Dator/tv-spel & Ipad - hur resonerar ni?
Har 1 barn som är 4 år. Han spelar bara på plattan när vi åker bil långa sträckor ( längre än 1½ timme) och är inte intresserad av den här hemma. Dator är inget som intresserar honom heller. Däremot tvn är väldigt intressant. Något han fråga om ofta. Vi har det så här, på morronen innan dagis fri tid vid tvn (blir kanske 20-30 min)
Efter dagis inget tv tittande innan kvällsmaten ( något som det kan bli gnäll om ibland)
Efter kvällsmaten fritt tv tittande fram till läggdags ( blir kanske 1 timmer totalt)
På helgerna samma upplägg som på vardagarna fram till frukost. Efter det brukar vi hitta på nått, handla, städa, aktivitet, träffa farmor o farfar det varierar lite. När vi är klara med det vi har gjort brukar vi försöka hitta på nått tillsammans hemma spela brädspel, läsa bok, rita, titta på en film eller spela tvspel. Kan bli en del tv tittande på helgerna men vill inte att tvn bara ska bli nått ont som vi bråka om utan även nått som jag själv kan förslå som vi gör tillsammans, samma med att spela tvspel. Ett gemensamt intresse precis som att rita, läsa, bad eller leka ute kan vara.
Om du och sambon sätter er ner tillsammans och kommer överens om vid vilka tider på dagen är det ok med spel, tv och dator?
Hur mycket tid är rimligt att varje barn får att spela? (om man inte kan spela flera tillsammans samtidigt) Kanske sätta en äggklocka så att man lätt kan se hur lång tid man har kvar att spela.
Om det blir bråk om vem som ska få välja spel eller film så gör upp ett schema att idag väljer Anna, imorron Lisa och på torsdag Karin tex, eller så får man välja fritt när det blir ens tur att spela tex.
Kan förstå att det känns jobbigt att de själv inte inte tar initiativ till att gå ut eller göra nått annat. Jag kan känna lika dant imellan åt. Men funderar över hur mycket det är ute/rör på sig överlag under dagen/veckan. Vilket väger över, spelande/tv tittande eller vara ute/röra på sig. Har de nån aktivitet i veckorna när de är ute/rör sig? Sen beror det på vad man tittar på tvn. Är det ett pedagogiskt barnprogram eller en "vanlig" film. Lär sig barnet nåt av tvn? Då kanske det är motiverat att göra det längre och se det som en aktivitet precis som att lägga puzzel.
Det kommer bli lättare när det blir vår och sommar att vara ute och leka och då kommer nog intresset för att spela svalna en hel del.