• Storahoberg

Sambo eller barnvakt?

Hej!

För två år sedan träffade jag min sambo som jag älskar väldigt mycket. Han har två barn sedan tidigare och jag har därför blivit bonusmamma till två fantastiska barn, 6 och10 år. Jag tycker verkligen om dem eftersom de (alla tre) har givit mig en ny dimension på livet. Men tro mig, från att ha levt själv under en period till att få två bonusbarn är en stor förändring Men jag försöker verkligen vara en vuxen, ansvarsfull person till barnen och jag upplever att de tycker om/accepterar mig som deras pappa nya sambo.

Jaha, nu till problemet... Min sambo har en del kvällsmöten (ca 1gång i veckan) med olika personer inom lantbruksvärlden, vilket medför att jag och barnen får klara oss själva (vilket går utmärkt). Jag ser det som en självklarhet att man ställer upp för varandra. På torsdag ska min sambo iväg till Söderköping på en tvådagars utbildning (övernattning) för agronomer av olika slag. Hans ex håller i utbildningen, vilket inte behöver vara något problem. Problemet är att barnen är väl medvetna om att deras mamma och pappa ska iväg på samma utbildning. De säger till exempel att de "ska va hemma med mig när mamma och pappa är bortresta". Jag lägger absolut ingen skuld på att barnen säger detta för att såra mig, jag bara tycker det är jobbigt att höra. På något sätt går nog lite min gräns där, helt ok att vara ensam hemma med hans barn men inte när han är på samma event som sitt ex där det ingår övernattning och festligheter. Då känner jag mig som en barnvakt, och inte hans sambo.

Är jag fånig nu? :-/

• Svar på tråden Sambo eller barnvakt?
  • Som snö

Ja. Du är fånig. Men, det finns lägen när man har rätt känna sig sån. Fånig.

Det här är ett sånt läge.

• cirkusmusen

Många här kommer säkert skriva att du är fånig. Men om det är så du känner så är det ju så och det finns ju inget som är fel i det. Jag har inte varit eller är ens i närheten av din situation så jag vet inte ens hur jag själv skulle reagera.

Din sambo kanske kan lugna ner dig lite om du pratar med honom.

• Mor till två döttrar

Jag tycker också att du är fånig, men jag hade varit lika fånig. Ibland är man ju som sagt det. Prata med din sambo så känns det nog bättre.

Svar på tråden Sambo eller barnvakt?