har jag rätt att kräva att psykiatrin lyssnar på mig?
Jag är en kvinna med en ADHD-diagnos som varit psykiatripatient under många år. Nu börjar jag känna mig frustrerad över att de inte verkar lyssna på mig utan bara konstant kör över eller ignorerar mig.
Har jag rätt att kräva att de lyssnar på mig och tar på allvar de problem som jag upplever mig att ha i min vardag?
Min diagnos är satt på en annan mottagning och jag upplever det som att de jag träffar på min nuvarande psykiatrimottagning inte tror på den diagnosen. Det känns som om de tror att jag lider av något helt annat.
När jag då försöker berätta om att mina största problem just nu är att jag jämt tappar bort mina saker, kommer för sent, inte klarar av att planera eller organisera något i mitt liv så känns det som att tala för döva öron. Antingen så ignorerar de det jag säger, viftar bort det eller i princip säger att jag överdriver eller inbillar mig mina problem. Jag känner av en konstant inre stress över att inte ha någon överblick över mitt egna liv och får ingen hjälp för det känns det som.
Tidigare har jag fått terapi för depression men aldrig för själva ADHD:n. Nu vill jag ha terapi som är specifik för ADHD och det finns en där man lär dig organisering och planering som jag gärna vill ha. Men det får jag inte. Istället försöker psykiatrin pracka på mig annan terapi istället.
Som sagt har jag rätt att kräva att psykiatrin lyssnar på mig eller vet psykiatripersonalen bäst och ska jag bara ska acceptera vad de än hittar på?