• mikaaaela

Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?

Kan tyvärr inte svara på din fråga. Men remissen skickades i slutet av januari för oss och den 6:e februari fick vi svar att dom skulle kontakta oss om ca 3 månader. När jag frågade sköterskan i Skellefteå sa hon att det brukar vara närmare 3 månader man måste vänta. Tyvärr. Önskar också att det gick fortare, nu när man väntat så länge, så kryper denna tid verkligen fram :(

• mikaaaela

Ja, jag tycker det skulle underlätta så mycket att få veta ett datum, i alla fall på ett ungefär, då har man nått att gå efter. Nu går man ju bara å väntar fast man inte vet när de ska ske, tycker sånt är fruktansvärt jobbigt. :P Så ska nog också ringa om några veckor och höra :) 

Vi bor i Umeå :) ni ? 
    Det är vår första IVF. Vi har inte försökt själva tidigare heller. Jag har svår endometrios och får inte vara utan behandling, så enda alternativet var att gå direkt på IVF utan att avsluta nuvarande behandling. 
    Hur är det för er ? Första ? :) 

• mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-02-19 22:45:26 följande:
    Ja eller hur, hade man bara ett datum, så skulle man kunna slappna av lite mer!

Hört om en kort-varsellista som man kan ställa sig i, men ska vänta några veckor innan jag ringer dom iaf!

Vi bor i Övik, så har inte heller så jättelångt, men lär väl behöva ta ledigt ändå iaf en halvdag när vi åker upp!

Skönt för er som bor i samma stad :)

Jo det är första för oss också, så det känns spännande och nervöst!

Jag har PCO och makens simmare är lite slöa så därför hamnar vi på IVF!
    Aha, ja man kanske ska ställa sig på den listan då :) Är också sjukt orolig över att behöva vänta hela sommaren, just för att vi behövde vänta hela förra. Min läkare skickade remissen i juni, och sen var vi tvungna att vänta till augusti för att få svar från Skellefteå om ok eller inte. Och sen var det lång väntan till november då vi började utredningen. Så känns som vi har väntat i en evighet redan :( 

Hoppas du får svar snart från IVF :)
  • mikaaaela
    dumdummast skrev 2015-02-19 22:52:15 följande:
    Fick ni remissvekräftelse den 27/1 borde ni få komma i slutet på april och då är det två månader till sommarstängt. Så beroende på om ni får långa eller korta protokollet så borde ni hinna.

Däremot kan jag säga att all personal alla läkare (träffade 5 eller 6 olika) samt alla barnmorskor är helt underbara för att inte tala om hon i receptionen.

Så alla lycka till till er

Japp det blev vi. Jag började med sprutorna men vi fick avbryta för det var bara en ägg blåsa som växte. Sen ca. Två veckor senare fick vi börja om och då gick det hela vägen. Gick in i v.14 igår
    Stort grattis till er!! :D
  • mikaaaela

Jag vet faktiskt inte, min läkare sa att det måste gå via skellefteå. Konstigt. 

Åh va roligt :D det är ju inte alls så länge kvar, tiden kommer gå så fort !! Hoppas vi inte heller behöver vänta 3 månader då :O eller var det något speciellt för er att ni fick komma tidigare ? :) 

• mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-02-23 21:23:26 följande:
    Nä en månad ska vi nog kunna hålla ut :)

Det var inget speciellt för oss, så gissar att ni också får komma då, blir ju superbra!
    Ååh hoppas verkligen det. Tänkte maila kliniken idag och höra hur vi ligger till :) 
  • mikaaaela

Åh va roligt för er, inte alls länge kvar :) 
    Jag skrev ett mail till dom igår om hur jag mår (mår inte alls bra, är sjukskriven och går på morfin dagligen mot mina smärtor) och fick en tid den 26:e mars. Hon var supergullig hon jag pratade med och förstod att min situation är ohållbar. Min läkare hade även skrivit ett brev tidigare till dom om min situation, men det verkade dom inte ta lika på allvar..) Dom ringde upp idag och berättade att dom fått ett återbud den 12:e mars så den tog vi såklart. Blev så himla lättnad att jag började gråta för jag förstod inte alls hur jag skulle stå ut länge till. Anledningen till att jag har så ont är för att jag fått sånna biverkningar av synrela-sprayen och min läkare vill ju inte avbryta den eftersom det är samma som man går på inför ivf. Så längtar verkligen tills jag får avbryta denna behandling!

Synd att det inte sammanföll. Vad är det som avgör om man får köra korta eller långa protokollet ? :) 

• mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-03-05 11:55:19 följande:

Åh så glad just nu! Vi fick också en återbudstid, så redan nästa vecka bär det av norrut ????

Åh va roligt :D spännande att vi gör de så nära varandra tidsmässigt hehe :) Är så nyfiken vad dom kommer gå igenom och när man får börja med stimuleringen :)
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-03-09 18:47:35 följande:

Idag var vi på första besöket på IVF kliniken!

Då jag har PCO ska jag få köra det korta protokollet vilket känns jätteskönt!

Har mens nästa vecka, så om de bestämmer sig för att ha öppet i påsk får vi köra igång nästa vecka med sprutorna, äggplock kommer nämligen bli vid påsk i så fall!

Jättebra bemötande på kliniken och vi fick i lugn och ro ställa alla frågor vi hade!

Vi fick schema för behandlingsgången och alla recept utskrivna!

Hos barnmorskan fick jag lära mig hur jag ska sticka mig själv och information om de olika läkemedlen!

Supernöjd med dagen!

Har varit helt sänkt och mått så dåligt så har därför inte varit inne här. Har verkligen räknar ner dagarna tills idag, och det har varit bland den längsta veckan i mitt liv, fyfan..
    Skönt att ni får göra korta protokollet :) Vi fick komma till Nils-Gunnar, superbra var han tycker jag, väldigt förstående för vår situation, han ville att vi skulle få komma igång så fort som möjligt, men var tvungen att ta ett östrogenprov först, som vi får svar på imorgon, och om det provet är ok får jag börja med sprutorna redan imorgon :) Så hoppas verkligen att allt är ok! 

Annars såg vårt besök ut väldigt mycket som erat :) Fick göra ultraljudsundersökning också. 

Fick du reda på hur länge du skulle gå på sprutorna ? Tror inte vi riktigt gör samma protokoll. Ja ska ta gonal-f tills det är dags för ägglossningssprutan, samtidigt som jag sprayar med synarela. Hur ska ni göra ? :) 

• mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-03-12 18:53:55 följande:
    Ja tiden är så vansinnigt lång när man väntar, förstår att det känts extra länge för dig som inte mått bra! Hoppas att alla prover är bra så att ni får köra igång imorgon! Blir beräknat äggplock om typ 2 veckor då?

Vi har ingen sprayning alls, utan kör direkt igång med sprutor, Menopur andra mensdagen! Sedan läggs ytterligare en till spruta till efter fem dagar, den ska förhindra att äggen lossnar av sig självt!

Sen efter totalt typ 10-14 dagar blir det ägglossningssprutan! Så får vi bara köra igång kommer det gå fort!

Jo precis, vi fick också göra ett ultraljud, Sofia visade hur äggstockarna ser ut och alla omogna ägg jag har runt dem, pga PCOn!

Ska ringa kliniken på måndag, tills dess trodde barnmorskan att deras schema för påsken skulle vara lagt!
    Ja beräknat äggplock v.13 :) så hoppas jag inte blir överstimulerad / understimulerad så dom måste skjuta på det :) Östrogenprovet såg bra ut så började med sprutorna i fredags och än så länge går det jättebra. Hade huvudvärk i lördags vilket tydligen va en biverkning och så känner jag mig ganska uppsvullen (tydligen ska äggstockarna gå från storleken av en tumme till en knytnäve, så antar att de kommer kännas haha.) 

Jaha okej det är helt annorlunda alltså :P Hoppas du får börja protokollet till veckan! :) 
Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?