• Happyland

Fler äldre som ska göra ivf?

Viola78 skrev 2015-01-07 17:52:22 följande:

Hej!

Jag fyller 37 år på fredag, och har precis påbörjat mitt första IVF-försök (synarela-spray, ska börja med menopur-sprutor ikväll). Har inga barn sen innan, och är ganska stressad över min ålder och nervös över att aldrig få någon familj. Har lågt AMH-värde (1,5) och läkaren sa att det finns risk att jag inte kommer att svara på stimuleringen...

Försöker vara positiv, men ibland är det svårt!

Lågt AMH? Jag har 0,7 och enligt min läkare är det inga problem...? Betydligt lägre än ditt värde! Nu har jag inte börjat med injektionerna ännu, så vi får se hur det blir. Är på g med min första IVF och blir 39 år i år.
  • Happyland

Hur många enheter ska du ta på injektionerna? Jag ska spruta 300 enheter de första 6 dagarna. Nu blev jag nervös och undrar varför du fått den infon av din läkare? Då borde ju mina 0,7 vara katastrofala enligt din doktor!? :-O

• Happyland

Ska bli intressant att se utfallet, nu när man kommit upp i ålder. Gjorde IVF för 10 år sedan och det har ju hänt en del med kroppen på dessa år. Bara att hoppas att kroppen har lust att samarbeta och att den har möjlighet att svara och ge bra ifrån sig, trots att oddsen känns lite halvdana. Håller tummarna för oss allihop här!
    Själv är jag på spraydag 11.

• Happyland

Hej på er, och grattis till det fina äggresultatet ni fått, Stockholmsmilen och zasu. Håller tummarna för att det ska gå bra i fortsättningen också! Och hoppas på plus för dig, lisodan!

Jag pratade med kliniken idag ang blodprov på sprutdag 6, och de ansåg att jag inte låg på den hormonnivån de hoppats på, vilket ledde till höjning av Gonal F-dosen till 375 samt ett tillägg av Menopur på 75. Ska köra detta i tre dagar och sedan VUL på fredag.

Hoppas verkligen att man hittar några blåsor i lagom storlek på fredag.

När jag gjorde IVF för 10 år sedan låg jag på doser på 150 i Puregon med bra äggresultat, så man märker ju att åldern spökar nu.

• Happyland

Tack Helendi!

VUL igår var lite av en besvikelse. Hade endast 1 äggblåsa på höger sida och 2 på vänster. 3 sammanlagt allså. Eftersom jag gjort IVF tidigare (10 år sedan) med jättefint äggresultat och frysmöjligheter alla tre försöken kändes det ytterst snopet. Nu ska jag fortsätta med 375 Gonal-f och 75 Menopur till tisdag då jag ska på nästa VUL.

Bara att hoppas på att dessa tre ynka fortsätter att växa. Läkaren trodde på två av dem, 13 och 14 mm. Den tredje var på 10 och den verkade hon räkna bort, näst intill, pga storlek.

Om det blir fler behandlingar antar jag att man kommer köra på med maxdosen direkt. Nu började jag på 300 i 6 dagar.

Är det någon mer som fått ett sånt här katasrofalt resultat? Har AMH på 0,7 och det märks ju verkligen att äggstockarna snart lagt ner helt.

• Happyland
    smultronoga skrev 2015-01-24 11:42:41 följande:
    du 'r inte själv happyland. själv har jag amh värde på 0,52 ännu värre och fick avsluta stimuleringen. hade 1 st på 11 mm och 2 andra på 8 mm. riskn var att den stora ägg blåsan skulle ägglossa av sig själv innan de 2 andra hann bli större. kändes riktigt pissigt och var rätt ledsen. men fick försöka själva denna gång för som läkaren sa att varför spoilera det som är pg.

om inget händer går man göra ett nytt försök i vår. under tiden ta tag i vikten med stormsteg. fått någon medicin som ska ta bort sötsuget .

är det någon som tagit ovtrielle sprutan för att mogna äggen  men inte ska genomgå ivf. jag vet att man kan ta den i samband med vanlig äggstockstimulering. Tyckte läkare sa detta och sen mysa samma kväll nu är vi var uppe men  satt och läste om ovitrielle i fass och med ev alla risker för överstimuerling utan läkaruppsyn kändes rätt skrämmande även för en som själv jobbar inom sjukvården..
    Tråkigt att ni fick avbryta. Hoppas på att lyckan är med er "in natura" istället när äggen ändå är på g. Har ingen aning om hur det kommer gå för mig heller... Får väl vänta till tisdag innan man vet. Hur gammal är du? Själv är jag 38,5 och AMH togs under utredningen förra våren, så det har väl dalat ytterligare antagligen.
  • Happyland

Ett JÄTTEGRATTIS till Lisodan! Härligt! <3 Håller tummarna för att det ska flyta på fint nu!

Och lycka till, Helendi, som ska på ET idag! 

Själv var jag på VUL nr 2 igår. Såg bättre ut än på första (nu ca 5 blåsor i ok storlek) och förhoppningsvis finns det några ägg att plocka på fredag.

• Happyland

En fråga: Hur gör ni andra med kaffe? Läst att det inte alls är bra att dricka kaffe i samband med IVF, så den här gången har jag slutat helt, sånär som på en latte typ en gång i veckan... Och laddar på kraftigt med D-vitamin.

• Happyland
    Helendi skrev 2015-01-29 19:59:19 följande:

Så har man ett embryo i sig )

Av de sju vi plockade i tisdags så var alla mogna och alla befruktades. Detta gör ett till mig och sex till frysen. Helt j-vla chockad, började nästan grina när läkaren kom in och berättade utfallet för mig. Fick ursäkta mig lite och förklara reaktionen.

Hade inga riktiga förväntningar då de ändrade dosen från 125-175-225-150 och dåligt östrogenvärde plus att jag fick spruta hela 16 dagar innan Ovitrellen.

Tänker hur som helst njuta av vår kommande semester, vi åker till Khao Lak på lördag.

JenJon5 - nu är du på g igen. Hur många sprutor måste du ta innan du räknas som nedreglerad?

Hur går det för dig Stockholmsmilen?

Lycka till Happyland imorgon på vulet.

Men helt galet lyckat, Helendi! Jäklar, grattis som tusan!
    Snacka om bra läge med alla de där i frysen och så fina! Ha det bäst nu i Khao Lak och good luck med ruvandet.

Ska plockas imorgon efter lunch, och hoppas de hittar några ägg som är ok. Tack för din tanke!
  • Happyland

Dagens ÄP gav 5 ägg och det är vi glada för. Såg ju väldigt skralt ut på VUL nr 1 med två äggblåsor och en tredje mindre. Så nu blir det ET på söndag förhoppningsvis.

Helendi, ja man undrar vad det är som spökar och hindrar det att funka in natura. Den tanken har drabbat mig många gånger kan jag säga. Nu hoppas vi dock på att det här ska ge gott resultat!

Ert läge med ett fotbollslag (nästan) i frysen är ju exceptionellt bra...

Svar på tråden Fler äldre som ska göra ivf?