Sprayar ni overallerna efter tvätt med nåt?
Nåt regnskydd alltså? Vad i såna fall?
Nåt regnskydd alltså? Vad i såna fall?
Sprayar alltid efter tvätt, så fort man tvättar försvinner allt skydd mot väta. Overall tvättar vi kanske ett par ggr per säsong, vantar blir oftare. Använder impregneringsspray ämnat åt ändamålet, köpt på olika ställen. Oftast köper jag väl på Stadium/Intersport. Köper aldrig det medel man kan lägga i tvättmaskinen, impregnering du tvättar in, då förlorar kläderna alla andningsförmåga. De blir vattentäta inifrån med och det vill man inte :)
När det är lerigt har våra galon och det spolar vi bara av eller kör minitvätt i 30 min så ser de som nya ut.
Tvättar med speciellt tvättmedel avsett för funktionskläder och impregnerar om det behövs med impregneringsspray från friluftsbutik.
Tvättar oftast bara när jag ska hänga bort kläderna på våren.
Men det är bara fabriksinpregneringen på yttertyget som tvättas bort. Just det där som gör att vattnet pärlar sig på ytan. Själva den vattentäta funktionen tvättar du inte bort, den ligger som ett lager på insidan av yttertyget.
Så yttertyget kan bli blött, men vätan ska inte gå igenom. I så fall får du reklamera produkten.
Det är iaf det jag fått lära mig på kurser med Gore-tex och liknande material.
Vänligen
*jobbat i friluftsbutik*
Ska kolla flaskan när jag kommer hem men någon paraben-fri impregnering var det. Ja, jag undrar också lite. Vi har en knallgul overall i år och den blir snabbt brun. Värt det dock, hon syns verkligen!
Men det är bara fabriksinpregneringen på yttertyget som tvättas bort. Just det där som gör att vattnet pärlar sig på ytan. Själva den vattentäta funktionen tvättar du inte bort, den ligger som ett lager på insidan av yttertyget.
Så yttertyget kan bli blött, men vätan ska inte gå igenom. I så fall får du reklamera produkten.
Vänligen
*jobbat i friluftsbutik*
Tvättar med speciellt tvättmedel avsett för funktionskläder och impregnerar om det behövs med impregneringsspray från friluftsbutik.
Tvättar oftast bara när jag ska hänga bort kläderna på våren.
Jag tvättar inte overallerna så ofta men har heller aldrig behövt impregnera. Har overaller som är både nya och ärvda! Den enda som tagit in vatten var från Kax och den gav jag upp och köpte en ny Reima istället....
Det är liksom bara yttyget som blir blött, aldrig igenom!
Önskar att jag hade en så ren unge, men jag behöver tvätta typ två ggr i månaden för att det inte ska se helt orimligt smutsigt ut..
Vänligen
*jobbat i friluftsbutik*