• Lotten

IVF 2015 ska vi följas?

I onsdags var vi på utredningsmöte. Där fick vi veta att alla prover och undersökningar ser bra ut. Det ska inte vara några problem med att bli gravid på naturlig väg. Ultraljud visade äggblåsor och ÄL har varit nu i helgen så vi har försökt själva även denna månad.

Remiss för IVF är skickad. Max 3 mån väntetid sa läkaren. Hur lång har väntan varit för er andra?

• Lotten
    Blåblomman skrev 2015-03-08 17:37:51 följande:
    Låter som vår historia. Inga "fel" men blir ändå inte gravid. Ev har det med min misstänkta endometrios att göra. Vi fick vår remiss skickad i dec. Efter 3 mån fick vi svar om att det var 5-6 månaders väntetid. Då ringde jag till vårdgarantin, så nu ska vi få komma på nybesök om ca 3-4 veckor. Så till påsk hoppas jag vi har fått tid.
    Var i Sverige bor ni?

5-6 mån känns som en evighet! Hoppas det tar sig för oss båda snart.

Hatar dagarna mellan äl och bim! Försöker att inte tänka så mkt på det men svårt.
  • Lotten
    Blåblomman skrev 2015-03-10 22:13:47 följande:
    I Stockholm. Ni då?

Ja det gör ju det. Man har ju försökt i evigheter själv också och sen väntat på utredning. Men ett tips är att använda vårdgarantin när man vet att det är mer än 3 månaders väntan.

Ja de dagarna är skitjobbiga.
    Okej, Göteborg här.

Ja, han läkaren sa ngt om det med.

Jag vågar inte hoppas på för mkt men om det blir ett plus denna månaden så kan jag ev idag ha känt det där som några skriver om, att de känner när ägget fäster. Kan ju ha varit något annat men tänkte såklart på det när jag kände den smärtan tidigare idag.

Hur ligger du till i cykeln? :)
  • Lotten
    Blåblomman skrev 2015-03-11 17:15:27 följande:
    Oj vad spännande! Håller tummarna att det är så. jag är på dag 14, så det är äl idag. Känner av en ganska kraftig molvärk, som mensvärk idag. Kände också ett litet stick på vänster sida för en stund sen, samma sida jag vet att ägget är. Var på VUL i måndags. Får hoppas det blir plus den här månaden. Sista som vi försöker själva innan ivf.
    Håller tummarna! :)
  • Lotten

Fick veta att jag måste spolas innan dem går vidare med ivf. Står ni i kö för spolning. Någon som gjort?

• Lotten

Har någon av er varit tvungna att spola äggledarna innan IVF? Hur kändes det isf? Fick ni försöka på egen hand ett tag efter det innan ivf?

• Lotten

Hej! Igår fick vi veta att vi blir uppsatta på kö för ivf. Första besöket tidigast i höst. Ni som gjort det första besöket. Hur lång tid tog det från första besök till äggplock?

• Lotten
    Grynis skrev 2015-06-09 23:43:52 följande:
    Vi gjorde utredningen via landstinget i nov-14 men där slutade dom ta patienter som får bekosta behandlingen själva så vi sökte till ett privatsjukhus. Ringde dom i mitten av december, fick tid i början på februari och gjorde äggplock i mars.

Så här gick det undan vilket är en av alla fördelar med att gå privat. :)
    Okej, men hur många besök blev det ungefär? Fick du prata med din chef om att du skulle vara borta och genomgå detta eller hur gjorde du? :)
  • Lotten
    Blomster84 skrev 2015-06-09 22:32:38 följande:
    Beror på vart i din naturliga cykel du är, om det är långt eller kort protokoll och hur många dagar du måste spruta innan äggblåsorna är lagom stora. Jag sprutade bara i 8-9 dagar från dag 2 i min naturliga cykel och 2 dagar efter jag tog sista sprutan var det äggplock. Önskar er all lycka till! Vad spännande för er att komma igång :) njut av sommaren. Sen blir det full rulle ;) kram
    Okej, tack för infon :) känner mig helt vilsen. Så mycket nytt. Men hur många besök fick du göra ungefär? Hur löste du det på jobbet tex? Jag jobbar i barnomsorg, lite svårare att bara sticka ifrån, det ska planeras in med vikarier osv. Måste jag prata med chefen tro? Kram
  • Lotten
    Hey.orange skrev 2015-06-10 18:54:33 följande:

Hej! Vi fick vår remiss godkänd i förra veckan och har ködatum från 20/4. Så hoppas vi får en tid till efter sommaren så kan vi njuta och ta det lugnt i sommar :)
    Är 29 år och min man är 45. Han har två dagar sen innan. Han har bra värden. Jag har bra värden. Dock har jag inte genomgått någon spolning.
    Men jag är gärna med här i kulisserna för att lära mig och se hur det går för er.

Jag gjorde en spolning i slutet på maj. Det gjorde fruktansvärt ont. Dem sa "det känns som mensvärk". Verkligen inte! Men nu är det gjort iaf. Tidigast aug. kommer vi få komma på första mötet.
  • Lotten
    Grynis skrev 2015-06-10 15:43:59 följande:
    Vi var på ett info/ bedömningssamtal där vi skrev kontrakt på behandlingen. Sen genomgick jag hormonbehandling, gjorde ett UL på hemmaplan, åkte tillbaka till kliniken för äggplock. 3 dagar efter äggplocket återförde dom embryot. Så totalt 4 besök om man räknar med UL på en privatklinik där vi bor. Tyvärr så fick jag missfall så det har blivit en vända till ner till kliniken för ett FET.

Jag är hemmafru så jag behövde inte tänka på att informera någon chef. Min man har dock varit öppen med sin chef att vi skulle göra ivf.
    Okej, tack för infon :)
  • Lotten
    Blomster84 skrev 2015-06-10 13:45:44 följande:
    Jag berättade för chefen att vi skulle gå igenom ivf behandlingar. Jag jobbar i blomsterbutik och vi är bara 3 st så jag kände att det var bäst att berätta varför jag kommer vara borta då och få med väldigt kort varsel. Men det gör man ju som man vill. Det är ju ingen skyldighet man har. Är dock säker på att dina kollegor som jobbar med barn också kan förstå din längtan efter egna barn och därför inte har nåt emot att du måste vara borta då och då. Men som sagt, du behöver inte berätta om du inte vill, du kan ju vara sjuk eller bara ha läkarbesök. Vi gick på inskrivning, VUL efter ett antal dagar med sprutor, sen ett extra VUL första gången för att se hur min kropp reagerade på medicinen , äggplock och sen insättning. 5 besök totalt. Andra försöket var det bara VUL, äggplock och insättning så totalt 3 besök. Dock var jag hemma ett par dagar efter äggplock pga smärta båda gångerna. Hoppas detta hjälpte dig lite i ivf djungeln. :)
    Tog du ut det i ledighet när du skulle iväg eller sjukanmälde du dig? Många frågor och tankar. Tack för svar :)
  • Lotten
    Blomster84 skrev 2015-06-15 10:39:49 följande:
    Jag tog ut det som ledighet när det bara var ett par timmar men sjukanmälde mig vid äggplock då jag visste att jag får ont i ett par dagar efteråt. Hur går det för dig?
    Okej, ja det lär nog bli ngt sådant här med. Hade jätteont vid spolning och misstänker att äggplock lär göra lika ont eller ondare.

Vi har inte hört något ännu. Hoppas det kommer brev på posten om tid snart.
    Kram
  • Lotten
    Blomster84 skrev 2015-06-16 15:54:30 följande:
    Be om all smärtlindring du kan få. Onödigt att ha mer ont än man måste. Jag hade några starka värktabletter typ som citadon hemma som jag tog efteråt.

Hoppas ni hör nåt snart :) kram
    Ja det ska jag göra. Saken gör det inte bättre att jag är så nervös för hur det ska gå.

Jag ringde i veckan och pratade med dem och det är lika bra att ställa in sig på att det kommer ta lååååång tid. Det gör så ont, och på det senaste har jag varit vänlig ledsen och gråter ofta.

Hoppas ni har en fin midsommar. Kram
  • Lotten
    Blomster84 skrev 2015-06-19 22:59:51 följande:

Att vara ledsen och gråta ofta tror jag är en väldigt vanlig nämnare bland oss som har svårt att bli gravida/få syskon. Blir det för mycket och du känner att du behöver mer stöd så tycker jag helt klart att du ska ta kontakt med en terapeut el kurator el liknande. Vår situation är otroligt psykiskt påfrestande.

Jag började blöda ikväll. Så vårt 3e försök har misslyckats. :( men det var iaf skönt att jag började blöda så snart efter insättning så jag slapp hoppas längre än nödvändigt.

Jag hoppas innerligt att ni får en tid snart och att det går vägen för er. Håller alla tummar och tår.

Glad midsommar till er båda :) kram

Nej :( beklagar verkligen. Vad händer efter det tredje försöket och det inte lyckats?

Ja, jag brukar tänka så också när jag väntat varje månad hittills om mensen kmr eller inte kmr. Förra månaden var min mens en vecka sen och den brukar alltid komma på exakt dagen. Så jag trodde verkligen det blivit något.

Tack snälla :) vi har bara varit med varandra och ätit gott och sett film. Har varit mycket det senaste. Så vi behövde det. Hoppas ni haft en bra midsommar trots blödning. Kram till dig!
  • Lotten
    Lantlollan skrev 2015-07-03 09:10:32 följande:

Vårt förra försök slutade i mf, men nu har vi plussat igen (FET med blastis). Hoppas på att det här blir tredje gången gillt på två sätt, tredje graviditeten gillt och tredje insättningen gillt...

Grattis! :)
  • Lotten

Nu har det gått tre månader sedan vi fick veta att vi skulle få hjälp. De håller alltså inte vårdgarantin. Vad kan man göra? Har inte hört något från dom.

• Lotten

Har någon hört om eller gjort ivf på Nordic ivf i Göteborg? Vill gärna veta vad ni tycker. Vi har blivit erbjudna att göra ivf där.

Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?