Inlägg från: Tångräkan |Visa alla inlägg
  • Tångräkan

Dator/tv-spel & Ipad - hur resonerar ni?

Vi har tre barn, 4, 5 och 6 år gamla (äldsta och yngsta mina och mellanbarnet sambons, alla tjejer). De är väldigt förtjusta i dator, Ipad och Playstation och spelar gärna så fort de får möjlighet. Får de välja så går det före det mesta som att gå ut och leka eller leka med annat inomhus. Detta stör mig lite, jag vet inte ens varför. Antar att det är nyhetens behag? De spelar inte så mycket, använder kanske dator/ipad/tv-spel sammanlagt en timme eller två var i veckan (beroende på vad vi gör eller hur vädret är). Men fick de bestämma skulle de nog sitta jämt.

De har slutat vilja gå ut och leka och tar aldrig själva initiativ till det, det är jag som får säga att "nu går vi ut". De vill hellre vara inne. Detta tror jag visserligen inte har med att de vill spela att göra, utan mer någon fas då de alla var utebarn tidigare. Det första de tjatade om på morgonen var när vi skulle gå ut. Nu är det visserligen trist väder med blask och grått så förstår att det inte lockat i vinter.

Det jag tänkte kolla var hur era rutiner kring dator/ipad och tv-spel ser ut för barn i denna åldern? Har de speciell speltid (samma tid varje dag kanske? Eller en viss tid de får använda om dagen/i veckan?)? Eller låter ni dom spela fritt? Eller spontant när ni anser att det är ok?

Jag och sambon är lite olika toleranta så vi skulle vilja hitta ett bra system som funkar bra för barnen och oss, så man hela tiden slipper ta beslut om/när de ska få spela. Frågar den ena om den får spela, så kommer ju de andra två direkt och säger "det vill vi också" och det är ofta tjafs om orättvisor.. vem som fått spela mest osv. Så tröttsamt!

I-landsproblem, eller hur? Men ös på, nyfiken på hur ni gör hemma hos er :)

Svar på tråden Dator/tv-spel & Ipad - hur resonerar ni?