sofistikerat nog att känna smärta och att känna av bristen på syre osv. som inträder i och med att dess liv avslutas (innan döden inträder). Nu vet jag inte exakt när det är men jag trodde det var runt vecka 12 - gränsen i det land jag bor i.

Angående kuratorns funktion, absolut jag tror det är viktigt. Men så svårt också. Om du hade frågat mig innan min abort om jag verkligen ville så hade jag sagt ja och nej. Finns det någon kvinna som med lätt hjärta skulle svara enbart ja? Men jag hade också sagt till kuratorn att jag var deppig och nere och mådde så dåligt under graviditeten (och det har jag sedan dess upptäckt att jag alltid gör under första trimestern, till och med som lyckligt gift). Antagligen det hemska illamåendet och den intensiva tröttheten som gör mig helt nere, man kan komma att undra om det ens är värt det att skaffa barn. Nu vet jag ju att det funkar så för mig. Men hur ska kuratorn kunna veta det? Om jag dessutom säger att jag är livrädd och har ångest inför framtiden för att jag ska bli ensamstående mamma till exempel? Och även om kuratorn visste att det mest är hormonerna som spökar för många kvinnor, hur ska hon kunna övertala kvinnan om att det är så när kvinnan själv kanske inte kan se det?

Sedan, runt 3 dagar efter aborten, vaknar man upp till verkligheten, som ur en dvala, när gravidhormonerna försvinner. Kanske det finns kvinnor som inte alls ångrar sig, men självklart är risken att ångra en abort mycket högre än att ångra att ens barn kom till världen.
    Centurione skrev 2014-11-29 12:59:33 följande:

Ja, att ha en obligatorisk kuratorkontakt är ju ingen garanti för att det blir rätt kvinnor som aborterar och rätt som låter bli, det håller jag med om. Men NÅGON form av sådan kontakt, där någon annan lyssnar på vad kvinnan har att säga, är bättre än inget som idag. Först och främst så är det viktigt att det kommer fram, om det är någon annan som driver på aborten. Vanligen barnets pappa, men det kan också vara föräldrar eller syskon (tänk "hederskultur", men det kan även vara svenska föräldrar som har andra ambitioner för sin dotter än att hon ska bli ensam mamma vid 17).

Dessutom kan det vara så att en kvinna inte känner till vilken hjälp hon kan få av samhället. Om aborten t.ex. står eller faller med att hon hittar en egen bostad och kommer bort ifrån föräldrarna eller mannen, så bör samhället kunna ordna det i ett rikt land som Sverige. Sådant kan kuratorn fånga upp. Det finns även dom som är irrationellt rädda för själva förlossningen, och som behöver hjälp att förbereda sig för den i stället för att i panik ta bort fostret.

Närmast innan den fria aborten gick igenom i Sveriges riksdag, så hade vi ett system där det GICK att få abort för s.k. "sociala skäl" (till skillnad från endast medicinska, vilket många tror idag). MEN då krävdes det att två läkare oberoende av varandra skrev på. Det tycker jag verkar vettigt - men frågan är förstås hur läkarna skulle ha tid med ytterligare en omfattande arbetsuppgift idag, när de är så överbelastade redan...

Ja det vore nog bra att kvinnor fick chansen att prata med en mera neutral person, särskilt i de fall där påtryckningar från andra finns med i bilden, och även att bli informerade om vad för slags hjälp och stöd de kan få.
    Centurione skrev 2014-11-29 15:37:36 följande:

Jo, och det menade vi också.

En kurator kan dock inte ha makt att tillstyrka eller neka en abort, om vi skulle återinföra det systemet att kvinnans ansökan om abort måste prövas. Jag skulle vilja att det var två läkare som oberoende av varandra måste tillstyrka att aborten ska genomföras, som det var på 60-70-talet före den fria aborten. För rättssäkerhetens skull. Om bara en läkare tillstyrkte så blev det ingen abort.

De två läkarna, menar du vid alla aborter eller vid särskilda fall som sena aborter?
    Centurione skrev 2014-11-29 16:52:38 följande:

Vet inte, jag bara spånar. Om man vill få ner antalet relativt sena aborter - som är traumatiska både för kvinnan och personalen - så skulle man kanske kunna sätta gränsen för fri abort vid 12 veckor. Många länder har den gränsen, och som någon redan skrev i tråden har den sina skäl - handlar om fostrets medvetandegrad, vad man kan veta eller tro om ifall det känner smärta och ångest när det ska dö.

Handlar det om att skydda kvinnor från att tvingas till abort av sina närstående, så borde den prövningen krävas ifrån början (med undantag av dagen efter-piller.)

Men det svåra kanske är att vissa kvinnor också "vill" själva (även fast de inte vill) för att inte riskera bli utfrysta ur familjen, eller behandlade som svarta får, eller för den delen bli ensamstående vilket kan (utöver praktiska frågor) stämma illa med personens självbild och skapa en "identitetskris" (det var inte så jag hade tänkt mig det, osv.).

Men men, hoppas TS mår okej.
    Anonym (mor) skrev 2014-11-29 17:41:34 följande:

Före den fria abortens tid så var det strumpstickor, svavel, heta bad och/eller cykla på järnvägssyllar som gällde (hjälpte sällan) och idag så krävs det bara att man bestämmer sig. Man har ENORMT med tid att tänka efter och man får hjälp och stöd av kuratorer och man behöver inte genomgå hemska behandlingar om man väljer abort utan man får smärtlindring, stöd och hjälp  ..............etc etc etc. MEN tyvärr detta hemska finns kvar......man måste själv bestämma. Grymt?

Ja livet är fullt av hemskt svâra val. Kanske sällan sâ svâra som detta skulle jag tro men visst, man kan väl i allmänhet inte göra mer än att eventuellt välja fel och lära sig och förhoppningsvis välja bättre nästa gâng.
    Anonym (mor) skrev 2014-11-29 18:06:03 följande:
    Ja om det blir en "nästa gång". TS är ju 39 år så det är ju inte självklart att hon får en chans till. Jag tror att hon behåller sitt barn och så lever de lyckliga i alla sina dagar........................
    Hoppas det.
Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?