Rikard skrev 2015-02-13 12:40:59 följande:
Nu är det kanske olika inom olika protestantiska grenar, men vad jag känner till har protestantismen inte samma helgontro som katolicismen. Protestanterna erkänner ju inte ens påven som kristenhetens överhuvud, varför skulle de då erkänna påvens utnämningar av heliga personer?
Det är nog en kvarleva från när kyrkan var enad. Det var ju heirakin som fick protestanter att bryta sig loss, sen att katolska kyrkan inte lät vanligt folk läsa bibeln som var guds ord enl protestanter.
Protestanter förnekade att kyrkan representerar gud och är en mellanhand mellan Herren och den enskilde. Protestanterna ansåg i stället att varje enskild människa stod i direkt förbindelse med Gud. Det var detta som jag trodde var den stora konflikten mellan katoliker och protestanter, men det var intressant att du tog upp detta med helgon. Det blev lite intressant läsning under natten.
Hade lite funderingar även jag på detta med en gud, inom de äldre religionerna så är ju de flesta en form av polyteism. Så de som införde monoteism måste helt enkelt bara haft en mycket bättre övertalningsförmåga.