• Jennie

IVF 2015 ska vi följas?

Jag tänkte att jag bara hoppar rakt in i tråden så här...

Jag och min man håller på med vårt första IVF-försök. Jag trodde att jag skulle kunna klara av detta på egen hand, utan att påverkas så mycket psykiskt av det, men jag hade helt fel. Det är mycket tuffare än jag trodde och jag känner ett stort behov av att få prata av mig och söka stöd hos andra. På något sätt så känner jag inte att stödet från min man är tillräckligt, antagligen för att han inte förstår hur jag och min kropp mår.

Hursomhelst, jag gjorde äggplock i fredags och av 20 ägg blev det 13 embryon. Jag skulle ha gjort ET i måndags, men på förmiddagen så ringde kliniken och meddelade att det blir totalfrys och det får bli FET istället. Jag blev såklart jättebesviken först. Eller snarare frustrerad. Ännu mer väntan! Men sedan kändes det ändå rätt okej. 13 embryon i frysen, det måste ju ändå vara bra.

På kvällen började jag såklart googla igen (något jag har lagt till som en ful ovana varje kväll innan jag släcker lampan) och läste en massa hemskheter om att bara 80 % av embryona klarar upptiningen och att chanserna att bli gravid minskar med FET.

Just nu känner jag mig bara så ensam. Har försökt att prata med min man, men han är ju kille och som alla killar så vill han lösa mina problem, och inte bara lyssna på mina känslor.

Sedan insåg jag att jag är ju inte alls ensam, det är ju massor av kvinnor därute som går igenom samma sak som jag. Så här är jag nu.

• Jennie

Tack för välkomnandet Glad

Eftersom jag hade så många ägg (20 st) och min slemhinna är väldigt tunn, så riskerar jag tydligen att bli överstimulerad. Därför valde de att frysa alla mina embryo och vänta en månad. De skulle ringa imorgon och berätta hur vi går vidare. Jag får ju ingen mens naturlig väg (har nog inte haft det på över 10 år), så jag skulle äta några tabletter. Hoppas slippa sprutor i alla fall.

• Jennie
    Elfia skrev 2015-03-11 12:12:37 följande:
    Hej och välkommen!

Jag förstår din frustation. Dock är jag inte så långt fram i behandling. Jag har precis börjat och är på dag tre (idag) med hormonsprutan. Har mitt första VUL på Söndag förmiddag så det ska bli spännande!

Får jag fråga varför IVF kliniken beslöt sig för att frysa samtliga?

Jag har inte hört något om det du skrivit om, att 80% inte klarar av upptiningen. På SU, där jag går, där har de sagt att det är väldigt många som det tar sig för på FET också. De gav inga exakta procenttal men det såg lika ljust ut som med ET. Det handlar ju om så mycket faktorer samt lite tur på traven för att ett ägg ska bli så bra som möjlig att befrukta.

Jag håller tummar och tår för dig.

Jag förstår vad du menar när du skriver att mannen liksom inte förstår riktigt. Min sambo är med mig och håller min hand genom hela denna resan givetvis, då det är lika mycket hans resa. Men det är ju faktiskt min kropp som får ta "smällen" Och det kan ju han aldrig veta hur det känns. Han är en väldigt bra lyssnare och min bästa vän men han kan ändå inte relatera ifall jag tex har några känningar i kroppen osv. Därför är det så skönt att logga in här och skriva av sig, här inne VET ju faktiskt ni vad jag exakt går igenom :)
    Det är bara skönt att veta att man inte är ensam. Alla känslor som jag har, upplever ju andra också.

Minns inte exakt var jag fick siffran ifrån, jag googlade ganska mycket och tog bara till mig alla negativa siffror. Jag fick ju 13 ägg som blev befruktade, och det är jag jätteglad för. När kliniken först ringde var min första tanke att inget hade blivit befruktat, så det var ju ändå positiva nyheter på sätt och vis.

Att det inte blir någon insättning nu beror på, som jag skrev högre upp i tråden,  att de är rädda för att jag ska bli överstimulerad.
  • Jennie

Vad jättetråkigt för er båda! Jag håller också mina tummar för er att det går bra.

Kliniken ringde mig igår och gav mig mer information om hur det hade gått efter äggplocket. Tydligen hade de fått ut 26 ägg, av vilka det blev 13 embryon. Av dessa var det 5 st som klarade sig till frysen. Så nu blir det väl en dryg månads väntan innan FET. Jag fick en massa ny medicin utskriven som jag ska börja ta på dag 19 efter blödningen, så att jag kan få igång en ny menscykel.

Jag har ju oroat mig för att det är mindre chans att bli gravid om man använder frysta embryon. Min läkare påstod att det till och med är lite större chans, eftersom dessa är odlade till dag 5 och att man då vet att det är riktigt bra kvalitet på äggen. Någon mer som har hört detta?

Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?