• Eldora

Hon sa "ofrivillig barnlöshet"!

Jag har två barn, födda 2004 och 2007. För ett tag sedan bestämde vi oss för att skaffa ett tredje (och sista) syskon. Nu vill jag inte slå nån på fingrarna i detta forum men jag hade lätt att bli gravid, min dotter blev till trots preventilmedel och min son på första försöket, planerat. 

Så tanken om att det skulle bli svårt för oss att skaffa ett tredje barn fanns inte på kartan. Visst finns det saker som kan hända under grav. och förlossning som gör förändrar saker och ting men inte såpass, tänkte jag. Naiv.

Vi har nu försökt i 13mån.. Utan resultat, överhuvudtaget. 
    Efter sonen kom blev jag gravid 2 ggr, båda missfall..

Jag ringde häromdagen till min BM och rådfrågade eftersom jag börjar tro att nåt är fel. Hon sa ordet "ofrivillig barnlöshet" och det känns så främmande, overkligt på nåt sätt - jag har läst mkt om det och följt andra som haft problem men att få problem när det är 3e barnet?! 
    Är det nån här som har så? 

Vet inte vad jag vill mer än att kunna skriva av mig lite och bolla tankar med någon/några som har samma problem. 

Jag ska iaf få besöka gyn och se vad det kan vara. 

• Svar på tråden Hon sa "ofrivillig barnlöshet"!
  • Eldora
    Gweny skrev 2015-01-16 08:04:59 följande:

Sekundär barnlöshet kallas det om man har barn sen innan. Vanligare än vad man tror. Väldigt frustrerande när kroppen fungerat innan och nu....inget.

Jag har sen innan födda -04, -07, inte min sambo dock. Vi har snart försökt i 2 år. Vi är utredda och problemet ligger hos mig. Få ägglossningar & PCO.

Efter 1 års försök lyckades vi oväntat, men blev ma. Nu väntar vi på IVF.

Hoppas ni snart lyckas!

Fy vad tråkigt!!! 
    Vad kan det bero på, hade de några svar? Det måste väl finnas en anledning om varför det blir så helt plötsligt? Känner mig lite vilse i allt det här just nu.. 

Hoppas verkligen att ni snart också lyckas! <3
  • Eldora
    Gweny skrev 2015-01-16 08:28:49 följande:

PCO har man med sig sen födseln, men nu är jag äldre och har tyvärr fått övervikt... det ställer nog till det en del. Kämpar på nu... men svårt då jag även fick reda på att jag har hypothyreos, som ger övervikt bla. (Underfunktion av sköldkörteln) inte haft det problemet innan heller. Så mycket som går emot nu tyvärr.

Men du får väl medicin för sköldkörteln? Fasen att det också ska ställa till det, då blir det ännu svårare att försöka bli gravid om det hjälper att gå ned i vikt pga pco. Många käppar i hjulet, det är jätte tråkigt att höra.  
    Solros78 skrev 2015-01-16 08:44:21 följande:

Precis mitt läge. Har två barn, lite yngre än dina TS. Båda kom till utan större problem. I maj 15 har vi försökt I två år för att få en trea, blivit gravid två gånger men ett ma i sep -13 och ett mf i jan -14. Sen dess (alltså ett år) inte tillstymmelse till att bli gravid. Helt galet att det kan gå så här trögt helt plötsligt. Har under hösten fått hjälp med ägglossningen genom pergotime och har haft bra ägglossning men inget hjälper. Nu ältar jag en hel del hur länge man kan hålla på och försöka...

Helt galet, är ordet. Jag förstår ingenting ärligt talat, jag är så förvirrad på mig kropp, den som alltid har fungerat som den ska. Jag tycker inte att jag är direkt gammal heller, 30 år.. 
    Har funderat på det där också, har ju två barn, underbara. Hur länge ska man försöka? Så länge man fortf vill ha ett till antar jag. 

Ringde gyn men de har stängt idag, Bm som sa att det skulle vara öppet... Nu måste jag vänta till måndag.. Bläh. Trött på väntan.
  • Eldora
    Anonym (Myyy) skrev 2015-01-18 22:09:42 följande:

Här är en till med samma problem!

Vi har två barn sedan innan, födda -04 och -08. De blev till relativt snabbt. Nu önskar vi ett tredje barn. Vi har försökt i 1,5 år. Blev gravid på försök 13 och 15 men båda blev missfall i vecka 5.

Jag känner mig oerhört stressad av åldern och att barnen blir äldre och äldre. Jag är 36 år och hade helst fått de barn jag ville ha innan 35 men så blev det ju inte. Vi kämpar på. Har inget hänt till sommaren så får man väl kolla upp sig. Jag tycker dock att det känns jobbigt. Känns som att alla tänker att man ska vara nöjd med att man har fått två.

Sluta på en gång att säga så "alla tänker att man ska vara nöjd för att man har fått två"! Klart du är nöjd, lycklig och tacksam för att du har fått två barn, det är jag också men det finns inget tabu i att försöka få ett tredje eller att klaga över att det inte funkar som "det ska". Vi har alla olika problem i livet och just nu är detta viktigt för dig, för mig, för oss. Vi vill gärna ha ett tredje barn, andra, fjärde, vad det nu kan vara och har lika stor rätt som alla andra att noja oss, vara besvikna och klaga. Upp med hakan vännen! <3

Jag har idag kontaktat gyn och det var inga konstigheter alls, berättade att vi försökt i 7mån, uppehåll, och nu försökt i 6mån igen. Vi fick en tid i februari för koll, blodprover, remisser osv. De tar oss på lika stort allvar som om vi inte fått barn sen innan. Känns bra för mig

Jag äter bra, har ahft koll på kosten länge (blev lite mkt under ledigheten men men ). Jag äter inte enligt något utan sunt förnuft, inte för mkt kolhydrater men tillräckligt för att kroppen ska må bra, bra med proteiner och fett. Jag har länge tränat och ätit sund kost, jag vet hur jag ska äta för att min kropp ska må som bäst.  

Sandra, stort grattis att du äntligen plussade. Underbart!
Svar på tråden Hon sa "ofrivillig barnlöshet"!