Inlägg från: Anonym (Varit där) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varit där)

Ung, gravid och orolig

kimbra skrev 2015-01-05 13:18:16 följande:

Tack, svaren hjälper mig faktiskt lite med hur jag ska tänka kring det här, jag förstår ju att det är mitt beslut i slutändan.

Oj, till mig sa de att jag kommer blöda i sex veckor av medicinsk abort. Vad förvånad jag blir över att du bara blödde två!

Nån mer som gjort kirurgisk abort? Hur var det för er efter aborten? Vad kände ni och vad hände rent kroppsligt?

Jag har gjort abort två gånger. Första gången kirurgiskt och andra gången medicinskt, där embryot ändå inte kom ut så det blev en skrapning ändå till slut. Från sjukhuset sida vill de gärna förbereda en på att man kommer kunna blöda mycket efteråt. Jag blödde dock enbart lite och bara i någon dag efteråt, det är så himla individuellt. Jag tycker att själva ingreppen för mig var väldigt smidiga, blev sövd några minuter, sen var det över. Fick ligga kvar några timmar och vakna till och sen åka hem. Kände inget alls kroppsligt efteråt, men det är ju säkert även här olika för alla.

Jag hade väldigt mycket ångest och funderingar innan, men så här i efterhand ångrar jag mig absolut inte, även om jag då och då strax efter ingreppen funderade mycket på om jag gjort rätt. Men allt moraliserande kring detta gör mig riktigt illa till mods. Ingen annan än du kan avgöra om det är rätt eller fel. Men oavsett hur du gör, ska du inte skämmas och känna att du inte kan vara glad. Om du väljer att behålla eller inte tycker jag inte heller ska bero på din ålder, din ekonomi och så vidare, utan hur du känner innerst inne. Även om du älskar barn, betyder det inte att du måste ha ett eget nu och även om du är gravid betyder det inte att detta är din enda chans till att få egna barn. Samtidigt betyder det faktum att du är relativt ung och har en relativt ny relation inte att det inte kan bli bra. Oavsett hur du väljer så hoppas jag att du kan lägga skuld och andra människors värderingar åt sidan och göra det du tycker känns rätt. Då kommer det bli bra oavsett. Men jag vet hur galen man kan bli av att försöka se klart i en sådan här situation. Skickar kramar och styrka den virtuella vägen.
Svar på tråden Ung, gravid och orolig