Åh, detta "kan själv"!
Barnet är fyra år, KAN och vill själv. Det är inget konstigt i det. I den här åldern börjar barn tycka att de är stora och tror att de kan allt och det de inte kan vill de öva på tills de kan. Det är en del av utvecklingen. Jag tror att många föräldrar är för snabba att hjälpa och tror att barnen kan mycket mindre än vad de faktiskt kan.
På förskolan där jag jobbar kan alla fyraåringar klä på sig själv. De kan också sätta på bilbältet när vi åker buss. Många föräldrar hjälper till av bara farten och blir förvånade när de ser att barnen kan. Låt honom prova, kämpa och säg åt honom att han skall säga till om och när han vill ha hjälp. Tar det tid, så får ni låta det ta tid. Gå upp tidigare på morgonen, försök låta bli att stressa, involvera barnet i allt ni gör hemma. Lagar ni mat, låt 4-åringen hacka grönsaker, hänger ni tvätt, låt 4-åringen hjälpa till, går ni och handlar, låt 4-åringen leta upp varor och lägga ner i kundkorgen. Han kommer att känna sig stor och duktig och känna att han är en del av familjen och har en viktig plats här i världen, där hans insatser betyder något och behövs. Väldigt många 4-5 åringar behöver känna den här känslan och när de känner så, så kanske de släpper på vissa saker (det är faktiskt ganska mysigt att mamma hjälper till med overallen ibland ändå - bara mamma VET att jag kan, om jag vill). När barnet inser att du tror på att han kan, så blir det också lättare att resonera kring när det är lämpligt att du hjälper till
("Vet du vad? Vi sov lite extra länge i morse och om vi ska hinna till bussen, så vill jag gärna hjälpa dig med overallen nu på morgonen. Jag vet att du kan själv, men det går lite fortare om jag får hjälpa dig. Om jag får hjälpa dig nu på morgonen, så skall du faktiskt få hjälpa mig med en sak ikväll. Vill du hjälpa mig att tömma diskmaskinen? Om vill hjälpa mig med det, så kan jag hinna med att hänga upp tvätten. Det vore jättesnällt om du kan hjälpa mig att tömma diskmaskinen, så att jag blir färdig med allt annat som måste göras. Jag hjälper dig nu och du hjälper mig ikväll, okej?")