Kvinnor gillar inte sex, punkt!
TS är kanske lite pessimistisk och naiv men jag tycker trots allt att det finns en poäng. Min erfarenhet (samt flera manliga vänners uttalanden) är att kvinnors lust ändras mer eller mindre kraftig in i ett förhållande, alltid till det sämre.
Just detta kanske TS tolkar som om att sex endast är ett redskap för att snärja en man men där håller jag inte med. Däremot så kvarstår det faktum att väldigt många kvinnor "tappar lust" och sexuellt engagemang en tid in i ett förhållande.
Just förälskelse-fasen är givetvis en rimlig förklaring men jag tror det finns mer än så bakom detta. Min uppfattning är att kvinnor, i större utsträckning än män, tappar sexuell attraktion mot sin partner i ett långvarigt förhållande.
Kvinnors sexlust verkar vara mycket mer ömtålig än killars.
Detta handlar så klart inte om att dessa kvinnor inte gillar sex, de gillar bara inte sex så mycket med just den personen de är i ett förhållande med för tillfället.
Ett tydligt mönster som jag bevittnat vid flertalet tillfällen (både i egna relationer och i vänners relationer) där kvinnans sexlust minskas är:
1. Inled ett "seriöst förhållande" där din kärlek till kvinnan blir tydlig och stark. Visar du tydligt att hon är den enda för dig så tappar hon lust.
2. Bygga bo. Genom att flytta ihop så förstärks "vi-känslan". Ännu mera trygghet och vardagsliv dämpar lusten ytterligare.
3. Skaffa barn. Här börjar de riktiga problemen för många relationer.
TS - Om du vill uppleva passionerad sex med kvinnor (och om du har ett hyfsat utseende och social förmåga) så ska du nöja dig med att dejta.
Jag har ett antal killkompisar mellan 30-40 som nyligen avslutat långa relationer och börjat testa dejting (de använder olika sidor på nätet, appar och till viss del krogen). Fy satan vad de får ligga! Jag är helt förbluffad över att de faktiskt har ett bättre sexliv som singlar än som långvariga sambos.