Inlägg från: Majspinglan |Visa alla inlägg
  • Majspinglan

Min fem åring har sjukt dåliga fötter!

Har barn verkligen såhär dåliga fötter?

Han får rejäla sprickor på stortårna, mycket och rätt tjock hud som lossnar.. Han liksom ömsar, fast tjockt.. Det känns inte normalt.

Försöker fila när jag kommer ihåg, men det är inte lätt att komma åt.

Hur gör ni med era barns fötter??

• Svar på tråden Min fem åring har sjukt dåliga fötter!
  • Majspinglan

Jaså, ja det är ju så barns fötter ska vara.

Jag ska genast ringa imorgon!

Undra vad det kan vara..

Tack för era svar!

• Majspinglan

Han har haft så även på sommaren, då använder han knappt skor.

Om jag summerar förra året så har han haft vinterskor, sandaler, foppatofflor, barfota, med eller utan strumpor och har ändå så. Nu under vintern är det lite annorlundare men fortfarande dessa sprickor, han är mer fuktig liksom, på sommaren är han mer torr och då blir ju sprickorna riktigt jobbiga.

• Majspinglan
    Minza83 skrev 2015-01-21 20:33:44 följande:

Men ni smörjer väl in dem? Typ morgon och kväll?

Näe :/

Det har jag aldrig tänkt på :/
  • Majspinglan
    MajaVira skrev 2015-01-21 20:29:53 följande:

Stämmer detta?

huden.se/hudsjukdomar-%C3%B6/atopiska-vinterf%C3%B6tter

Vår son har haft samma problem och det hjälper inte att fila, utan fötterna måste smörjas varje dag.

Aah, ja, när jag läser det där så stämmer det ju!

Jag måste börja smörja! Jag kan inte förstå att jag inte tänkt på det här tidigare :(
  • Majspinglan
    MajaVira skrev 2015-01-21 20:29:53 följande:

Stämmer detta?

huden.se/hudsjukdomar-%C3%B6/atopiska-vinterf%C3%B6tter

Vår son har haft samma problem och det hjälper inte att fila, utan fötterna måste smörjas varje dag.

Nån särskild salva ni använt som fungerar bra?
  • Majspinglan
    glutten skrev 2015-01-21 23:19:32 följande:

Purelan, som man använder till såriga bröstvårtor vid amning! Finns på apotek, är 100% rent lanolin (ullfett). Min bonus har vinterfötter (dock bara just på vintern), men det tar inte lång tid efter vi börjat smörja innan det blir MARKANT bättre. Kladdigt är det (man kan sätta på ett par strumpor över krämen om man vill skona lakanen), men som sagt extremt effektivt. Köp imorrn!

Aah, tack!
  • Majspinglan
    glutten skrev 2015-01-22 14:39:46 följande:

Vi sörjer alltså på kvällen, före sänggåendet, så sover han med det. :)

Har köpt nu, dyrt vart det!

Hoppas det funkar, ska smörja ikväll, på med strumpor och kommer jag ihåg smörjer jag imorgonbitti också.

När det blir bättre kanske man kan underhålla med typ locobase.
  • Majspinglan
    liol1973 skrev 2015-01-25 21:36:11 följande:

Jag hade likadant när jag var liten. För mig behövdes det fotbad och fila emellanåt också. Det hjälper inte att bara smörja när det blivit tjocka förhårdnader som spricker, all salva "fastnar" i den torra döda huden ytterst då. Kontinuerlig smörjning underhåller det dock länge så man inte behöver fila varje vecka utan bara om huden förtjocknat.

Ja, just det.

Försöka få bort sprickorna först och sen underhålla med salva.

Nu smörjer jag morgon och kväll men det mesta av salvan sugs in i strumpan och det känns inte som att salvan hinner göra nån nytta :/
Svar på tråden Min fem åring har sjukt dåliga fötter!