Inlägg från: Harmagedon |Visa alla inlägg
  • Harmagedon

Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra

Ungarna får pyssla fritt för det mesta men ibland kan jag hitta på något de kan härma ( och utveckla till långt bättre prylar). Senast gjorde jag en tomte med äggkartong och flirtkula och lite rött filttyg + lim o färg. Treåringen tog det vidare och gjorde ett helt luciatåg. Fick tömma en äggkartong till.

• Harmagedon
    Alexi skrev 2014-12-08 17:39:28 följande:

Batmamba: oj hjälp vad du verkar pysslig med din dotter, imponerande! För mig är det liksom ett helt projekt att pyssla med färger och sånt EN kväll, jag måste ladda länge... smile1.gif
    Vill så gärna att barnen ska få pyssla men jag når inte ända fram med mig själv.

Men man behöver inte göra en så stor grej av det. Jag ställer för det mesta bara fram grejerna så får de gå loss själva.
  • Harmagedon
    Annsiss skrev 2014-12-08 20:35:26 följande:

Kan någon komma med bra tips om vilket material som absolut bör finnas i pysselväg för att pyssla lite fritt och gärna utan hjälp av vuxen om man är 4 sådär,

Ett bra lim med skruvkork, flirtkulor, paljetter och glitterlim och fri tillgång till återvinningen kommer de långt med. Vattenfärger och kritor såklart.

För att lyxa till det får de ibland färdiga ögon och piprensare. Kapsyler och fina snören brukar också vara uppskattat.

Allt är kanske inte är sånt de vill spara till barnbarnen och det är inte alltid jag ser vad det föreställer men de har roligt och övar många färdigheter.
  • Harmagedon

Min tomte från äggkartong var också baserad på konen med en flirtkula som huvud. (Stoppa i en tändsticka för att den ska ligga stadigt medan limmet torkar) klipp till en liten bit filt som luva o limma fast. Äggkartonget målade jag röd. Treåringen gjorde en tomte parallellt med mig. Sedan målade hon resten av konerna i andra färger och gjorde andra figurer. Min favorit är när hon klipper ut små bubblor från äggkartonget som då blir små plommonstop till pepparkaksgubbarna. Resten av figurerna dränktes i glitterlim och var tydligen lucior hela högen.

Toarullar kan förses med vingar av styvt papper och fötter av piprensare. Beroende på färglägning så blir de fåglar eller fladdermöss.

Min äldsta som är 6 nu brukade bygga bilar och bussar med mjölkkartonger som bas. Nu snickrar han helst eller ritar.

Svar på tråden Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra