Inlägg från: Batmamba |Visa alla inlägg
  • Batmamba

Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra

Vi klistrar mycket, min treåring och jag. Vi samlar fina godispapper, paljetter, knappar, pärlor, papper i kul färger och mönster. Sen klistrar vi fast det med snickarlim på toarullar, papper, stenar, pinnar och sånt. En hel del slänger jag sen när hon glömt bort dem. På väggen har vi en lina där vi hänger upp det som blev fint med klädnypor.

Nu till jul har vi börjat göra saker till en julbricka. Vi har målat stenar röda, klistrat pärlor på de toppiga delarna i äggkartongen så att det blir julgranar och så har vi klistrat socker och glitter på en glasburk som snölykta. Socker och pärlsocker blir fint att klistra på nästan allt!

Mitt tips för att det ska bli riktigt fint pyssel (om det är viktigt) är att styra lite med färgerna. Det händer att jag plockar fram bara blå och grön färg och bara blå och gröna papperssnuttar tex. Men det är roligt att välja och vraka fritt också, det gör vi oftast.

Jag föredrar att pyssla fritt och lära barnen att skapa från sin egen fantasi och förmåga. Det är inget fel på färdiga pysselkit, men om man alltid tex ger kulor med tryckta ansikten på är det lite som att säga att de ansikten barnet målar inte är tillräckligt bra.

Att göra något själv från grunden är en härlig självförtroendehöjare! Men mamma och pappa måste göra detsamma och vara stolta över sina alster de också. Annars bygger man upp prestationskrav.

• Batmamba
    Alexi skrev 2014-12-08 17:39:28 följande:

Batmamba: oj hjälp vad du verkar pysslig med din dotter, imponerande! För mig är det liksom ett helt projekt att pyssla med färger och sånt EN kväll, jag måste ladda länge...

Vill så gärna att barnen ska få pyssla men jag når inte ända fram med mig själv.

Jag älskar pyssel och gjorde det redan innan jag hade barn. Jag är uppväxt med pyssel och jag har ett yrke som är pyssligt. För mig är det avkoppling. Ibland har jag roligare än det stackars barnet...
  • Batmamba

Förutom det Harmageddon skriver gillar jag godispapper (gärna metalliska!), pärlor, bomullstråd (typ mattvarp), tejp av olika slag, täckande vattenbaserad färg. Men som H skriver: fri tillgång till materialåtervinningen!

Det är kul att ta grejer utifrån också: pinnar, stenar, plastskräp osv.

Och glitter. Med glitter blir ALLT vackert!

• Batmamba
    Alexi skrev 2014-12-08 20:39:30 följande:

Jag pysslade mycket själv just inför julen som singel men det var alltid med färdiga pandurosatser, kreativitet på fri hand har jag aldrig haft.

Men det där med äggkartong var ju en rolig grej, kan du berätta mer om vad du gjorde med den?

Jag använde delen som fungerar som avdelare mellan äggen, den som är konformad. De klippte jag loss. Vi har gröna förpackningar, annars får barnen måla. Sen klistrade vi på pärlor som pynt.
  • Batmamba

Ja! Textiltryck med barn är ju kul! Kökshanddukar var en bra idé. Vi har låtit treåringen sätta färg på händerna och trycka på tvättlappar och någon tröja också. Ett örngott med eget handavtryck kan säkert vara jättekul för ett barn.

Dutta på färgen på handen/foten med en svamp (sån där man diskar med). Det här går att göra med bebisar också. Supersött!

• Batmamba
    Alexi skrev 2014-12-08 22:13:20 följande:

Åh vilka bra tips, tack snälla ni, nu ska vi göra granar och tomtar av äggkartongerna! Har en vit bricka som vi skulle kunna göra ett snölandskap med gransr och tomtar mm på.

Vad roligt!
Svar på tråden Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra