Hemsk 4 åring,hjälp
Jag har en dotter på tre och ett halvt som sedan ett års ålder varit en rejäl utmaning.
Jag förstår dig till fullo TS!
Att man uttrycker sig med lite väl starka negativa ord när det gäller ens barn är inte konstigt i dessa fall. Det betyder inte att man inte älskar sitt barn gränslöst och vill göra allt för det!
Men.... när man är fullständigt slutkörd, frustrerad och har provat ALLT man kan komma på - och det ändå inte fungerar - blir det inte bättre att bli bemött med:
-du gör fel
-du är en dålig mamma
-ge bara barnet kärlek så löser sig allt
-du bryr dig inte tillräckligt om ditt barns behov
Man bryr sig visst! Gjorde man inte det så skulle man nog inte må så dåligt över att man inte fick tillvaron att fungera. När man vädjar om hjälp men inte blir tagen på allvar.
Någon som tror att man kan lösa allt bara man visar barnet att man älskar dom - har förmodligen aldrig varit i en liknande situation.
Jag fick till slut gehör på BVC och fick numret till BUPs rådgivning. Det har hjälpt mig. Där blir man inte bemött som en idiot - man ringer ju trots allt för att man vill hjälpa sig själv och sitt barn att hitta en fungerande tillvaro.
Ja, jag har skrikigt på mitt barn iblan.
Ja, jag får jättedåligt samvete för det.
Ja, jag vet att det inte hjälper ett dugg.
Men mammor är också bara människor. Vi blev inte automatiskt superhjältar den dagen vårt barn föddes.