Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Tror ni på astrologi?

Nej, det gör jag definitivt inte. Astrologi saknar både möjlig förklaringsmekanism och dessutom vetenskapliga belägg för att det fungerar. Astrologer kan inte göra prediktioner eller ens komma fram till samma slutsats för en person, det är en högst subjektiv åsikt som presenteras.

Om nu stjärnorna påverkar oss och om detta kan läsas av så bör rimligen svaret vara i stort sett detsamma för två erfarna astrologer.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Aniiee skrev 2014-12-24 10:49:44 följande:
    Så du menar att astrologi inte kan vara sant för att expressen och aftonbladet inte är överens?

Vart är världen på väg? Måste alla forskare vara överens om att människan måste andas syre för att överleva nu också? Kan vi inte göra lite som vi vill med den saken?

Tungan uteTomte

God jul, alla vettvillingar.
    Ungefär så. Men jag tänkte mest på de lite mer formella studierna där personer fått olika utlåtanden från astrologer och inte kunnat välja rätt bättre än slumpen. Carlson (1985) exempelvis.

Astrologi är vederlagt bortom allt tvivel. Givetvis kan man tro på det, men liksom med homeopati så finns det inga vetenskapliga belägg för att det fungerar och det finns en hel del som tyder på att det inte gör det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MEE83 skrev 2014-12-24 00:16:55 följande:

Dagens horoskop är utformat för att få en att sitta och nicka medhållande medans man läser skiten. Jag vägrar tro på det av ren princip.

De mer djupgående astrala analyserna är ändå lite kusliga dock, för det känns väldigt pricksäkert, dom får på något sätt många rätt, min tjej är såld på det, hon tycker att skiten stämmer in på pricken när det gäller mig. Men som sagt, jag vägrar tro på det av ren princip. jag tror inte på något hokus pokus.

en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Author7 skrev 2016-01-20 00:49:14 följande:

Ja , ibland. När det är en kunnig astrolog brukar det stämma. Men då oftast personliga horoskop som vilket soltecken , måntecken man har osv och vilka egenskaper som stämmer överens med tecket och hur månen stod när man föddes.

Jag som är skytt tycker det stämmer rätt bra in på mig som är väldigt frihetsälskate och äventyrslysten :)

Hur vet man om en astrolog är kunnig eller inte?

Jag är också frihetsälskande och äventyrslysten men är vädur (tydligen) så rimligen stämmer det mesta in på mig också.

Det är det här som är problemet med astrologi, det är uteslutande svepande och generellt hållet. Så fort de blir detaljerade fallerar det.

Forer-effekten har demonstrerats ett flertal gånger och är en bra förklaring på varför människor tror att det stämmer.

Det handlar om att människor är mer lika än olika (särskilt i en viss kulturell kontext, exempelvis en skolklass) och även om olika egenskaper är mer eller mindre uttalade hos olika människor så finns alla dessa egenskaper hos alla människor. Det är bara peka på dem så känner de flesta igen sig.

Det är också så att människor som redan tror på astrologi är mer benägna att tro på det.
Svar på tråden Tror ni på astrologi?