Hej Fialotta,
Styrkekramar till dig! Jag förstår verkligen att det är jättejobbigt för dig och din familj just nu. Det du ska gå igenom är något av det smärtsammaste man kan uppleva. Men du kommer klara det! Vi är starkare än vi tror.
För oss har det nu gått lite mer än tre veckor sedan vi förlorade vår Vide och konstigt nog känns livet hanterbart igen. Vardagen tar vid trots allt. Vi har också ett barn sedan tidigare vilket gör att man tvingas in i rutinerna igen. Självklart blir det också mycket tårar, samtal och tankar på det som hänt. Men nu siktar vi framåt, och hoppas på att bli gravida snart igen.
Vi tog avsked av vårt barn genom att hålla i det och ta foton. Jag var ganska omtumlad och avtrubbad av smärtlindring, så jag var inte helt uppkopplad på mina känslor. Jag trodde att jag skulle ha svårt att lämna ifrån mig barnet, men det blev inte så. Fotona är väldigt smärtsamma men känns livsviktiga. Som en påminnelse om att det har hänt, att det inte var en mardröm. Några dagar efteråt kom den värsta smärtan. Ångest över att jag hade lämnat mitt barn på sjukhuset och åkt hem, utan protest. Så det är nog väldigt viktigt att ta sig tid och titta och säga hejdå, om man orkar. Jag förstår om man inte gör det... Men det var väldigt fint. Och det är fint att ha bilderna. Men jag tror att man också kan hämta ut sjukhusets bilder i efterhand, om man inte orkar se barnet direkt.
Vi valde ett anonymt omhändertagande av barnet, vilket betyder att askan sprids i en minneslund utan att barnets namn registreras någonstans. Istället har vi planterat ett videung-träd i vår skog och skapat en liten minnesplats. Det känns fint att ha det.
Tänker på dig nu, och nästa vecka. Hoppas det går så bra det kan gå, och hör av dig om du har mer frågor.
Kramar
Mari