• Drottningen70

Sprayar ni overallerna efter tvätt med nåt?

Nåt regnskydd alltså? Vad i såna fall?

• Svar på tråden Sprayar ni overallerna efter tvätt med nåt?
  • Totoro79

Sprayar alltid efter tvätt, så fort man tvättar försvinner allt skydd mot väta. Overall tvättar vi kanske ett par ggr per säsong, vantar blir oftare. Använder impregneringsspray ämnat åt ändamålet, köpt på olika ställen. Oftast köper jag väl på Stadium/Intersport. Köper aldrig det medel man kan lägga i tvättmaskinen, impregnering du tvättar in, då förlorar kläderna alla andningsförmåga. De blir vattentäta inifrån med och det vill man inte :)

• Donum

När det är lerigt har våra galon och det spolar vi bara av eller kör minitvätt i 30 min så ser de som nya ut.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • BeanBag

Tvättar med speciellt tvättmedel avsett för funktionskläder och impregnerar om det behövs med impregneringsspray från friluftsbutik.

Tvättar oftast bara när jag ska hänga bort kläderna på våren.

• MajaMaria79

Men det är bara fabriksinpregneringen på yttertyget som tvättas bort. Just det där som gör att vattnet pärlar sig på ytan. Själva den vattentäta funktionen tvättar du inte bort, den ligger som ett lager på insidan av yttertyget. 
    Så yttertyget kan bli blött, men vätan ska inte gå igenom. I så fall får du reklamera produkten. 

Det är iaf det jag fått lära mig på kurser med Gore-tex och liknande material. 

Vänligen

*jobbat i friluftsbutik*

• Drottningen70
    The Fugly skrev 2015-01-19 17:06:15 följande:

Ska kolla flaskan när jag kommer hem men någon paraben-fri impregnering var det. Ja, jag undrar också lite. Vi har en knallgul overall i år och den blir snabbt brun. Värt det dock, hon syns verkligen!

Är det årets didriksson? Den är verkligen fin, men valde bort den pga lerrullningarna...
  • Drottningen70
    MajaMaria79 skrev 2015-01-19 18:08:03 följande:

Men det är bara fabriksinpregneringen på yttertyget som tvättas bort. Just det där som gör att vattnet pärlar sig på ytan. Själva den vattentäta funktionen tvättar du inte bort, den ligger som ett lager på insidan av yttertyget. 

Så yttertyget kan bli blött, men vätan ska inte gå igenom. I så fall får du reklamera produkten. 

Vänligen

*jobbat i friluftsbutik*

Ahaa... Är det såååå det fungerar!! Jag har ju just reagerat på att vattnet inte "pärlar sig" på ytan...
  • Drottningen70
    BeanBag skrev 2015-01-19 18:05:21 följande:

Tvättar med speciellt tvättmedel avsett för funktionskläder och impregnerar om det behövs med impregneringsspray från friluftsbutik.

Tvättar oftast bara när jag ska hänga bort kläderna på våren.

Önskar att jag hade en så ren unge, men jag behöver tvätta typ två ggr i månaden för att det inte ska se helt orimligt smutsigt ut..
  • Margaux

Jag tvättar inte overallerna så ofta men har heller aldrig behövt impregnera. Har overaller som är både nya och ärvda! Den enda som tagit in vatten var från Kax och den gav jag upp och köpte en ny Reima istället....

Det är liksom bara yttyget som blir blött, aldrig igenom!

• BeanBag
    Drottningen70 skrev 2015-01-19 18:59:23 följande:

Önskar att jag hade en så ren unge, men jag behöver tvätta typ två ggr i månaden för att det inte ska se helt orimligt smutsigt ut..

Torkar av dem med en trasa eller spolar av i duschen när de ser smutsiga ut. Här absolut inga stillasittande små pluggar som inte skitar ned sig
  • The Fugly
    Drottningen70 skrev 2015-01-19 18:55:27 följande:
    Är det årets didriksson? Den är verkligen fin, men valde bort den pga lerrullningarna...
    Ja, det är den! Älskar den, trots att den sällan är så där knallgul som den är i helt rent skick. Jag upplever att impregneringen gör det lättare att torka/skölja av och få lite längre uppehåll mellan tvättarna.

Hittade inte flaska men den var köpt på skoaffären jameus och utan fluor-vaddetnuheter och parabener vilket lät bra. Har använt på gamla skalkläder från polarn också.
  • Batmamba
    MajaMaria79 skrev 2015-01-19 18:08:03 följande:

Vänligen

*jobbat i friluftsbutik*

Tack för infon! Skitbra att veta!
Svar på tråden Sprayar ni overallerna efter tvätt med nåt?