Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

39 år, barnlös, göra abort?

Mrs Moneybags skrev 2014-11-28 16:26:05 följande:

Vänta här nu. TS är i vecka 17????? Förstår inte hur jag kunde missa det.

Okej, då tycker jag personligen inte att det är någon diskussion. Barnet är ju i princip färdigbakat, så det är bara att se fram emot att bli mamma.

Det är i mina ögon alldeles för sent för en abort.

Det tar ju ofta ett par veckor att ens få tid att göra en abort, ska du då föda ut detta foster om flera veckors tid? Näää...det tycker jag är fel.

Jag vet att vi har fri abort längre än så, men det känns inte bra att någon som är så pass vuxen ska göra en så sen abort. 

Stena mig gärna om ni vill, men det är min åsikt.

T o m vecka 18 så har vi fri abort i vårt land och efter det så får man fråga Socialstyrelsen om lov. TS kan alltså vela en vecka till. Jag tror hon behåller barnet och så hoppas hon på ovationer och "vågen" här på FL! Jag gör vågen redan nu för jag är helt övertygad om att TS behåller sitt barn..............
  • Anonym (mor)

Undrar om TS är lika engagerad som oss andra? Spännande att få veta hur hon bestämmer. Ska hon föda barnet och TROTSA "pappans" vilja eller kryper hon till korset och gör en abort i vecka 17/18. Jag tror hon behåller barnet.........ngn som sätter emot?

• Anonym (mor)
    Anonym (Nej!) skrev 2014-11-28 18:49:32 följande:

Ts! Gör inte abort. Bry dig inte om mannen. Nu har du gått så långt. Ett underbart litet liv ligger i din mage och du kommer ångra dig om du tar bort det. Jag lovar. Du kommer älska barnet och undra när det är fött hur du ens kunde tänka tanken att ta bort detta lilla underbara liv. Det är en underbar känsla att få bli mamma. Det bästa som kan hända dig i hela världen. Låt dig inte gå miste om detta. Jag hoppas att du beslutat dig för att behålla. Du kommer klara det galant och det kommer gå bra för er! Lycka till !

Ja så kan det ju bli i de bästa av världar........men vem vet.
  • Anonym (mor)
    Centurione skrev 2014-11-28 22:12:24 följande:
    Det finns i alla fall ett parti som vill sänka gränsen för fri abort, nämligen Sd. Vet inte om Kd vågar driva den frågan längre, de har blivit så angelägna om att vara PK på senare år.

Själv undrar jag om det inte blir fler tragedier PÅ GRUND AV vår generösa aborträtt, än det skulle bli om den var mer begränsad..? Blir så ledsen när jag tänker på dessa kvinnor som tar första pillret och sedan ångrar sig, t.ex.. Eller som ångrar sig annars. Som är ambivalenta och egentligen skulle VILJA behålla - men så går aborten så lätt att få...

Kanske skulle det vara bättre om man bara hade fri abort alldeles i början, när man kan klara av en medicinsk abort hemma själv och det inte finns något bebisliknande att föda ut. Och att det i övriga fall skulle kunna beviljas men efter en utredning, där inställningen från den som höll i utredningen skulle vara att verkligen ta reda på vad kvinnan vill innerst inne? Då skulle ju kvinnan också, om hon fick avslag, slippa fler påtryckningar från barnets far, sina föräldrar om hon är ung, och övrig omgivning.
    Jag tycker också att den övre gränsen för fri abort kan sänkas ett par veckor som jag tror att SD vill. Varför ska man behöva 18 veckor på sig att fundera över om man vill ha barn eller inte? "Typ" i vecka 17 kommer man på att man inte har råd med den där "uuuuuunderbara barnvagnen som Anders och Karin har till sin bebis" och då "oooooorkar man inte". (vissa verkar vara på den nivån)
  • Anonym (mor)
    Anonym (gör som du vill) skrev 2014-11-29 08:10:58 följande:
    Det finns de som upptäcker graviditeten sent, ts är ju en av dem. Det är få aborter som sker i vecka 17 och jag tror inte att det är så många av dem som görs av de skäl du beskriver.
    Det trodde inte jag heller men efter att ha läst i denna tråd så börjar jag fundera.................................
  • Anonym (mor)
    Anonym (gör som du vill) skrev 2014-11-29 08:22:26 följande:
    Fast ts hör ju inte till dem som du beskriver eftersom hon upptäckte graviditeten sent och därför inte haft så mycket tid på sig att bestämma sig.
    Okej. Jag känner inte TS men det kanske du gör? Hur sent upptäckte hon att hon var gravid? Hur jag spekulerar och tänker är fullständigt ointressant men jag tror att TS kommer att behålla sitt barn och det blir en solskenshistoria till slut.
  • Anonym (mor)
    Anonym (gör som du vill) skrev 2014-11-29 08:28:46 följande:
    Ts skriver i inlägg 68 att hon fick veta graviditeten sent.
    Det står ju redan i ingressen! men HUR SENT? Vet du om det var i vecka 16 eller kanske 12...............
  • Anonym (mor)
    Anonym (gör som du vill) skrev 2014-11-29 08:40:56 följande:

O

Om det var i vecka 12 är det väl ingen skillnad mot dem som upptäcker graviditeten i vecka 5 och bestämmer sig i vecka 10. Det är inte konstigt att fundera så länge över ett beslut som är så svårt med tanke på omständigheterna (ensamstående utan nätverk som kanske har sista chansen att få barn).
    Fint att du försvarar TS så innerligt! Man kan nästan få för sig att du är TS?
  • Anonym (mor)
    Anonym (gör som du vill) skrev 2014-11-29 08:48:55 följande:
    Vad är det för påhopp, varför skulle jag vara ts för att jag sympatiserar med hennes svåra situation?
    Inget påhopp utan bara en tanke. Fint att du lider med TS men kom ihåg att hon är 39 år! och hon kommer att klara detta finfint. Jag lovar
  • Anonym (mor)

Man ska inte överdriva kuratorns roll eftersom hen är en helt vanlig människa som fungerar som ett bollplank. Nog så viktigt att få ventilera sina känslor och tankar men det stora viktiga valet står man helt ensam inför.

• Anonym (mor)
    Anonym (min åsikt) skrev 2014-11-29 12:50:15 följande:
    Kan man inte ha problem vid 39 års ålder? Hur gammal är du? 21?
    Dina kommentarer är otrevliga rakt igenom tråden, och du verkar njuta av att känna dig "överlägsen".
    Lägg av.
    Fattar inte varför du är så engagerad! Känner du TS personligen? F ö så är väl FL ett diskussionsforum där man kan dryfta både högt och lågt? eller ska man bara stryka medhårs och skicka styrkekramar? Då dör FL snabbt, det kan jag lova dig.
  • Anonym (mor)

TS verkar ha tappat intresset för sin tråd? Eller? Vi kan dilla på här tills helvetet fryser till is men jag är helt övertygad om att TS väljer att föda sitt barn och allt blir till det bästa.

• Anonym (mor)
    Anonym (Att tveka) skrev 2014-11-29 13:31:15 följande:
    Tig ihjäl henne (Anonym, mor) bara - hon verkar bara vara här för att skapa bråk. Får hon ingen uppmärksamhet lägger hon av. Om ingen svarar på hennes inlägg blir det inte så roligt längre.
    ???Så i denna specifika tråd så måste man tycka precis som du gör? Kanske ska vi invänta TS synpunkt? Kanske kan man se saker ur olika vinklar? Är det inte just precis det som är det fina med FL? jag menar att man kan få nya infallsvinklar! Eller?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Frân en förälder) skrev 2014-11-29 14:59:04 följande:
    Ja det vore nog bra att kvinnor fick chansen att prata med en mera neutral person, särskilt i de fall där påtryckningar från andra finns med i bilden, och även att bli informerade om vad för slags hjälp och stöd de kan få.
    Men är inte kuratorerna neutrala? 
  • Anonym (mor)
    Anonym (Frân en förälder) skrev 2014-11-29 16:43:10 följande:
    De två läkarna, menar du vid alla aborter eller vid särskilda fall som sena aborter?
    Undrar jag också
  • Anonym (mor)
    Centurione skrev 2014-11-29 16:52:38 följande:
    Vet inte, jag bara spånar. Om man vill få ner antalet relativt sena aborter - som är traumatiska både för kvinnan och personalen - så skulle man kanske kunna sätta gränsen för fri abort vid 12 veckor. Många länder har den gränsen, och som någon redan skrev i tråden har den sina skäl - handlar om fostrets medvetandegrad, vad man kan veta eller tro om ifall det känner smärta och ångest när det ska dö.

Handlar det om att skydda kvinnor från att tvingas till abort av sina närstående, så borde den prövningen krävas ifrån början (med undantag av dagen efter-piller.)
    Jag hoppas och tror att TS är ett unikum (?) och att det, när det görs sena aborter, verkligen är medicinskt befogat och inte för att "mamman" gått och velat hit och dit i fyra månader. 
  • Anonym (mor)
    Centurione skrev 2014-11-29 17:05:10 följande:
    Fast vi har ju redan sett exempel här i tråden, på kvinnor som ångrar sig. Samt länkar till trådar om kvinnor som ångrat sig efter första pillret...

Och när det gäller tjejer/kvinnor som pressas till abort av sina föräldrar/män/pojkvänner o.s.v., så tror jag att mörkertalet är jättestort!
    Ja det är en stor och svår fråga. 
  • Anonym (mor)

Före den fria abortens tid så var det strumpstickor, svavel, heta bad och/eller cykla på järnvägssyllar som gällde (hjälpte sällan) och idag så krävs det bara att man bestämmer sig. Man har ENORMT med tid att tänka efter och man får hjälp och stöd av kuratorer och man behöver inte genomgå hemska behandlingar om man väljer abort utan man får smärtlindring, stöd och hjälp  ..............etc etc etc. MEN tyvärr detta hemska finns kvar......man måste själv bestämma. Grymt?

• Anonym (mor)
    Anonym (Frân en förälder) skrev 2014-11-29 17:58:02 följande:
    Ja livet är fullt av hemskt svâra val. Kanske sällan sâ svâra som detta skulle jag tro men visst, man kan väl i allmänhet inte göra mer än att eventuellt välja fel och lära sig och förhoppningsvis välja bättre nästa gâng.
    Ja om det blir en "nästa gång". TS är ju 39 år så det är ju inte självklart att hon får en chans till. Jag tror att hon behåller sitt barn och så lever de lyckliga i alla sina dagar........................
  • Anonym (mor)
    Anonym (Frân en förälder) skrev 2014-11-29 18:15:15 följande:
    Hoppas det.
    Ja och jag hoppas att TS uppdaterar så vi får gratulera henne ordentligt.
Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?